سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

پیروزی سوسیالیست‌های اسپانیا با کمک حزب پوجدمون

پیروزی سوسیالیست‌های اسپانیا با کمک حزب پوجدمون؛ افزایش امیدها برای نخست‌وزیری دوباره سانچز

فرانسینا آرمنگول، نامزد حزب سوسیالیست اسپانیا روز پنج‌شنبه به ریاست مجلس نمایندگان این کشور انتخاب شد؛ پیروزی که نوید انتصاب مجدد پدرو سانچز، نخست‌وزیر مستعفی را به مقام ریاست دولت می‌دهد.
به گزارش یورو نیوز، خانم آرمنگول با ۵۲ سال سن توانست با کسب ۱۷۸ رأی (دو رأی بیشتر از اکثریت مطلق) از جمله آرای هفت نماینده حزب ملی‌گرای کاتالونیا، ریاست مجلس نمایندگان را به دست آورد. بر این اساس می‌توان گزارش‌های رسانه‌های اسپانیایی در مورد توافق لحظه آخری بین حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا (PSOE) و حزب «همه برای کاتالونیا» (JxCat) را به خوبی تایید کرد.  حزب «همه برای کاتالونیا» توسط کارلس پوجدمون، رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیا رهبری می‌شود که هم اکنون در تبعیدی خودخواسته در بلژیک به سر می‌برد و از سال ۲۰۱۷ میلادی تحت تعقیب دادگاه‌های اسپانیا است. خانم ارمنگل به کمک همین توافق توانست رأی هفت نماینده (JxCat) را به دست آورد. بدون این هفت رای، حزب سوسیالیست و متحدانش تنها ۱۷۱ رأی داشتند که احتمالا یک رأی کمتر از حزب راستگرای مردم (PP) بود. البته کوکا گامارا نامزد حزب مردم (PP) نیز در عمل نتوانست بیش از ۱۳۹ رای به دست آورد و ۳۳ نماینده حزب راست افراطی ووکس (Vox) درنهایت تصمیم گرفتند به نامزد حزب خود رای دهند. احتمال کسب چنین رأیی برای ریاست مجلس نمایندگان دور از انتظار نبود و نتیجه آن، نشانه روشنی از احتمال انتصاب مجدد آقای سانچز به عنوان رئیس دولت در رأی گیری اواخر اوت یا اوایل سپتامبر خواهد بود.
این اولین نبرد انتخاباتی در اسپانیا بود که نتیجه آن به تصمیم آقای پوجدمون و حزب او بستگی داشت. این تناقض، از نتایج خیره کننده انتخابات پارلمانی ۲۳ ژوئیه نشات می‌گیرد که در جریان آن حزب راستگرای مردم (PP) با پیروزی کمتر از انتظارش، دو حزب (یکی حزب چپ مربوط به دولت مستعفی و دیگری حزب راست و راست افراطی) را به طور برابر در مقابل یکدیگر قرار داد. این وضعیت به حزب پوجدمون (JxCat) این قدرت را داد تا بین ادامه رهبری آقای سانچز در اسپانیا یا برگزاری انتخاباتی جدید در ماه‌های آینده تصمیم بگیرد. به این ترتیب مذاکرات میان هفت نماینده استقلال‌طلب کاتالونیا و خانم آرمنگل تا صبح پنج‌شنبه و در خفا ادامه داشت تا این که درنهایت تصمیم به رأی به نفع خانم آرمنگل گرفته شد.

واشینگتن با ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین موافقت کرد

یک مقام آمریکایی، شامگاه پنج‌شنبه ۲۶ مرداد اطلاع داد که ایالات متحده با ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ از دانمارک و هلند به اوکراین پس از اتمام آموزش خلبانان اوکراینی موافقت کرده است. این مقام خاطرنشان کرد، واشینگتن رسما به دانمارک و هلند اعلام کرده که سریعا به درخواست انتقال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین، به محض پایان آموزش خلبان اوکراینی پاسخ مثبت خواهد داد.
به گزارش العربیه، دانمارک و هلند پیشتر خواستار ضمانت آمریکا برای انتقال هر گونه جنگنده و هواپیمای نظامی به اوکراین شده بودند. قرار بود ائتلافی از ۱۱ کشور در ماه جاری میلادی آموزش خلبانان اوکراینی برای جنگنده‌های اف-۱۶ را در دانمارک آغاز کنند. ترویلز پولسن، سرپرست وزارت دفاع دانمارک در ژوییه گذشته ابراز امیدواری کرد که آموزش خلبانان اوکراینی تا پایان سال ۲۰۲۴ با موفقیت انجام شود. دانمارک و هلند، دو کشور عضو پیمان ناتو، آموزش خلبان اوکراینی، همچنین آموزش تیم‌های پشتیبانی و نحوه نگهداری و تعمیر جنگنده‌های اف-۱۶ را برای استفاده ارتش اوکراین از این جنگنده‌ها در جنگ جاری با روسیه برعهده دارند.
مقام آمریکایی مذکور تاکید کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده دو نامه به همتایان دانمارکی و هلندی خود درباره موافقت واشینگتن با درخواست تحویل جنگنده اف-۱۶ و آموزش خلبانان اوکراینی ارسال کرده است. بلینکن در این دو نامه ضمن موافقت آمریکا با ارسال جنگنده به اوکراین، تاکید کرد که «بسیار ضروری است که اوکراین بتواند از خود برابر حمله نظامی خصمانه و نقض تمامیت ارضی خویش توسط روسیه، دفاع کند.» جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در ماه می گذشته با برنامه آموزش خلبانان اوکراینی برای استفاده از جنگنده‌های اف-۱۶ موافقت کرد. قرار است به‌زودی یک مرکز آموزشی در این زمینه در رومانی نیز آغاز به کار کند. مقامات اوکراینی از ماه‌های اول حمله روسیه به خاک کشورشان خواستار تحویل جنگنده‌های آمریکایی پیشرفته از جمله اف-۱۶ برای افزایش توان دفاعی خود برابر ارتش روسیه شدند.

استولتنبرگ: مقامات اوکراینی باید شرایط صلح را تعیین کنند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، پنجشنبه ۲۶ مرداد ضمن تاکید مجدد بر حمایت «ناتو» از اوکراین گفت که اوکراینی‌ها باید شرایط صلح را تعیین و تعریف کنند. به گزارش «رویترز»، استولتنبرگ در کنفرانسی در نروژ اعلام کرد که تصمیم گیری درباره زمان مناسب برای پیوستن به مذاکرات به اوکراین بستگی دارد. او همچنین گفت: «تنها اوکراینی‌ها می توانند تصمیم بگیرند که چه زمانی شرایط برای مذاکره فراهم است و چه کسی می تواند در مورد راه حل های قابل قبول در میز مذاکره تصمیم بگیرد». دبیر کل ناتو با اشاره به اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ناتو را دست کم گرفته است، گفت که ائتلاف نظامی ناتو تا زمانی که اوکراین در جنگ پیروز شود از این کشور حمایت خواهد کرد. وی افزود: «ائتلاف هیچ تغییری در آرایش نیروهای اتمی روسیه مشاهده نکرده است و دلیلی برای تجدیدنظر در تغییر آرایش نیروهای اتمی خود نمی بیند.»
این اظهارات دبیرکل ناتو در حالی بیان می‌شود که دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین، پنجشنبه بار دیگر تاکید کرد که کشورش به آزادسازی تمام سرزمین‌هایش، به هر قیمتی که باشد، متعهد است. کولبا در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «اوکراین می‌خواهد تمام سرزمین‌های خود را مطابق با مرزهای سال ۱۹۹۱ آزاد کند». اظهارات وزیر خارجه اوکراین شامل جزیره کریمه نیز می‌شود که روسیه آن را در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک خود کرد. کولبا در مورد حمایت نظامی غرب از اوکراین تصریح کرد، کی‌یف به حامیان خود تضمین داده است که از سلاح‌های غربی در داخل خاک روسیه استفاده نخواهد کرد. او همچنین با اشاره به اینکه برخی از متحدان غربی خواستار تضمین عدم استفاده از سلاح‌های خود در داخل روسیه شده‌اند، گفت: «ما به آنها قول داده ایم و به قول خود احترام می گذاریم». وی همچنین تاکید کرد که هیچ فشاری بر کشورش برای تسریع در انجام ضدحمله‌اش وجود ندارد و تمام آنچه منتشر می شود، اظهارنظر کارشناسان و تحلیلگران است که با کسب هر پیروزی در میدان، این نوع تحلیل‌ها بی معنی می‌شود.
مسکو در حال حاضر حدود ۱۸ درصد از اراضی اوکراین را تحت کنترل دارد. کییف اوایل تابستان امسال برای بازپس گیری این اراضی به ویژه در جنوب و شرق دست به ضدحمله زد، اما نیروهایش با موانعی همچون میادین مین مواجه شدند و در نهایت این ضد حمله نتایج برزگی به همراه نداشته است. عدم پیشروی نیروهای اوکراینی در ضد حمله کنونی مانع عزم کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده برای ادامه حمایت نظامی از اوکراین و تقویت قابلیت‌های نظامی کی‌یف نشده است.

آرامکوی سعودی سودآورترین شرکت دنیا شد

شرکت آرامکوی سعودی بار دیگر سودآوترین شرکت دنیا شد و این بار با فاصله زیادی از اپل، در جایگاه برتر ایستاد. طبق گزارش «فوربس گلوبال ۲۰۰۰»، شرکت نفتی آرامکوی سعودی، در پی جهش قیمت نفت و گاز در طول بحران انرژی جهانی که پس از حمله روسیه به اوکراین روی داد، سودآورترین شرکت جهان در سال ۲۰۲۲ شد.
طبق گزارش استاتیستا، اکنون سه شرکت بزرگ نفت و گاز در میان هشت شرکت سودآور برتر دنیا قرار دارند که بالاتر از یک شرکت در سال ۲۰۱۹ است. آرامکوی سعودی پیش از این که در اواخر سال ۲۰۱۹، عرضه سهام خود در بورس را آغاز کند، به عنوان سودآورترین شرکت جهان شناخته شده بود. اپل و مایکروسافت که از دورکاری و رونق ارتباطات آنلاین در مراحل ابتدایی همه گیری کووید ۱۹ سود برده بودند، در سال ۲۰۲۰ در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند و در سال ۲۰۲۲، رتبه‌های خود را حفظ کردند. بر اساس گزارش اویل پرایس، از آنجا که این فهرست، تنها سود شرکت‌های سهامی عام یا شرکت‌هایی که قصد عرضه در بورس را دارند را بررسی کرده است، درآمد تعداد زیادی از شرکت‌ها در سراسر جهان به خصوص شرکت‌های دولتی، نامعلوم مانده یا در این فهرست لحاظ نشده است.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=213112 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x