سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

پلمب شد؛ تابلویی که در شهرهای ایران مثل قارچ رشد می کند

پلمب شد، عبارت و تصویری که مردم ایران به مرور به آن عادت می کنند. این عبارت قرار است نشانگر اقتدار حکومت باشد اما بیانگر درماندگی آن است. حکومت با پلمب می خواهد به گفته ی رئیس جمهورش کشف حجاب را خاتمه دهد اما هر پلمب تایید حکومت بر تداوم “کشف حجاب” و دلیلی بر حضور زنی بدون حجاب در آن مکان است.

اکنون در ایران کمتر نهاد صنفی، فرهنگی و تجاری است که مهر و نشان پلمب نداشته باشد. در فاصله چند ماه اخیر بسیاری از واحد صنفی، تجاری، گردشگری و تفریحی، مسافرخانه و هتل ها، کافه‌ها، رستوران‌ها، مجتمع‌های تجاری و پاساژها، داروخانه‌ها، مطب‌های پزشکی و حتی فروشگاه‌ها و شرکت‌های اینترنتی و استارتاپی نیز توسط نیروهای انتظامی در شهرهای مختلف ایران پلمب شده‌اند. این پلمب زنی ها مثل قارچ در همه ی نقاط کشور در حال رشد است. شبکه های اجتماعی مملو از اخبارپلمب و جریمه این و آن مغازه و محل کسب و کار است. در مواردی پلمب یک واحد صنفی حکم انتقام جویی و تسویه حساب با صاحب آن واحد را دارد. پلمب رستوران «کریم باقری»، بازیکن اسبق تیم ملی و پرسپولیس فقط به دلیل کشف حجاب نیست، باقری در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته مطالب انتقادی در صفحه‌های خود در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد.

 روز جمعه صفحه اینستاگرام کتاب‌فروشی «دیدآور» در خیابان انقلاب تهران اعلام کرد که این کتابفروشی به دلایلی تا اطلاع ثانوی پلمب شده است

درباره پلمب این کتابفروشی “اعتماد نوشت: «پلمب این کتاب فروشی به دلیل کتاب فروختن به مراجعین بی‌حجاب» انجام شده است.

پیش از این نیز «کتابفروشی روباه قرمز» در مجتمع آ.اس‌.پ تهران که به عرضه کتاب‌های کودکان اختصاص دارد به خاطر سر باز زدن زنان مراجعه کننده، پلمب شده بود.

به نوشته سایت حقوق بشری هرانا، کافه اپیزود در وکیل آباد مشهد همین«هفته گذشته بازگشایی شده بود اما روز جمعه به بهانه عدم رعایت حجاب اجباری پلمب شد.»

با تصمیم «شورای تامین هرمزگان» ۲۳۶ واحد صنفی به صورت فله ای به بهانه عدم رعایت حجاب در این واحدها پلمب شدند. دادستان بندرعباس گفت که آنها بعد از تصمیم «شورای تامین هرمزگان» و در پی بازدید یک «تیم بازرسی ویژه‌ متشکل از نماینده دادستان، پلیس اماکن، تعزیرات، اداره کل صنعت،معدن، تجارت و شورای اصناف» پلمب شده‌اند.

حسن سیادتان، عضو هیات مدیره جامعه هتل‌داران ایران و رئیس جامعه هتلداران فارس، می گوید: ابعاد پلمب هتل‌ها چنان گسترده است که «در هر استان یکی دو هتل» در ارتباط با تن ندادن زنان به حجاب اجباری «پلمب» شده است.

رییس جامعه هتل‌داران اصفهان در ارتباط با پلمب واحدهای صنفی و هتل ها می گوید: در مورد این وضعیت به بن رسیده‌ایم «چون یا باید خدمات را قطع کنیم که مهمان شاکی می‌شود و یا اگر هزینه را بخواهیم برگردانیم هتل متضرر می‌شود.»

فهرست واحدهایی که در روزهای اخیر پلمب خورده اند بلند بالاست…

عملا همه ی واحدهای صنفی کشور بر سر دو راهی انتخاب هستند یا با حکومت در تحمیل حجاب و پوشش اجباری بر زنان ایران همراهی کنند و یا از کسب و کار خود بگذرند. سرانجام این اعمال فشار روشن است. حکومت با پلمب گذاری باد می کارد و طوفان درو خواهد کرد؛ طوفان اعتراض صاحبان کسب و کار. بازنده ی بازی پلمب حکومت خواهد بود.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=212480 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x