یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

خودکشی مهدی صادقی چند روز پس از آزادی از زندان

مهدی صادقی جوان 25 ساله ايلامی که در روزهای اخير آزاد شده بود، در کنار برج آزادی تهران به زندگی خود پايان داد؛ در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۶۱ کولبر کشته یا زخمی شدند، ۳۶۵ روز از به بند کشیدن ظالمانه نسرین جوادی گذشت، محکومیت‌های انضباطی، سهم دانشگاه از سرکوب دانشجویان

خودکشی مهدی صادقی تنها چند روز پس از آزادی از زندان

مهدی صادقی، جوان ۲۵ ساله اهل ایلام که طی روزهای اخیر از زندان آزاد شد، با مصرف دارو در کنار برج آزادی در تهران به زندگی خود پایان داد. وی حدود ده روز قبل پس از بارها بازداشت و محکومیت و تحمل شکنجه‌های بسیار روحی و جسمی از زندان ایلام آزاد شده بود. آقای صادقی پیشتر نیز در تاریخ بیستم مهر ماه ۱۴۰۱ نیز به مدت ۴۲ روز به اتهامات اقدام علیه امنیت ملی، اخلال در نظم عمومی و تحریک و اغوا صحنه تظاهرات بازداشت شده بود. وی ‌پس از پنج روز بازجویی و شکنجه در بازداشتگاه اداره  اطلاعات به زندان مرکزی ایلام منتقل و در تاریخ دوم آذر ماه با وثیقه به صورت موقت آزاد شده بود. این شهروند بهمن ماه گذشته توسط شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو ایلام به شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. او اسفند ماه گذشته برای بار دوم بازداشت شده بود.

در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۶۱ کولبر کشته یا زخمی شدند

بر اساس تازه‌ترین گزارش «کولبرنیوز» که به صورت ویژه اخبار کولبران مرزی را رصد می‌کند، در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ جمعاً ۶۱ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر عواملی هم‌چون تیراندازی مستقیم نیروهای مرزبانی، ریزش بهمن، سرمازدگی، انفجار مین به جا مانده، سقوط از ارتفاع و سایر موارد کشته و زخمی شده‌اند. بر بنیاد این گزارش، از مجموع این تعداد، ۱۱ کولبر معادل ۱۸ درصد کشته و ۵۰ کولبر زخمی شده‌اند. بر اساس آمار ثبت شده از سوی کولبرنیوز از مجموع ۶١ کولبری که کشته و زخمی شده‌اند ۴۲ مورد (۶۹ درصد) با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی صورت گرفته است

هانا نویمان در واکنش به نامه رسمی جمهوری اسلامی برای توقف انتقاداتش: «ادامه خواهم داد»

هانا نویمان، نماینده آلمان در پارلمان اروپا با انتشار توئیتی، متن نامه جمهوری اسلامی به سفارت سوئد در تهران را منتشر کرده که خواستار پایان دادن انتقادات او نسبت به نقض حقوق بشر در ایران شده است. سوئد هم‌اکنون ریاست دوره‌ای پارلمان اروپا را بر عهده دارد و خانم نویمان نیز نایب‌ رئیس کمیته حقوق بشر این نهاد اروپایی است. وزارت خارجه ایران در این نامه، اظهارات هانا نویمان نسبت به مسئولیت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در قبال اعدام هزاران نفر در ابتدای انقلاب را «مغرضانه و تحریک‌آمیز» خوانده است. نماینده آلمان در پارلمان اروپا با اشاره به درخواست جمهوری اسلامی از پارلمان اروپا برای «جلوگیری از تکرار این گونه اظهارات»، نوشته «ظاهرا رئیسی از انتقادات من خوشش نیامده و طی نامه‌ای از پارلمان اروپا خواسته است تا جلو من را بگیرند، اما مطمئن باشید که من ادامه خواهم داد.» نویمان با انتشار متن نامه جمهوری اسلامی افزوده اگر به مدرکی نیاز دارید که نشان می‌دهد «رژیم ایران حقیقت را کتمان می‌کند، خودتان این نامه را بخوانید.» این نماینده پارلمان اروپا ۲۱ ماه مه در توئیتی نوشته بود: «شاهد گرفتار آمدن ایران در چنبره مرگ و اعدام هستیم. چون افرادی مانند ابراهیم رئیسی هزاران نفر را کشته و تاوانی پس نداده‌اند، اکنون چندین دهه است که مصونیت از مجازات ادامه دارد.»

تایید حکم یک سال حبس برای رضا رمضان‌زاده

حکم یک سال زندان برای رضا رمضان‌زاده، زندانی سیاسی سابق و از بازداشت‌شدگان قیام سراسری ۱۴۰۱ که پیشتر به اتهام تبلیغ علیه نظام توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب صادر شده بود، توسط دادگاه تجدید نظر تهران عینا تایید شد. او در ۱۷ دی سال گذشته پس از احضار به شعبه ۳ دادسرای اوین بازداشت و پس از مدتی به قید وثیقه آزاد شد. او پیشتر نیز در دوم آذر ۹۸ در جریان قیام آبان ۹۸ بازداشت و پس از مدتی به ۳ سال حبس تعزیری محکوم و در نهایت در اردیبهشت ۱۴۰۰ پس از سپری کردن ۱۸ ماه حبس، به صورت مشروط از زندان آزاد شده بود.

۳۶۵ روز از به بند کشیدن ظالمانه نسرین جوادی گذشت

روز شنبه یازدهم تیرماه ۱۴۰۱ نسرین جوادی (اعظم خضری جوادی) از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران جهت اجرای حکم ۷ سال زندان به زندان اوین منتقل شد. نسرین جوادی کارگر بازنشسته ۶۶ ساله‌، عضو هیأت مؤسس شورای کارگری بازنشستگان تامین اجتماعی (بستا) و عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران است که در تجمع روز جهانی کارگر سال ۹۸ مقابل مجلس دستگیر شد و پس از ۲۹ روز بازداشت به قید وثیقه آزاد گردید. سپس توسط قاضی افشاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت کشور، اخلال در نظم و آسایش عمومی و ‌تبلیغ علیه نظام در مجموع به ۷ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد و این حکم در دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور هم عیناً تأیید شده است. مصادیق اتهامات واهی که علیه نسرین جوادی مطرح گردیده است شرکت در مراسم روز جهانی کارگر و حضور در تجمعات و گلگشتهای کارگری و بازنشستگان برای دفاع از مطالبات صنفی است. وی علیرغم بیماری‌های متعدد و مصرف مکرر دارو و نظر پزشکان متخصص بیمارستان دولتی مبنی بر عدم توانایی تحمل حبس، توسط شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای اوین به زندان منتقل شد. اکنون ۳۶۵ روز از حبس ظالمانه کارگر بازنشسته ایی که فقط و فقط مطالبه گر حقوق خود بود می‌گذرد.

حمله گروهی با قمه و چاقو به کنسرت گرشا رضایی

تصاویری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می شود که حاکی است گروهی با قمه و چاقو به کنسرت «گرشا رضایی» در سیرجان کرمان حمله کرده‌اند. بهمبن بابازاده، خبرنگار حوزه موسیقی با بازنشر این تصاویر در توئیتر خود نوشت: * هشت فرد ناشناس با قمه و چاقو به سالن سینما قدس سیرجان که کنسرت «گرشا رضایی» در آن در حال برگزاری بود، حمله کردند و علاوه بر ایجاد فضای رعب و وحشت و خرد کردن شیشه های سالن، قصد ورود به سالن کنسرت را داشتند که با مقاومت عوامل حراست، نتوانستند به داخل سالن کنسرت راه یابند. در این ماجرا یک نفر از نیرو‌های ارشاد و یک نفر از نیرو‌های مؤسسه مجروح شدند که به‌صورت سرپایی مداوا و از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

مهدیس حسینی اگر به قتل نمی‌رسید امروز ۱۷ ساله می‌شد

مهدیس روز ۳۰ شهریور در آمل با شلیک نیروهای امنیتی به پاهایش، مجروح شد و برای مدتی، پنهان شد تا بازداشت نشود و بعد به خانه‌ی خودش برگشت. دو روز بعد، چند ساعتی را در خانه تنها ماند. اما هنگامی که مادرش به خانه برگشت، تن بی‌جان مهدیس را دید. پیکر مهدیس را تحویل ندادند تا وقتی که مادرش را مقابل دوربین صدا و سیما نشاندند تا بگوید: «برگشتم خانه، دیدم در باز است، پنکه روشن است، فکر کردم خواب است و شوخی می‌کند، پتو را که کنار کشیدم، صورتش ورم کرده بود و از دهانش خون می‌آمد، آمبولانس گفت که مدت‌هاست فوت شده است، دخترم اعتیاد نداشت اما گاهی قرص‌هایی مثل ترامادول یا متادون مصرف می‌کرد.» چهار روز پس از دریافت این اعترافات، پیکر مهدیس را برای خاکسپاری تحویل دادند.
منبع: شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

مهاباد: بزرگداشت جانباختگان راه آزادی از سوی مردم در روز ۸ تیر (عید قربان) در آرامستان “فردوس”

انتقاد همسر الهه محمدی به ادامه بازداشت روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده

همسر الهه محمدی، روزنامه‌نگار بازداشت‌شده، در یک رشته‌توئیت با اشاره به تأیید خبر آزادی «مجرمانی با احکام سنگین»، از تداوم بازداشت همسر خود انتقاد کرده است. سعید پارسایی در این رشته‌توئیت که روز جمعه، نهم تیر، منتشر کرد گفت: «نُه ماه تمام شد و دهمین ماه بازداشت موقت هم دارد به نیمه می‌رسد.»
آقای پارسایی با اشاره به دفاع مقامات قضایی ایران از آزادی اکبر طبری، مهدی هاشمی و محمدعلی نجفی با استناد به قانون گفت: «من خیلی وقت است دیگر تعجب نمی‌کنم که قانون‌شان فقط برای خودی‌هایشان است! کاش حالا که دم از اجرای قانون می‌زنند، بگویند، بازداشت موقت برای دهمین ماه چه توجیه قانونی دارد؟»
او در ادامه با اشاره به ایرادهای قانونی در روند رسیدگی به اتهامات الهه محمدی و نیلوفر حامدی آورده است: «اگر می‌گویند طبق قانون، یک مجرم به مفاسد اقتصادی سنگین را با قید وثیقه آزاد کرده‌اند تا زمان صدور رای نهایی دیوان بیرون باشد، علت عدم اجرای همین قانون برای یک متهم چیست؟»

محکومیت‌های انضباطی، سهم دانشگاه از سرکوب دانشجویان

بر اساس گزارشات بدست آمده، ۶ دانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاه به اتهام حضور در اعتراضات، به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده‌اند. کامیاب رحمانی، علی سعدی، محمد مرادی، سعید ایران نژاد، علیرضا نادری و رامین حبیبی دانشجویانی هستند که توسط کمیته انضباطی محکوم شده‌اند. کمیته بدوی این دانشجویان در ماه‌های آبان و آذر ۱۴۰۱ برگزار شد درحالی که هیچکدام از آنها در جلسه کمیته‌شان حضور نداشته و در بازداشت به‌سر می‌بردند. لازم بذکر است که احکام علی سعدی و علیرضا نادری از ترم جاری اجرایی شدند و بنابراین این دو دانشجو، ترم بعدی را هم دست خواهند داد. تمامی این ۶ دانشجو هم‌اکنون با قید وثیقه آزاد هستند.

بیانیه پایان‌کار شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران به مناسبت پایان کار خود بیانیه ای منتشر کرد. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است:
اکنون به پایان این دوره از شوراهای صنفی رسیده‌ایم. دوره‌ای که شیوه‌های مختلفی از سرکوب و مانع‌تراشی، نظیر بازداشت دانشجویان و اعضای شورای صنفی در حین جنبش «زن زندگی آزادی»، تهدید‌های گاه‌ و بی‌گاه و برخوردهای فراقانونی و در نهایت تغییر آیین‌نامه‌ی فعالیت صنفی و شیوه‌نامهٔ انضباطی بر سر راهمان بود.
نوید می‌دهیم که فعالیت صنفی محدود به ساختارهای بی‌پایه‌واساس‌تان نخواهد ماند تا هر وقت که میل همایونی‌تان هراس و لرزه بر تنش افتاد، آن را سرکوب کنید.
مسیری که در آن قدم گذاشته‌اید نه‌تنها ما را دلسرد نکرده، بلکه دلیلی شده است که بر قدم‌‌های خود به سمت آرمان‌هایمان حتی استوارتر‌ باشیم.

تمدید قرار بازداشت ژینا مدرس گرجی

ژینا مدرس گرجی از ۷۰ روز پیش بازداشت و در کانون اصلاح و تربیت سنندج محبوس است و اخیرا قرار بازداشت او به مدت یک ماه دیگر تمدید شده است. ژینا مدرس گرجی در تاریخ بیست و یکم فروردین ماه امسال، توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و به یکی از بازداشتگاه های این نهاد امنیتی در سنندج منتقل شد.

فوت یک زندانی در زندان (تاغزی) زابل

به گزارش حال وش شامگاه روز پنجشنبه ٨ تیر ماه ۱۴۰۲، یک زندانی محبوس در زندان زابل بدلیل ناراحتی قلبی و عدم رسیدگی پزشکی به موقع جان خود را از دست داده است. هویت این زندانی «سید حسن هاشمی مقدم» اهل شهرستان زابل عنوان شده است. سید حسن حدودا یک سال قبل در زابل با اتهامات مربوط به مواد مخدر بازداشت و به ده سال حبس محکوم شده و در حال حاضر جزو زندانیان نیمه باز بوده است. گفته شده سید حسن بعد ظهر روز پنج شنبه حوالی ساعت پنج عصر دچار مشکل قلبی شده ولی عدم توجه و واکنش سریع مسئولان زندان باعث شده تا جان خود را از دست بدهد. دادستان زاهدان در مورد فوت این زندانی به رسانه های حکومتی گفت: « یک زندانی که به جرم حمل مواد مخدر در حال تحمل کیفر در زندان زابل بود شامگاه هشتم تیرماه از ناحیه قفسه سینه ابراز تألم نموده که بلافاصله از طریق فوریت‌های پزشکی جهت درمان به بیمارستان سطح شهر اعزام می‌گردد و برخلاف اینکه زندانی با پای خود سوار آمبولانس شده است متأسفانه در مسیر راه با وجود همه تلاش‌های صورت‌گرفته از سوی کادر پزشکی فوت نموده است».

معاون بین الملل قوه قضائیه: به سوئدی‌ها گفتیم تنها گزینه برای حمید نوری تبرئه و بازگشت او به ایران است

کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل قوه قضائیه ایران درباره پرونده حمید نوری گفته: «ما به سوئدی‌ها گفتیم که تنها گزینه‌ای که برای آقای نوری وجود دارد، تبرئه و بازگشت او به ایران است.» حمید نوری متهم است که در اعدام گسترده هزاران تن از زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ دست داشته است و به همین دلیل در سوئد به حبس ابد محکوم شده است. غریب آبادی همچنین گفت پرونده حمید نوری «کاملا سیاسی» است و حقوق آقای نوری در «دادگاه بدوی و تجدیدنظر نقض شده و ما او را به عنوان گروگان در آن جا می‌بینیم نه کسی که جرایمی مرتکب شده باشد.» مقامات ایران بارها دستگاه قضایی سوئد را به رفتار نامناسب ونقض حقوق حمید نوری متهم کرده‌اند. نظام قضایی سوئد با استناد به اصل «صلاحیت کیفری جهانی» این شهروند ایرانی را محاکمه کرد. این اصل حقوق بین‌الملل، شامل جرایم بزرگی که کسی علیه انسان‌های دیگر مرتکب شود. حمید نوری نخستین کسی است که به دلیل اعدام‌های سال ۱۳۶۷ محاکمه می‌شود. در جریان این اعدام‌ها نزدیک به پنج هزار زندانی سیاسی در ایران کشته شدند. بسیاری از این زندانیان سیاسی پیش از اعدام‌های سال ۶۷ محاکمه و به حبس محکوم شده‌ بودند. حتی مدت زمان حبس برخی از این زندانیان به پایان رسیده بود و باید آزاد می‌شدند.

https://akhbar-rooz.com/?p=208029 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x