سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

همبستگی زنان افغانستان: ایران برخاست؛ اکنون نوبت ماست

شماری از زنان افغانستان در حمایت از اعتراضات ایرانیان در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در کابل تجمع کردند. به گفتۀ آنان، زنان افغانستان و ایران درد مشترک دارند و تاکنون ده‌ها مهسا در افغانستان زیر جبر و خشونت طالبان جان داده‌اند.

روز پنجشنبه هفتم مهر/میزان، ده ها تن از زنان افغانستان، با تجمع در مقابل دروازه سفارت ایران در کابل حمایت‌شان را از معترضان ایرانی اعلام کردند. این زنان با سر دادن شعار های “زن، زندگی، آزادی” و “ایران برخاست؛ اکنون نوبت ماست” علیه حکومت ایران و طالبان افغانستان صدا بلند کردند.

به گزارش ار. اف. ای. زنان معترض در راهپیمایی خویش گفتند که از کابل تا ایران به حکومت دیکتاتوری نه میگویند و برمبارزه خویش ادامه می‌دهند.

طالبان با شلیک های هوایی و ایجاد وحشت در میان معترضان، آنها را پراکنده کردند و اعتراضات را خاموش ساختند. نیروهای طالبان همچنان بنرهایی را که از سوی معترضان حمل میشد پاره کردند.

بسیاری از فعالان حقوق زن در افغانستان یادآوری می‌کنند که پروندۀ مرگ دلخراش خانم فرخنده ملکزاده هنوز در آن کشور مورد بررسی جدی قرار نگرفته است. همچنان که نام “مهسا” در ایران به عنوان رمزی برای آزادی و به ویژه آزادی زنان شناخته می‌شود، در افغانستان نیز نام “فرخنده” یادآور همۀ تبعیض‌ها در قبال زنان و مبارزه آنها برای دستیابی به حقوق اساسی‌شان است. فرخنده ملکزاده در سال ۱۳٩۳ به دست صدها مرد در خیابان کشته شد. وی در شرایطی مبهم به توهین به قرآن متهم شده بود.

راحله تلاش، یکی از زنان معترض افغانستان در مورد تظاهرات کابل میگوید: “شماری از دختر خانم ها به حمایت از زنان قهرمان ایران در مقابل سفارت آن کشور در کابل دست به تظاهرات زدند اما این اعتراضات پس از سی دقیقه توسط شلیک های طالبان به هم خورد و زنان مجبور به ترک ساحه شدند”.

همچنین سودابه ناصری، فعال حقوق زن در کابل میگوید که بانوان افغانستان در عین اعلام حمایت از معترضان ایرانی، بر حقوق زنان افغانستان نیز تاکید کردند.

به گفتۀ او که زنان افغانستان و بانوان ایران درد مشترک دارند و تاکنون ده ها مهسا در افغانستان زیر جبر و خشونت طالبان جان داده‌اند.

این فعال حقوق زن می‌افزاید: “زنان ایران آزادی واقعی می‌خواهند و برای تحقق اهداف خویش علیه حجاب اجباری و نظام دیکتاتوری ایستادگی می‌کنند، زنان معترض ایرانی الگوی خوبی برای بانوان افغانستان هستند تا در برابر گروه طالبان تا پای جان ایستادگی نمایند و از حق خویش دفاع کنند”.

خانم ناصری تاکید می کند که زنان ایران بارها از سوی حکومت آن کشور در بند کشیده شدند، مورد لت وکوب قرار گرفتند و حتی کشته شدند، اما به مبارزه خویش ادامه دادند و در مقابل ظلم سکوت نکردند. اکنون زنان افغانستان در کنار معترضان ایران ایستاده و درد مشترک را فریاد میزنند و از اعتراضات آنها حمایت میکنند.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=171024 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x