سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

خبرهای جهان؛ ماکرون در چین: طرح پیشنهادی پکن می‌تواند ابتکارعمل مناسبی برای برقراری صلح در اوکراین باشد

ماکرون در چین: طرح پیشنهادی پکن می‌تواند ابتکارعمل مناسبی برای برقراری صلح در اوکراین باشد

سفر مشترک سه روزه رئیس کمیسیون اروپا و رئیس جمهور فرانسه به پکن برای ارزیابی مجدد روابط دیپلماتیک و اقتصادی اتحادیه اروپا با چین، از دیروز آغاز شده است. قرار است جوزپ بورل نیز در روزهای آتی به پکن سفر کند.
دیدارهای رییس جمهور فرانسه با مقام‌های عالی‌رتبه چین از امروز آغاز شده و امانوئل ماکرون امروز صبح  مورد استقبال شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین قرار گرفت. روسای جمهور دو کشور پس از تبادل نظر پشت درهای بسته، در یک کنفرانس خبری شرکت خواهند کرد.
به گزارش ار. اف. ای، گروهی از وزیران و نمایندگان پارلمان فرانسه و همچنین بیش از ۶۰ نفر از روسای شرکت های بزرگ از جمله ایرباس، امانوئل ماکرون را در این سفر همراهی می کنند. 
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، امروز با رئیس جمهور چین دیداری سه جانبه نیز برگزار می کنند. انتظار می رود در این دیدار روابط تجاری میان اروپا و چین از جمله دسترسی به بازار و شیوه‌های رقابت عادلانه مورد تبادل نظر قرار گیرد. چین به عنوان صادرکننده بزرگ فناوری‌، برای ارائه و فروش محصولات خود، به بازار اروپا نیاز دارد. امانوئل ماکرون، دیروز در نخستین روز از سفر خود، در نشست با جامعه فرانسویان پکن بر ضرورت گفت‌وگو با چین جهت مقابله با رویکردها و سیاست‌های روسیه تاکید کرده و گفت که می‌خواهد در دیدار خود با رهبر چین، در مورد ایجاد “مسیری مشترک” برای صلح در اوکراین گفتگو کند. رئیس‌جمهور فرانسه تصریح کرد که پکن با طرح صلح برای جنگ اوکراین، “اراده و مسئولیت خود برای حل‌ این مساله را نشان داده” و افزود که طرح پیشنهادی چین “می‌تواند ابتکارعمل مناسبی برای برقراری صلح در اوکراین باشد”.
اهمیت ویژه روابط چین و فرانسه، دو قدرت‌ بزرگ با نفوذ جهانی، اکنون در مواجهه با تغییرات پیچیده و عمیق در وضعیت بین المللی، برجسته تر شده است. پکن، ماه گذشته میلادی، طرحی برای ایجاد صلح در اوکراین و برقراری آتش‌بس میان مسکو و کی‌یف ارائه داده بود. این در حالی ست که شماری از مقامات غربی، هفته گذشته، مخالفت خود را با نقش چین جهت برقراری صلح در اوکراین به‌دلیل آن چه حمایت پکن از مسکو عنوان شده، ابراز کرده بودند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا هفته گذشته طی نشستی در مادرید، گفت که “چین میان متجاوز و قربانی تفاوتی قائل نیست و سخنی از عقب‌نشینی نیروهای روسیه از اوکراین مطرح نمی‌کند”. روابط اروپا با چین اخیرا به دلیل تحریم‌های تلافی‌جویانه و عدم محکومیت حمله روسیه به اوکراین توسط پکن، تیره شده است.

وضعیت پرتنش در بیت المقدس ادامه دارد

شب گذشته برای دومین شب متوالی در داخل مسجد الاقصی در بیت‌المقدس درگیری رخ داد. نیروهای امنیتی اسرائیل به محوطه‌ای که یهودیان آن را کوه معبد می‌نامند یورش بردند و آن را به طور کامل پاکسازی کردند. هزاران نمازگزار در داخل محوطه بودند و سخنگوی پلیس اسرائیل گفت که سربازان مانع از تلاش گروهی از جوانان فلسطینی برای سنگر گرفتن در داخل محوطه شدند. هلال احمر فلسطین می گوید شش نفر بر اثر نارنجک‌های شوکر و گلوله‌های لاستیکی نیروهای اسرائیلی زخمی شدند.
به گزارش بی بی سی همزمان تظاهراتی در برابر سفارتخانه‌های اسرائیل در پایتخت‌های اردن و ترکیه علیه اقدامات اسرائیل صورت گرفته است. پیش از این، ایالات متحده از همه طرف ها خواسته بود تا از تشدید بیشتر تنش خودداری کنند.
در ویدیویی که در رسانه‌های اجتماعی فلسطینیان منتشر شده، پلیس اسرائیل با قنداق تفنگ و چوب به فلسطینیانی که در داخل مسجد الاقصی سنگر گرفته‌اند حمله می‌کند. در مقابل، پلیس اسرائیل هم فیلمی منتشر کرده که در آن فلسطینیان از داخل مسجد به سوی ماموران پلیس وسایل آتش‌بازی پرتاب می‌کنند. تصاویری که بعد از درگیری منتشر شده نشان می‌دهد که وسایل داخل مسجد به هم ریخته است.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=199044 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
farhad farhadiyan
farhad farhadiyan
1 سال قبل

ادامه ی جنگ اوکراین و یا عدم تداوم این جنگ نه تنها برای چین تفاوتی ندارد بلکه از جهاتی به نفع چین هست . هدف امریکا از درگیر کردن روسیه دو هدف بود اول تضعیف روسیه و در نهایت با مختل کردن شریان انرژی کخه کالاهای چینی را دچار افزایش قیمت نماید تا قدرت رقابت چین را کاهش دهد اما روسیه با باز کردن شریان سوخت به چین با تخفیف نه تنها مانع نشد مه سود هنکفتی هم به جیب چین سرازیر کرد به گونه ای که رقیب بازار نفت ایران علیرغم تخفیف هایش شد اما اروپا مجبور است هم گاز گران بخرد هم هزینه ی جنگ را تامین کند و هم کالاهایش قدرت رقابتشان را از دست داده اند امریکا هم سود هنکفتی می برد چون سابقا توانائی رقابت با گاز روسیه و شریان انرژی روسیه در اروپا را نداشت امروز نه تنها انرژی گران تر به اروپا ارسال می کند بلکه صنایع ورشکسته ی امریکا هم تا مدتی جایگزین کالاهای اروپائی خواهد شد و سیاست جهانی نشان می دهد که اروپا باید گرایش به راست که مدافع منافع سرمایه های انحصاری انرژی و همینطور تسلیحات است نمی تواند رقیب امریکا و چین در این زمینه باشد چون منافع مشترکشان منافع ملی کشورهای اروپائی را دچار لطمه کرده است در واقع اروپا سیاستی عقب مانده در معادلات جهانی اتخاذ کرده که در تناقض منافع ملی این کشورهاست جریانات راست را در اروپا باید خیلی زود زدود تا اروپا بتواند به تعادل با سیاست جهانی برسد اعتراضات خیابانی اخیر و بحران این دولتها هم نمونه ای از تناقض سیاستهای این کشورها با منافع ملی آنهاست

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x