جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ایران در ۷۴مین نمایش‌گاهِ جهانیِ کتابِ فرانکفورتِ آلمان شرکت نمی‌کند

ایران اعلام کرد که ۷۴مین نمایش‌گاهِ کتابِ فرانکفورتِ آلمان در کارهای داخلیِ ایران مداخله می‌کند و ادّعا کرد مسؤولانِ این نمایش‌گاه گفته‌اند که نمی‌توانند امنیتِ جایگاهِ ایران در این نمایش‌گاه را تضمین کنند. ایران هم‌چنین ادّعا کرد که در کارِ صادرکردنِ ویزا برای هیئتِ ایرانی نیز دشواری‌هایی پیش آمده است.

سخن‌گوی نمایش‌گاهِ کتابِ فرانکفورت ضمنِ رد کردنِ ادّعاهای ایران گفت: “امنیت برای همه‌ی شرکت‌کننده‌گان در این نمایش‌گاه تضمین خواهد بود”. او گفت: “بارها با ایران در تماس بودیم. و البتّه در این تماس‌ها پشتیبانیِ مان را از جنبشِ اعتراضی در ایران اعلام کردیم”.

“خانه‌ی کتاب و ادبیاتِ ایران” که به نماینده‌گیِ از سوی حکومتِ ایران بیش از ده سال است کارِ سامان‌دهیِ شرکتِ‌کردنِ ناشرانِ ایرانی در نمایش‌گاهِ جهانیِ کتابِ فرانکفورت را انجام می‌دهد، نسبت به رفتارِ غیرِ حرفه‌ییِ کارمندانِ نمایش‌گاهِ فرانکفورت اعتراض کرد. این “خانه” به طورِ رسمی از شرکت در نمایش‌گاهِ کتابِ فرانکفورت خودداری و تأکید کرد که جایگاهی که امسال در این نمایش‌گاه برای ایران در نظر گرفته شده است جایگاهِ شایسته‌ای برای ایران نیست و نمی‌توان برنامه‌های تعیین‌شده را در آن اجراء کرد.

جایزه‌ی صلح، که هر ساله از سوی این نمایش‌گاه اهداء می‌شود، امسال به نویسنده و آهنگ‌سازِ اوکراینی سرگئی ژادان (Serhij Zhadan ) داده خواهد شد. گفته می‌شود که موضوعاتی مانندِ جنگِ اوکراین و نیز جنبشِ اعتراضیِ کنونی در ایران می‌توانند به مباحثِ مهمِ این نمایش‌گاه تبدیل شوند.

در ضمن، “کانونِ نویسنده گانِ برلین (PEN Berlin)” (که چندی پیش، در پیِ انشعاب در ” کانونِ نویسنده‌گانِ آلمان” بر سرِ نحوه‌ی موضع‌گیری در برابرِ جنگِ اوکراین، در برلین تشکیل شد) اعلام کرد که در این نمایش‌گاه، برنامه‌ای را در زیرِ عنوانِ “ایران، به کدام سو؟” با هم‌کاریِ این نمایش‌گاه برگزار خواهد کرد. در این برنامه از جمله کسانی مانندِ امید نوری‌پور، یکی از مسؤولانِ حزبِ سبزهای آلمان، و دِنیز اوجل، رییسِ برکنارشده‌ی “کانونِ نویسنده‌گان آلمان” که پس از این برکناری “کانونِ نویسنده‌گانِ برلین” را به‌همراهِ گروهی دیگر بر پا کرده است، سخن رانی می‌کنند.

نمایش‌گاهِ جهانیِ کتابِ فرانکفورتِ آلمان از چهارشنبه تا یک شنبه، ۱۹- ۲۳ اکتبر ۲۰۲۲ ( ۲۷ مهر تا ۱ آبان ۱۴۰۱ ) برگزار می شود.

ـــــــــــــــ

محمّدرضا مهجوریان

https://akhbar-rooz.com/?p=174792 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x