سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

انتخاب نامزدهای جایزه اسکار ورزشی؛ جنجال در لیگ کنفرانس اروپا؛ برنده توپ طلای ۱۹۸۶ در جبهه جنگ

نازک بین- ۸ کشور برای کسب ۳ سهمیه جام جهانی در خرداد ماه رقابت خواهند کرد. تکلیف ۲۹ تیم راه یافته به جام جهانی ۲۰۲۲ مشخص شده است و ۳ تیم باقی مانده نیز در ادامه جواز حضور در جام جهانی را کسب خواهند کرد. پیش از شیوع کرونا، قرار بود دیدارهای پلی‌آف آسیا،به طور رفت و برگشت برگزار شود، اما به دلیل پاندمی کووید-۱۹ این دیدارها به صورت تک بازی و در کشور قطر میزبان جام جهانی برگزار می‌شود.

 خرداد

اسکاتلند – اوکراین در ورزشگاه همپدون پارک گلاسکو 

برنده این دیدار راهی دور بعدی می‌شود.

ولز – برنده دیدار اسکاتلند و اوکراین در ورزشگاه کاردیف ولز

تیم برنده به جام جهانی راه می یابد و در گروه B در کنار انگلیس، آمریکا و ایران قرار می گیرد.

پلی آف بین قاره‌ای

کاستاریکا – نیوزیلند

تیم برنده به جام جهانی راه می‌یابد و در گروه E در کنار اسپانیا، آلمان و ژاپن قرار می‌گیرد.

آسیا

استرالیا – امارات در دوحه قطر 

برنده این دیدار راهی دور بعدی می‌شود.

پرو – برنده دیدار استرالیا و امارات در دوحه قطر

تیم برنده به جام جهانی راه می‌یابد و در گروه D در کنار فرانسه، دانمارک و تونس قرار می‌گیرد

مردان بیشتر دوپینگ می‌کنند یا زنان؟

بر اساس جدیدترین پژوهش بین‌المللی سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) مکمل‌ها و مربیان اصلی‌ترین عوامل سوق یافتن ورزشکاران به دوپینگ شناسایی شدند. به گزارش ایسنا، کمیته‌های آموزش و تحقیقات علوم اجتماعی وادا در تحقیقی که در آن ۵۷۴ نفر از ورزشکاران و دست اندرکاران ورزشی بین المللی حضور داشتند، عوامل تاثیرگذار بر “ورزشکاران مستعد به آسیب پذیری در دوپینگ”را برررسی کردند.بر اساس اعلام فرزاد شارکی، قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) به ایسنا، در این تحقیق بین‌المللی که با همکاری کمیته‌های تخصصی وادا و دانشگاه شربروک کانادا انجام شد، ۳۵۵ نفر از پرسنل سازمان‌های مختلف ورزشی و ۲۱۹ ورزشکار از ۸۵ کشور و ۵۹ رشته ورزشی حضور داشتند و عوامل اصلی گرایش ورزشکاران به دوپینگ شناسایی شدند.وی ادامه داد: به نظر شرکت‌کنندگان در این تحقیق بین‌المللی مکمل‌های تغذیه ای، نقش مربیان به عنوان تاثیرگذارترین افراد بر ورزشکاران و آموزش از عوامل اصلی سوق دادن ورزشکاران به دوپینگ معرفی شدند.قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) بیان کرد: نکته جالب اینکه ورزشکاران مرد در سطح بین‌المللی به عنوان آسیب‌پذیرترین افراد در برابر دوپینگ عمدی و دوپینگ سهوی شناسایی شدند.

نتایج بازیهای لیگ اروپا

در ادامه دور رفت مرحله یک چهارم نهایی لیگ فوتبال اروپا، اینتراخت فرانکفورت میزبان بارسلونا بود و این بازی با تساوی یک بر یک به پایان رسید.

سایر نتایج به شرح زیر است:

لایپزیگ یک – آتالانتا یک

وستهام یک – لیون یک

براگا یک – رنجرز صفر

برنده توپ طلای ۱۹۸۶ حضور فعالی در جنگ روسیه و اوکراین دارد

ایگور بلانوف، ستاره سابق دیناموکیف و برنده توپ طلای سال ۱۹۸۶، اسلحه به دست گرفته تا علیه هجوم روسیه به کشورش اوکراین، بجنگد. ایگور بلانوف، نفر اول ایستاده از چپبه گزارش دیلی میل، ایگور بلانوف، ستاره اوکراینی تیم ملی شوروی سابق که برنده توپ طلای فرانس فوتبال شده، به ارتش اوکراین پیوسته تا علیه تهاجم روسیه بجنگد. بلانوف که همراه با دیناموکیف به قهرمانی جام در جام اروپا رسید و حضور در تیم‌های آینتراخت فرانکفورت و آینتراخت برانشوایگ را تجربه کرده، در کنار اولگ بلوخین و آندری شوچنکو، یکی از سه فوتبالیست اوکراینی تاریخ است که توانسته برنده توپ طلا شود.بلانوف ۶۱ ساله یکی دیگر از نمادهای ورزش اوکراین است که در شهرش اودسا، به ارتش اوکراین ملحق شده است.علاوه بر این، بلانوف با حضور در بیمارستان شهر اودسا، توپ طلای خود را برای سربازان مجروح به نمایش گذاشت تا به آن‌ها روحیه دهد. بلانوف در جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک توانست چهار گل و شش پاس گل برای تیم ملی شوروی سابق به ثبت برساند. او در همین سال نقش مهمی در قهرمانی دیناموکیف در جام در جام اروپا داشت و آن‌ها توانستند اتلتیکو مادرید را شکست دهند. به همین خاطر، توپ طلای سال ۱۹۸۶ به این بازیکن اوکراینیِِ شوروی سابق رسید. 

گزارش اشپیگل بخشی از یک کارزار برای آسیب رساندن به ستیزنها

در اسناد منتشر شده از سوی این رسانه آلمانی، باشگاه منچستر سیتی با پرداخت مبالغ غیر قانونی بازیکنان کم سن و سال مانند جیدون سانچو را برای پیوستن به این باشگاه متقاعد کرده‌اند. در این اسناد به انتقال براهیم دیاز نیز اشاره شده، که منچسترسیتی با کمک بارسلونا این بازیکن را به صورت غیر قانونی از مالاگا به خدمت گرفته است. همچنین در این گزارش از ارتباط دولت امارات با این باشگاه و همچنین پرداخت غرامت روبرتو مانچینی سرمربی سابق سیتیزن‌ها بر اساس یک قرارداد ساختگی و با کمک باشگاه الجزیره امارات پرده برداری شده است.با این حال به نقل از پل مکلنس خبرنگار گاردین و مارتین بلکبرن خبرنگار سان، در باشگاه منچسترسیتی بر این باورند که اسناد منتشر شده از سوی اشپیگل در ادامه اتهامات قبلی وارد شده به این باشگاه است. آن‌ها اعتقاد دارند که گزارش اشپیگل در ادامه یک کارزار هماهنگ شده و بخش از تلاشی بی‌پایان برای آسیب رساندن به این باشگاه است.از زمان تحریم‌های اعمال شده علیه رومن آبراموویچ، ارتباط بین باشگاه‌های فوتبال انگلیس با دولت‌های مستبد در کانون توجهات قرار گرفته است. در سال ۲۰۲۰ نیز یوفا به دلیل افشاگری‌های منتشر شده از سوی اشپیگل منچسترسیتی را به مدت دو سال از حضور در لیگ قهرمانان اروپا محروم کرد، اما این باشگاه با اعتراض به دادگاه (CAS) این حکم را لغو کرد و تنها به پرداخت جریمه‌ای محکوم شد.

انتخاب نامزدهای جایزه اسکار ورزشی

جوایز “لاروس” هر سال برگزار می‌شود و هدف از برگزاری آن، تقدیر از بهترین های ورزشِ سراسر جهان است. این جایزه معادل سینمائی اسکار به حساب می آید و معمولا به عنوان اسکار ورزشی از آن یاد می شود. این جایزه،در سال ۱۹۹۹ توسط Laureus Sport for Good Foundation بنیانگذاران دایملر و ریچمونت تأسیس شد. طی سالهای اخیر توسط شرکای جهانی خود ،مرسدس بنز، IWC Schaffhausen و گروه مالی میتسوبیشی UFJ پشتیبانی می شود. هدف این اسکار ورزشی،استفاده از قدرت ورزش برای پایان دادن به خشونت، تبعیض و آسیب و اثبات این است که، ورزش قدرت تغییر جهان را دارد. نام “Laureus” از کلمه یونانی لورل گرفته شده است که نماد سنتی پیروزی در دو و میدانی محسوب می شود. اولین مراسم در ۲۵ مه ۲۰۰۰ در مونت کارلو برگزار شد که در آن نلسون ماندلا رئیس جمهور فقید آفریقای جنوبی سخنرانی اصلی را ایراد کرد. از سال ۲۰۲۰، جوایز سالانه در هشت دسته، با تعدادی از دسته بندی های اختیاری به طور نامنظم به رسمیت شناخته شدند. در مراسم سالانه ای که در نقاط مختلف جهان برگزار می شود، به نامزد برگزیده ، یک تندیس Laureus، که توسط کارتیه ساخته شده است، اهدا می شود. از سال ۲۰۲۰، این مراسم در یازده شهر مختلف برگزار شده است و حداقل در ۱۶۰ کشور جهان پخش می شود. راجر فدرر، تنیسور سوئیسی با شش جایزه، پنج جایزه بهترین ورزشکار سال و یک جایزه به عنوان کامبک سال، رکورددار بیشترین جوایز است. طی دو دهه از تاسیس این جایزه،تعدادی از جوایز بدلایلی از برندگان پس گرفته شده‌اند، مثل،جوایزی که به لنس آرمسترانگ دوچرخه‌سوار آمریکایی، ماریون جونز دونده آمریکایی و ارل کانر دونده سرعت قطع عضو کانادایی داده شده بود، که بعداً مشخص شد که هر یک از آنها برای دستیابی به رکوردهای خود به طور غیرقانونی از مواد مخدر استفاده کرده‌اند. در مراسم سال ۲۰۲۰، لیونل مسی آرژانتینی اولین فوتبالیستی بود که جایزه بهترین ورزشکار جهان Laureus را به دست آورد. او همچنین اولین ورزشکاری است که از یک ورزش تیمی برنده آن شده است.

اعضای آکادمی لاروس را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟ 

به مانند برگزاری مراسم اسکار، که برندگان توسط آکادمی انتخاب می شود،شیوه انتخاب نامزدها جایزه لاروس هم همینطور است.ابتدا روزنامه نگاران از سراسر جهان به گزینه های مدنظر خود رای می دهند و پس از پایان این مرحله ۶ نامزد هر بخش توسط لاروس اعلام می شود و بعد از آن برای مشخص شدن برنده، اعضای آکادمی لاروس رای های خود را اعلام می کنند و پس از آن برنده در مراسمی ویژه اعلام می شود. به طور مثال، برای رای گیری لاروس ۲۰۲۲ ، ابتدا ۱۳۰۰ روزنامه نگار، نامزدهای دریافت جایزه را معلوم کردند و بعد از آن، ۷۱ اعضای آکادمی لاروس برنده های هردسته را مشخص خواهند کرد. لازم به ذکر است ،برند گان مراسم امسال در ماه آوریل (اواخر فروردین – اوایل اردیبهشت) مشخص خواهد شد. 

چه کسانی عضو آکادمی هستند؟

۷۱ نفر از اسطوره های ورزشی (از اکثر ورزش ها) عضو آکادمی هستند و معمولا هرسال به تعداد آن ها افزوده می شود. مراسم لاروس تا کنون در ۱۱ شهر مختلف جهان برگزار شده است و حداقل در ۱۶۰ کشور جهان پخش زنده می‌شود. جوایز لاروس توسط هوبرت نوپر اسکی باز اتریشی پایه گذاری شد. ابتدا هدف از برگزاری آن تقدیر از بهترین ورزشکاران قرن بیستم بود و به نام “جوایز ورزشی قرن” نامیده شد که توسط دولت اتریش حمایت شد. در نوامبر ۱۹۹۹ کنفرانس مطبوعاتی ای با حضور نماینده های ۲۰ رسانه ی جهان برگزار شد. بعد از گذشت مدتی قرار شد که این مراسم هر ساله برگزار شود. تاجر آفریقای جنوبی به نام یوهان روپرت پیشنهاد داد تا سازمانی ایجاد شود،” بر اساس این اصل که ورزش می تواند شکاف های موجود در جامعه را پر کند و نگاه مردم به جهان را تغییر دهد” این سازمان در سال ۱۹۹۸ بوجود آمده بود (برای انجام امور خیریه). شرکت دایملر و ریشمونت این مراسم را حمایت می کنند. این جوایز “لاروس” نامیده شد، لاروس از کلمه‌ی یونانی ” لورل” که به عنوان نماد سنتی پیروزی در دومیدانی در نظر می گیرند، گرفته شده است. نلسون ماندلا (رئیس جمهور وقت آفریقای جنوبی) در اولین مراسم لاروس سخنرانی کرد. مراسم افتتاحیه توسط بازیگران آمریکایی “جف بریجز” و “مک درموت” برگزار شد. جوایز در هفت دسته اهدا شد. 

 نحوه‌ی برگزاری مراسم لاروس 

جوایز در ۷ دسته اصلی و ۵ جایزه اختیاری (فرعی) برگزار می شود. 

جوایز ۷ دسته اصلی:

۱- جایزه بهترین ورزشکار زن

۲- جایزه بهترین ورزشکار مرد

۳- جایزه بهترین تیم ورزشی سال

۴- جایزه بهترین بازگشت (کامبک) سال

۵- جایزه بهترین پیشرفت سال

۶- جایزه برای ورزشکار اکشن سال

۷- جایزه بهترین ورزشکار دارای معلولیت

جوایز اختیاری آکادمی:

جایزه یک عمر دستاورد ورزشی

جایزه ورزش برای سلامتی

جایزه روح ورزشی

جایزه دستاورد استثنایی 

جایزه الهام بخش ورزشی

 چند نکته در مورد جایزه لاروس

۱- بارسلونا در هر دو سال ۲۰۱۵ و ۲۰۰۹ که به سه گانه دست یافت (۲۰۰۹ سه گانه به شش گانه تبدیل شد) ، نتوانست به این جایزه دست یابد و در مقابل بایرن مونیخ در هر دو سال ۲۰۱۳ و ۲۰۲۰ (شش گانه) به این جایزه دست یافت. 

۲- لیونل مسی تنها فوتبالیست برنده جایزه بهترین ورزشکار مرد است.

۳- مایکل فلپس، والنتینو روسی و کریستیانو رونالدو با اینکه ۵ بار کاندید شده اند، اما هرگز نتوانسته این جایزه را کسب کند.

۴- رئال مادرید ۶ بار نامزد بخش بهترین تیم ورزشی شده است و از این حیث، رکورددار است. اما هرگز به این جایزه را کسب نکرده.

 5- راجرز فدرر ،با ۵ عنوان بهترین ورزشکار مرد (جمعا ۶ جایزه) رکورددار دریافت بیشترین تعداد لاروس در تاریخ است.

۶- تایگر وودز ،با ۸ نامزدی، در بخش بهترین ورزشکار مرد و سرنا ویلیامز با ۵ نامزدیِ بهترین ورزشکار زن، رکورددار هستند. 

۷- بایرن مونیخ تنها باشگاه فوتبالی است که توانسته بیش از یک بار برنده این جایزه شود همچنین فقط تیم های ملی راگبی آفریقای جنوبی و تیم ملی فوتبال فرانسه توانسته اند بیش از یکبار (هر کدام دو بار) برنده جایزه بهترین تیم ورزشی سال شوند. 

۸- فدرر، از سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۵ برای ۴ سال متوالی برنده این جایزه شده است و از این نظر رکورددار است. 

درمورد جایزه

برای هر برنده، یک مجسمه منحصر به فرد ساخته شده است و نمایان گر یک انسان تلاشگر است. این مجسمه ها ۳۰ سانتی متر ارتفاع و ۲/۵ کیلوگرم وزن دارند. هر مجسمه، ۶۷۰ گرم نقره جامد با پایه طلایی ۶۵۰ گرمی است. 

جایزه لاروس و ورزشکاران ایران 

کاظم رجبی در رشته پاورلیفتینگ در سال ۲۰۰۷ توانست در بخش “ورزشکار دارای معلولیت” نامزد دریافت جایزه لاروس شود. شادروان سیامند رحمان در پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو در دسته ۱۰۷+ توانست با مهار وزنه ۳۱۰ کیلوگرمی، ضمن دست یابی به مدال طلا، رکورد جهانی خود را بهبود بخشید. بعد از این رویداد، سیامند رحمان به عنوان یکی از ۶ نامزد نهایی جایزه لاروس (ورزشکار دارای معلولیت) انتخاب شد. 

جنجال در لیگ کنفرانس اروپا

در جریان بازی مارسی و پائوک اتفاقات جنجالی و عجیبی رخ داده است. دو تیم مارسی و پائوک یونان ،اولین بازی مرحله یک چهارم نهایی لیگ کنفرانس اروپا را برگزار کردند. که نهایتاً این دیدار با نتیجه ۲-۱ به سود تیم فرانسوی خاتمه پیدا کرد.با این وجود بازی تا حدود زیادی تحت تاثیر اتفاقات خارج از زمین قرار داشت. جایی که هواداران مارسی و تیم یونانی در بخش‌هایی از بازی با یکدیگر درگیر شده و حتی صدای مهیبی هم در هنگام مسابقه به گوش رسید. همچنین آتش بازی هواداران حاضر در استادیوم صحنه‌های بسیار خطرناکی را ایجاد کرده بود.البته اتفاقات درون استادیوم پایان ماجرا نبود و برخی گزارش ها حکایت از آن دارد که هواداران افراطی پائوک بعد از مسابقه این جنجال را به شهر مارسی نیز انتقال داده و به بعضی ساختمان ها آسیب رسانده اند.همچنین گزارش شده است که برخی از افراد حاضر در درگیری دچار جراحات جزئی شده اند و گفته می شود ۴۰ هوادار در داخل هتل اقامت دارند. در همین حال، روزنامه یونانی Sports DNA گزارش داد که درگیری توسط هواداران مارسی تحریک شده است.در زمان درگیری، رودی مانا از اتحادیه پلیس فرانسه به BFM Marseille گفت: “چند درگیری کوچک رخ داد که بلافاصله توسط پلیس سرکوب شد. در حال حاضر هواداران در هتل خود هستند و پلیس در حال محافظت از محل است.”مانا، همچنین تایید کرد که بین ۵۰ تا ۶۰ هوادار باشگاه یونانی به یک خودروی پلیس در شهر فرانسه حمله کردند. سپس مانا در طول بازی در توییتر خود نوشت: “وقتی هواداران دیوانه برای یک مسابقه فوتبال به مارسی می‌آیند و به دنبال آن یک چهره عصبانی ظاهر می‌شود.”این اتفاقات جنجالی تنها به استادیوم اختصاص نداشته و هواداران به خصوص پائوکی ها فضای ترسناکی را در شهر مارسی به وجود آوردند.درگیری‌ها سپس در ورزشگاه ادامه یافت و هر دو طرف از هواداران به نظر می‌رسید که به سمت یکدیگر آتش پرت می‌کردند و فیلم‌های بعدی انفجارهای کر کننده و جرقه‌های عجیبی را نشان می‌دادند.فرانسوی‌ها و یونانی‌ها همواره یکی از پر شورترین هواداران فوتبال را در اختیار داشته اند و پیش از این نیز شاهد اتفاقات جنجالی در ورزشگاه های این دو کشور بوده ایم. با این حال اتفاق رخ داده در دیدار دیشب بسیار فراتر از حد تصور بود.قطعا یوفا روزهای آینده جلسه ای درباره اتفاقات رخ داده در دیدار مارسی و پائوک تشکیل خواهد داد و به نظر می رسد که مجازات‌ سختی در انتظار هر دو تیم خواهد بود.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=149000 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x