یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

برلین؛ اعتراض ایرانیان به قتل دولتی ژینا امیری

روزنامه ی «تاگس شاو» که در برلین منتشر می شود، گزارشی از اجتماع اعتراضی ایرانیان در برلین در قتل حکومتی مهسا (ژینا) امیری منتشر کرده است. در این گزارش آمده است: دو روز پس از مرگ یک زن ۲۲ ساله کرد، زنان ایرانی در برلین به خیابان ها آمدند و آنها تنها نبودند.

شعار «ژن، ژیان، آزادی» از میان جمعیت شنیده می شود، یک ندای کردی که به «زن، زندگی، آزادی» ترجمه می شود و بیانی از جنبش آزادی فمینیستی کرد است. حدود ۲۰۰ نفر بعد از ظهر روز دوشنبه در اعتراض به جمهوری اسلامی ایران در مقابل ایستگاه متروی کوت‌بسر تور تجمع کردند.

این زن جوان روز جمعه پس از بازداشت توسط پلیس اخلاقی ایران به اتهام عدم رعایت حجاب که برای زنان در ایران اجباری است، جان باخت. به گفته پلیس، او بر اثر ایست قلبی درگذشت، اما قشر وسیعی از مردم ایران به اظهارات پلیس باور نمی کنند.

آنها معتقدند ژینا مهسا امینی، اهل شهر سقز در ایران، بر اثر ضرب و شتم پلیس ایران به کما رفته و کشته شده است. این تجمع توسط فعالان گروه “با صدای بلند بگو” و با حمایت انجمن پناهندگان ایرانی در برلین و سازمان ایزدی Destan برگزار شد.

سخنرانی هایی به زبان های فارسی، کردی و آلمانی برگزار شد. سخنگوی سازمان ایزدی گفت: «قتل ژینا یکی دیگر از سلسله قتل‌های سیستماتیک رژیم اسلامی و قوانین واپس‌گرایانه و شوونیستی آن در طول چهار دهه است.

شعارهایی مانند «از تهران تا کردستان – ژن، ژیان، آزادی» به زبان فارسی سر داده شد و در سخنرانی ها بر اهمیت «مبارزه مشترک همه اقوام تحت ستم و زنان» تاکید شد.

پس از گذشت تقریباً یک ساعت، چهار زن یکی پس از دیگری به وسط میدان آمدند و به نشانه اعتراض به حجاب اجباری در ایران، موهای خود را با قیچی کوتاه کردند که با کوبیدن موزون پاهای شرکت کنندگان در تظاهرات همراه بود.

زینب بایزیدی، پناهنده سیاسی که چهار سال و نیم را در زندان ایران گذرانده است، در این تجمع گفت: ما همیشه گفته‌ایم که هیچ آزادی برای زنان وجود ندارد مگر اینکه آزادی برای همه زنان وجود داشته باشد. زنان ایرانی هم این را فهمیده اند و با ما همراهی می کنند تا زن، زندگی، آزادی را بخوانند.

https://akhbar-rooz.com/?p=169477 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x