سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

آمار قربانیان مرگبارترین حریق طبیعی یک صدسال گذشته در ایالات متحده به ۹۳ تن رسید

انتقادات مبنی بر اینکه مقامات هاوایی، تهدید قریب الوقوع و «مرگباری» آتش‌سوزی‌های جنگلی را دست کم گرفته‌اند، بالا گرفته است. پیش از تخلیه دوباره لاهاینا، به ساکنان این شهر توریستی گفته شده بود که می‌توانند برای مدت کوتاهی جهت بررسی خسارات، به شهر ویران شده برگردند. جاش گرین، فرماندار هاوایی، دیروز، شنبه دوازدهم اوت، در یک کنفرانس مطبوعاتی، آتش‌سوزی‌های جنگلی جزیره مائوئی را مرگبارترین آتش‌سوزی جنگلی ایالات متحده در بیش از ١٠٠ سال اخیر دانسته و تعداد قربانیان تایید شده در آتش‌سوزی‌ها را ٨‬٩‬ نفر اعلام کرد. آماری که چند ساعت بعد، بنا بر اعلام فرمانداری جزیره، به ۹۳ تن افزایش یافت.
فرماندار هاوایی در سخنان خود ضمن هشدار نسبت به احتمال افزایش شمار قربانیان این حادثه، خسارات وارده را ۶‬ میلیارد دلار تخمین زده و تاکید کرد که جبران آسیب ها، زمانی بسیار طولانی خواهد برد. بر این اساس، فقط در غرب جزیره مائوئی، ٢٢٠٠ سازه که ٨‬۶‬ درصد از آنها ساختمان های مسکونی بوده، تخریب شده یا آسیب دیده‌اند. 
آتش‌سوزی‌های جنگلی این جزیره، امسال به دلیل تابستان خشک و بادهای شدید تشدید شده است. بنا بر اعلام سرویس هواشناسی هاوایی، طوفان «دورا» که از جنوب جزیره عبور کرد، تا حدودی مقصر وزش بادهای شدیدی بود که در ابتدا شعله های آتش را تشدید، جریان برق را قطع و هلیکوپترهای آتش نشانی را زمین گیر کرد. خیابان‌های لاهاینا، شهر توریستی ساحل غربی جزیره مائوئی، در این آتش‌سوزی که ابتدا از علفزارهای طبیعی آغاز شد، کاملا سوخته‌اند.
به گفته فرماندار هاوایی، تمرکز نیروها اکنون بر تهیه سرپناه و مراقبت‌های بهداشتی برای مردم است. با افزایش تعداد قربانیان، عملیات‌ها روی جلوگیری از تلفات بیشتر متمرکز شده و نگرانی‌هایی نیز برای نگهداری اجساد در تنها بیمارستان و سه سردخانه شهر، به وجود آمده است. پیش از این، آتش‌سوزی معروف به «کمپ» در سال ۲۰۱۸ در شمال کالیفرنیای آمریکا که باعث مرگ ۸۵ نفر شد، رکورددار تلفات بود. هاوایی، ایالتی در غرب آمریکا، شامل تقریباً کل مجمع الجزایر هاوایی، ۱۳۷ جزیره است که از نظر جغرافیای طبیعی و قوم‌نگاری، بخشی از منطقه فرعی پلی‌نزی اقیانوسیه هستند.

شگفتانه انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آرژانتین؛ نامزد راست افراطی در صدر

نتایج انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آرژانتین و تصاحب اکثریت آرا توسط نامزد راست افراطی بر خلاف نظرسنجی‌ها، مهر تاییدی بر فضای قطبی سیاسی این کشور درگیر معضل جدی اقتصادی است و از ورود آن به دوران جدیدی خبر می‌دهد. به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روزنامه ال پائیس، با شمارش ۹۵ درصد آرای انتخابات مقدماتی آرژانتین موسوم به پاسو (انتخابات مقدماتی، آزاد، همزمان و اجباری/ PASO)، خاویر میلِی (Javier Milei) اقتصاددان از جناح راست افراطی ۳۰.۲ درصد آرا را به دست آورد و در جایگاه نخست قرار گرفت. دو نامزد جناح اپوزیسیون با هم برای تغییر (Juntos por el Cambio) در مجموع ۲۸.۲۶ درصد آرا را از آن خود کردند و جریان پرونیسم (جنبش سیاسی منتسب به خوان پرون، رئیس‌جمهوری سابق آرژانتین با گرایش‌های ضد سرمایه‌داری و سوسیالیستی که در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ ظهور کرد) که در حال حاضر اداره این کشور را بر عهده دارد، با ۲۷.۱۸ درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفت. بر اساس نتایج اعلام شده، نامزدهایی که برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر) به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت، مشخص شدند.
با وجود این واقعیت که نتایج نظرسنجی‌های پیش از انتخابات، خاویر میلِی از حزب راست افراطی «آزادی پیشرفت می‌کند» (La Libertad Avanza) را در جایگاه سوم قرار می‌داد، این اقتصاددان لیبرال افراطی به لطف حضور تلویزیونی و پیشنهادهای جنجالی برای مبارزه با بحران سختی که آرژانتین از سر می‌گذراند، به شهرت رسید و رقبای اصلی خود را کنار زد.
میلِی در سخنرانی خود پس از اعلام نتایج گفت: ما موفق به ایجاد این جایگزین رقابتی شدیم که نه فقط به کرشنریسم (جنبش سیاسی در آرژانتین ترویج شده توسط کریستینا کرشنر معاون فعلی ریاست جمهوری و همسرش نستور کرشنر رئیس‌جمهوری سابق ابن کشور) بلکه به طبقه انگلی، بیهوده و دزد (چوررا) که کشور را به قهقرا کشانده، پایان می‌دهد.
از جمله برنامه‌ها و پیشنهادهای خاویر میلِی عبارتند از: حذف بانک مرکزی، دلاری کردن اقتصاد، حذف آموزش عمومی و جایگزینی آن با سیستم کوپن، حذف وزارتخانه‌های بهداشت، آموزش و پرورش و توسعه اجتماعی، خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی زیان ده.
شگفتی دیگر در شب انتخاباتی آرژانتین، نتایج دو نامزد اپوزیسیون از حزب راست میانه با هم برای تغییر بود؛ پاتریسیا بویریچ (Patricia Bullrich) وزیر امنیت سابق آرژانتین که تا همین اواخر بر اساس نتایج نظرسنجی‌ها از حمایت کمتری نسبت به اوراسیو رودریگس لارِتا (Horacio Rodríguez Larreta) شهردار بوئنوس آیرس برخوردار بود، موفق شد بر او چیره شود. بویریچ که کارزار تبلیغاتی او بر ضرورت تقویت مبارزه با ناامنی متمرکز بود، بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار رای به دست آورد، در حالی که آرای لارتا تنها به دو میلیون و ۴۰۰ هزار رسید.
از جناح چپ میانه اتحاد برای میهن (Unión por la Patria) تحت حمایت دولت و پرونیسم نیز سرخیو ماسا (Sergio Massa) وزیر اقتصاد فعلی موفق شد با اختلاف بیش از سه میلیون رای، خوان گرابویس (Juan Grabois) رهبر جوان و فعال اجتماعی را کنار زند. آنچه مسلم است اینکه پرونیسم یکی از بدترین انتخابات خود در چند دهه اخیر را تجربه کرد. آلبرتو فرناندز رئیس‌جمهوری آرژانتین به دنبال اعلام نتایج، از طریق حساب کاربری ایکس (توییتر سابق) خود اعلام کرد: اکنون کارزار واقعی به نفع دموکراسی و حقوق مردم آغاز می‌شود. ما متحدانه به دفاع از میهن و کار و مراقبت از حقوق مردم ادامه می‌دهیم. سرخیو ماسا وزیر اقتصاد آرژانتین و نامزد حزب حاکم برای ریاست جمهوری آرژانتین نیز به تغییر وضعیت سیاسی کشور اعتراف کرد و گفت: نتیجه انتخابات مقدماتی سناریوی جدیدی را ایجاد می‌کند، زیرا صحنه سیاسی آرژانتین را به سه بخش تقسیم کرده است. مائوریسیو مکری (Mauricio Macri) رئیس‌جمهوری سابق آرژانتین (۲۰۱۵- ۲۰۱۹) گفت: امروز (یکشنبه) روز طولانی و پر از احساسات بود. نتایج آن را تایید می‌کند: آرژانتین در حال ورود به دورانی است که به طور قطع ایده‌های آسیب‌زننده‌ای را پشت سر می‌گذارد که تنها باعث ایجاد مشکلات، فقر و فقدان اتحاد شده است.
در حالی که آرژانتین امسال، ۴۰ سالگی دموکراسی خود را جشن می‌گیرد، برای نخستین بار از سال ۲۰۱۱ و زمان راه‌اندازی انتخابات پاسو، درصد مشارکت به پایین‌ترین میزان (۶۹ درصد) رسید. در آرژانتین به عنوان کشوری که رای دادن در آن اجباری است، از مجموع ۴۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت، ۳۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن بودند. تردیدی وجود ندارد که دوقطبی شدن بحث‌های سیاسی و بهره برداری از گفتمان ترس، از جمله دلایلی است که فضای سیاسی بیشتری را برای جریان راست افراطی در کشورهای مختلف از جمله آرژانتین فراهم کرده است.

برلین خواستار تلاش‌های دیپلماتیک بیشتر برای پایان دادن به درگیری اوکراین شد

اولاف شولتز صدراعظم آلمان با تاکید بر اینکه نشست اخیر جده درباره اوکراین یک رویداد بسیار ویژه بود، خواستار تلاش دیپلماتیک بیشتر برای پایان دادن به درگیری بین مسکو و کی‌یف شد. به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا به نقل از راشا تودی، شولتز این اظهارات را در مصاحبه تابستانی سالانه خود با شبکه زد دی اف آلمان که یکشنبه پخش شد، بیان کرد. صدراعظم آلمان گفت: ادامه این گفت وگوها برای ما منطقی است زیرا فشار بر مسکو را افزایش می‌دهد تا دریابد مسیر اشتباهی را در پیش گرفته و باید نیروهای خود را از اوکراین خارج کند تا دستیابی به صلح امکان‌پذیر شود. وی همچنین به یک رویداد دیپلماتیک مشابه به میزبانی دانمارک در ماه ژوئن اشاره کرد و اظهار داشت: اگرچه این مذاکرات و نشست سران به میزبانی عربستان سعودی هر دو رویدادهای بسیار ویژه و مهمی بودند اما در واقع تنها یک نقطه آغاز محسوب می‌شوند.
شولتز در این مصاحبه از دادن پاسخ مستقیم به پرسشی درباره چشم‌انداز حمایت نظامی بیشتر از اوکراین و به ویژه تحویل قریب‌الوقوع موشک‌های کروز دوربرد تاروس به کی‌یف، طفره رفت و اظهار کرد: ما بر اساس رویه‌ای که تا به حال آن را دنبال کرده‌ایم، همیشه هر تصمیم واحد را از این نظر که تا چه حد امکان‌پذیر و منطقی است و سهم ما در این میان چیست، با دقت بررسی می‌کنیم. به نوشته راشا تودی، برخلاف بسیاری از کشورهای غربی، آلمان مدت‌ها بود که در برابر تقاضاهای اوکراین برای تامین سخت‌افزارهای نظامی پیچیده‌تر مقاومت می‌کرد اما اوضاع در اوایل سال جاری تغییر کرد، زمانی که برلین تسلیم فشارهای فزاینده شد و موافقت کرد تانک‌های اصلی نبرد لئوپارد ۲ را تحویل دهد و همچنین به اشخاص ثالث اجازه داد تا خودروهای نظامی ساخت آلمان را دوباره به اوکراین صادر کنند. بنابر این گزارش از سوی دیگر نشست جده که مشاوران امنیتی و دیپلمات‌های ارشد کشورهای شرکت‌کننده را گرد هم آورد، هیچ نتیجه معناداری نداشت و در واقع شرکت‌کنندگان تنها موافقت کرده‌اند که منشور سازمان ملل و همچنین تمامیت ارضی اوکراین باید رعایت شود. ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به نشست جده، گفت: بدون مشارکت روسیه و بدون در نظر گرفتن منافع مسکو، هیچ نشستی درباره بحران اوکراین ارزش افزوده‌ای نخواهد داشت.

اسرائیل گشایش کنسولگری عربستان در مناطق فلسطینی را رد کرد

به دنبال تعیین سفیر از سوی عربستان سعودی در مناطق فلسطینی، اسرائیل این موضوع را رد کرد. الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل گفت: «ما اجازه نمی‌دهیم در اورشلیم نوعی از ماموریت دیپلماتیک گشوده شود.» عربستان روز شنبه ۱۲ اوت (۲۱ مرداد) سفیر این کشور در اردن را با حفظ سمت به عنوان نماینده دیپلماتیک خود به تشکیلات خودگردان فلسطینی‌ معرفی کرد. منابع خبری به نقل از وزارت خارجه عربستان گزارش دادند نایف السدیری، سفیر این کشور در اردن روز شنبه در رام‌الله رونوشت استوارنامه خود را به مجدی الخالدی، مشاور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی‌ تقدیم کرد. عربستان سعودی، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و از فلسطینیان حمایت می‌کند اما اخیرا تغییراتی در رابطه میان ریاض و تل‌آویو به وجود آمده و آمریکا در تلاش است تا این دو قدرت منطقه‌ای خاورمیانه را به یکدیگر نزدیک کند.
به گزارش دویچه وله، عربستان همچنین برخلاف همسایگانش، امارات متحده عربی و بحرین به طرح موسوم به “پیمان ابراهیم” نپیوسته است. با این حال از سال ۲۰۲۰ که تحقق “پیمان ابراهیم” به ابتکار و با میانجیگری آمریکا کلید خورد شواهدی از حرکت ریاض به سمت عادی‌سازی روابط با اسرائیل نیز به چشم می‌خورد. از جمله اینکه سال گذشته برای اولین بار پرواز مستقیم از اسرائیل به عربستان برقرار شد. پادشاهی سعودی برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل شروطی تعیین کرده است از جمله این که تشکیل کشور مستقل فلسطین در آینده در نظر گرفته شود. اما دولت راستگرای اسرائیل به نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو هرگونه امتیاز عمده به فلسطینی‌ها را رد کرده است. تشکیلات خودگردان فلسطینی به رهبری محمود عباس خواهان ایجاد کشوری است که از کرانه غربی رود اردن که بخش‌هایی از آن در اشغال اسرائیل است، تشکیل شده و پایتخت آن نیز اورشلیم شرقی است. اسرائیل اما اورشلیم را پایتخت دایمی خود می‌داند. 

گمانه زنی لندن از ادامه حمایت مالی مسکو از گروه واگنر

سازمان اطلاعات انگلیس اعلام کرد که مسکو احتمالا دیگر از گروه واگنر حمایت مالی نمی‌کند. به گزارش رسانه‌های اوکراینی، سازمان اطلاعات انگلیس این موضوع را در به‌روزرسانی اطلاعات مربوط به گروه واگنر در توییتر خود اعلام کرد. بر اساس گزارش سازمان اطلاعات انگلیس، گروه واگنر با توجه به قطع حمایت مالی مسکو و چالشی که این قطع حمایت در پی خواهد داشت، احتمالاً برای صرفه‌جویی در هزینه‌های حقوق کارکنان خود به سمت یک فرآیند کاهش اندازه و پیکربندی مجدد حرکت خواهد کرد. به گفته این گزارش، با توجه به اینکه از زمان شورش نافرجام گروه واگنر در ژوئن ۲۰۲۳ دولت روسیه اقداماتی را علیه برخی دیگر از منافع تجاری یوگنی پریگوژین رئیس این گروه شبه‌نظامی انجام داده است، این احتمال وجود دارد که کرملین دیگر به این گروه کمک مالی نکند. در این گزارش خاطرنشان شده است که در صورتی که دولت روسیه پولی به گروه واگنر پرداخت نکند، مقامات بلاروس باید هزینه مالی این گروه را برعهده بگیرند. این گزارش می‌افزاید: در این صورت با توجه به منابع متوسط مالی دولت بلاروس، هزینه گروه واگنر حجم قابل توجهی از این منابع متوسط را به خود اختصاص خواهد داد. الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس پیشتر گفت که قصد دارد یک ارتش قراردادی جدید ایجاد و از جنگجویان گروه واگنر به عنوان ستون فقرات این ارتش استفاده کند. لوکاشنکو اظهار کرد: این ابتکار من بود، من می‌خواهم این بچه‌ها (جنگجویان گروه واگنر) در نیروهای مسلح کشورمان بمانند و با تکیه بر آنها گام‌های فعال‌تری برای ایجاد یک ارتش قراردادی جدید برداشته شود.

سرپیچی ورشو از خواست بروکسل؛ لهستان برای مقابله با ورود مهاجران غیرقانونی همه‌پرسی برگزار می‌کند

ورشو در ادامه مخالفت‌های خود با طرح تازه بروکسل برای مدیریت مهاجران غیرقانونی برگزاری رفراندومی را در دو ماه آینده کلید زد. ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست‌وزیر راست‌گرای لهستان، روز یکشنبه اعلام کرد که حزب حاکمِ «قانون و عدالت» قصد دارد با برگزاری یک همه‌پرسی نظر شهروندان این کشور را در مورد پذیرش «هزاران مهاجر غیرقانونی از خاورمیانه و آفریقا» به عنوان بخشی از مکانیسم جدید مدنظر اتحادیه اروپا برای جابجایی مهاجران بین کشورهای عضو این اتحادیه، اخذ کند.
به گزارش یورو نیوز، آقای موراویه‌تسکی در ویدیویی که از او در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شده، موعد برگزاری این رفراندوم را همزمان با انتخابات پارلمانی ۱۵ اکتبر اعلام کرد. حزب محافظه‌کارِ او، قانون و عدالت، به دنبال استفاده از مساله مهاجرت در مبارزات انتخاباتی خود است، تاکتیکی که به این حزب کمک کرد تا با پررنگ‌کردن مخالفت خود با ورود مهاجران غیرقانونی به لهستان، قدرت را در سال ۲۰۱۵ قبضه کند. لهستان میزبان بیش از یک میلیون مهاجر اوکراینی است که عمدتا سفیدپوست و مسیحی هستند، اما مقامات دولتی مدت‌هاست که به وضوح ورود مهاجران مسلمان و پناهجویان دارای اختلاف فرهنگی با جامعه لهستان را تهدیدی برای هویت فرهنگی و امنیت آن در آینده عنوان می‌کنند. وزرای کشور اتحادیه اروپا در ماه ژوئن طرحی را برای تقسیم مسئولیت در قبال ورود مهاجران غیرقانونی، تایید کردند. اما سران دو کشور لهستان و مجارستان با طرح مخالفت‌های خود مانع از تصویب نهایی آن در نشست سران اتحادیه اروپا در اواخر ماه ژوئن شدند. 
لهستان از دو سال پیش به یکی از مقاصد مهاجران غیرقانونی در اتحادیه اروپا بدل شده است. در این مدت، لهستان با ساختن یک دیوار بزرگ مرزی و افزایش حضور نظامیان خود در مرزها سعی کرده تا مانع از ورود مهاجران غیرقانونی شود.  نخست وزیر لهستان در ویدیوی تازه خود بخش‌های از صحنه‌های خشونت و غارت مهاجران غیرقانونی در اروپا غربی را نیز برای هموطنان خود نمایش داده و از آنها پرسیده است که آیا می‌خواهند این اتفاق‌ها در لهستان نیز بیفتد؟ با این وجود، اکثریت بالایی از رهبران اتحادیه اروپا بر این باورند که فشار ورود  و پذیرش مهاجران غیرقانونی نباید تنها بر دوش کشورهایی مثل ایتالیا، یونان و اسپانیا باشد و سایر کشورهای عضو نیز باید در این زمینه ایفای نقش فعالی داشته باشند.

رشد قابل توجه صادرات خودروهای چینی به جهان

انجمن خودروسازان چین با صدور بیانیه‌ای از افزایش ۶۸ درصدی صادرات خودروهای چینی به جهان در مقایسه با سال گذشته خبر داد. خبرگزاری شینهوا درگزارشی نوشت: ۱۰ شرکت خودرو ساز چین در قاره آفریقا با اعمال تغییرات در کیفیت و فناوری خودروها توانسته اند تا سال ۲۰۲۲ حجم فروش خود را به ۳۵ هزار دستگاه برسانند. که پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۳ حجم فروش این خودروسازها به بیش از ۴۰ هزار دستگاه برسد. بر اساس این گزاش در هفت ماه اول سال میلادی جدید، دو میلیون و ۵۳ هزار دستگاه خودرو صادر شده که ۶۷.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. گلوبال تایمز هم به نقل از انجمن خودروسازان چین نوشت: چین ۳۹۲ هزار دستگاه خودرو فقط در ماه گذشته صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵.۱ درصد افزایش داشته است. شرکت های خودرو ساز چینی با اتکا به روش هایی مانند ارتقای کیفیت، قیمت های مناسب و رویکرد متفاوت در زمینه بازاریابی سبب افزایش رضایت مشتریان در سراسر جهان شده است. کشورهای آسیای مرکزی قبل از جنگ بین روسیه و اوکراین از خودرو های ژاپنی و آلمانی تولیده شده در روسیه استفاده می کردند، اما این کشورها که از نظر سیاسی همسوی آمریکا هستند، تولیدات خود را به دلیل تحریم‌ها متوقف کردند و چین با استفاده از این فرصت جایگاه خالی این شرکت های خودرسازی در روسیه و کشورهای آسیای مرکزی پرکرده و به بزرگ‌ترین صادرکننده وسایل نقلیه جدید در جهان تبدیل شد. شرکت های خودروسازی چین با ارسال ۱۸ روزه خودرو های خود به قزاقستان و تولید خودروهای الکترونیکی در ازبکستان و روسیه به خودروی محبوب این منطقه تبدیل شد. تخصص خودروسازان چینی در خودروهای برقی نیز به افزایش صادرات کمک کرد.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=212633 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x