شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تهدید به شکنجه روانی در صورت عدم سکوت!

اعمال فشار به خانواده سها مرتضایی از طرف حراست و معاونت فرهنگی دانشگاه تهران:اجازه دهید دخترتان را به جای زندان به بیمارستان روانی ببریم تا دست از این کارهایش بردارد!

خانم سها مرتضایی فعال دانشجویی و دبیر پیشین شورای صنفی کل دانشگاه تهران که پیش از این محکوم به تحمل شش سال حبس تعزیری شده بود، شهریور امسال ضمن کسب رتبه ۱۰ کنکور دکتری علوم سیاسی با بهانه همیشگی «نقص در پرونده»، «ستاره‌دار» شد. حکم زندان این دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران به دنبال بازداشت وی در دیماه ۱۳۹۶ صادر شده است. خانم مرتضایی که سمت دبیری شورای صنفی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و دبیری شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران را بر عهده داشت و برای پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشت شده با رئیس دانشگاه تهران جلسه داشت بعد از این جلسه بازداشت شده بود.

در تابستان ۱۳۹۷ به دنبال صدور احکام قضایی سنگین برای فعالان صنفی، سها مرتضایی در عین ناباوری و تعجب همگان توسط قاضی احمدزاده به شش سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت سیاسی و عضویت در احزاب و گروه ها و دسته جات سیاسی محکوم شد.

نکته تاسفبار در ماجرای ستاره‌دار شدن این فعال دانشجویی آن است که علاوه بر نقش و دخالت مستقیم وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی در محرومیتِ تحصیلی دبیر پیشین شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران، حراست دانشگاه تهران نیز طی نامه‌ای خواستار عدم پذیرش وی شده و از حضور او به عنوان دانشجو در دانشگاه تهران ممانعت به عمل آورده است.

سها مرتضایی در مهر ماه سال جاری در اعتراض به ستاره‌دار شدن خود اقدام به تحصن در مقابل کتابخانه مرکزی دانشگاه کرده بود. بعد از این حرکت مدنی که نهادهای امنیتی داخل دانشگاه یعنی حراست و کمیته انضباطی و همینطور نیروهای اطلاعاتی خارج از دانشگاه حتی با وجود تمایل آشکار خود توجیهی برای مقابله با این حرکت پیدا نمی کردند، اقدام به دعوت از خانواده سها مرتضایی به دانشگاه نموده‌اند.

در این جلسه «اسماعیل سلیمانی» رئیس حراست دانشگاه تهران که پیش از این در جریان فعالیت‌های صنفی خانم مرتضایی بارها او را تهدید کرده بود که «این کارها برایت بد تمام می شود» و یکی از عوامل ممانعت از تحصیل خانم مرتضایی در مقطع دکتری بوده و در جریان تحصنش در مقابل کتابخانه دانشگاه تهران او را به «لغو جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد» تهدیده کرده بوده به همراه «مجید سرسنگی» معاون فرهنگی دانشگاه تهران که به دفعات در مورد ستاره‌دار شدن خانم مرتضایی اقدام به دروغ پردازی و فرافکنی کرده بود حضور داشته‌اند. در این جلسه مادر خانم مرتضایی تهدید می‌شود که اگر دخترش به تحصن خود ادامه بدهد، بلافاصله دستگیر و علاوه بر میزان حبس دادگاه بدوی (شش سال زندان) دو سال و نیم دیگر به حکم حبس او اضافه خواهد شد. علاوه بر آنکه مشخص نیست رئیس حراست چه جایگاهی در قوه قضائیه دارد که بتواند دو سال و نیم زندان به حکم خانم مرتضایی اضافه کند یک پیشنهاد کم‌سابقه از طرف او مطرح می‌شود. بعد از تهدید به افزایش حکم زندان این فعال دانشجویی، رئیس حراست دانشگاه تهران به مادر خانم مرتضایی می‌گوید که می‌تواند برگه‌ای را امضا کند تا «از طرف دانشگاه تهران» خانم مرتضایی به «بیمارستان روانی» منتقل شود، به او »شوک الکتریکی« داده شود تا «دست از این کارهایش بر دارد!» 

اقدامات اسماعیل سلیمانی و مجید سرسنگی به همنجا ختم نشده و آنها برای موجه جلوه دادن اقدامات خود فردی را با عنوان «روانشناس» در جلسه حاضر کرده‌اند و او درخواست کرده است که مادر خانم مرتضایی برگه رضایت خود برای قرار گرفتن این فعال دانشجویی زیر درمان با «شوک الکتریکی» به مسئولان دانشگاه تحویل بدهد. درخواست این فرد که با دعوت مسئولان دانشگاه در جلسه حاضر شده بوده به واکنش تند مادر خانم مرتضایی منجر می شود و او می‌گوید «من هرگز پای چنین چیزی را امضا نمی کنم. دختر من هیچ مشکلی ندارد. رتبه ده کنکور است و ترجیح می دهم دخترم به زندان برود تا اینکه شما هر بلایی خواستید سرش بیاورید.»

گفتنی است که طبق اظهارات شاهدان عینی، بازداشت اخیر سها مرتضایی به شکل آدم ربایی بوده است. خانم مرتضایی در تاریخ بیست و شش آبان با یک پیامک به محوطه ورودی خوابگاه فاطمیه دانشگاه تهران فراخوانده شده و سپس با ضرب و شتم از مقابل خوابگاه روبوده می شود. پیرو این آدم‌ربایی حراست دانشگاه تلاش می کند «برگه مهمان» خانم مرتضایی در خوابگاه را از بین ببرد تا با این بهانه نقش خود در این آدم‌ربایی را انکار کند. 

تماس‌های مسئولان دانشگاه تهران با خانواده خانم مرتضایی برای قبول پیشنهاد بستری کردن دبیر پیشین شورای صنفی دانشگاه تهران در بیمارستان روانی همچنان ادامه دارد و با وجود اینکه خانواده او زیر بار این اقدام غیرانسانی نرفته‌اند تماسها و فشارها به بهانه «تخفیف در مجازات زندان» همچنان ادامه دارد و دامنه این تماس های امنیتی به اقوام درجه دوم این فعال دانشجویی کشانده شده است. در عین حال مادر خانم مرتضایی هفته پیش از طرف یک نهاد امنیتی احضار شده و مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته است. 

خانم مرتضایی ناراحتی قلبی دارد و مدارک رسمی و معتبر پزشکی در این زمینه موجود است. او با گذشت بیش از دو هفته از بازداشت تاکنون «هیچ تماسی» با خانواده و دوستان خود نداشته است. با توجه به بیماری قلبی خانم مرتضایی در صورتی که در ایام بازداشت زیر شوک الکتریکی قرار گرفته باشد معلوم نیست دچار چه آسیب های جسمی شده باشد. با افشا شدن سناریوهای غیر انسانی که زاده همکاری اذهان بیمار مسئولین دانشگاه و نهادهای امنیتی است، نگرانی‌های جدی در مورد وضعیت این فعال دانشجویی وجود دارد.

این شکل جدیدی از سرکوب دانشگاه است که توسط مسئولان دانشگاه و نیروهای امنیتی کلید زده شده است. پیام این پروژه امنیتی واضح است: «جنبش دانشجویی باید مطیع حاکمیت باشد» و اگر نپذیرد به غیرانسانی‌ترین شکل ممکن با فعالان دانشجویی برخورد خواهد شد. این پروژه امنیتی برگ سیاه دیگری از آزار، سرکوب و فشار بر فعالین ضنفی و دانشجویی از طرف مسئولان دانشگاه و نیروهای امنیتی است اما قطعا در اراده مردم و فعالین اجتماعی و دانشجویی برای احقاق مطالبات برحق خود خللی وارد نخواهد کرد. همه فعالین دانشجویی و از جمله خانم مرتضایی در صحت و سلامت کامل بازداشت شده‌اند و مسئولیت کوچک‌ترین آسیب وارده شده به آنها متوجه مسئولین دانشگاه و نیروی امنیتی بازداشت کننده است. فیلمهای مربوط به تحصن خانم سها مرتضایی در دانشگاه تهران پیش از بازداشت ایشان روی اینترنت وجود دارد. جملات منطقی و استدلال شیوای ایشان در مقابل پرسش دانشجویان پیرامون تحصن ایشان به خوبی نشان دهنده مطالبه برحق و قدرت منطق و استدلال این فعال دانشجویی برای رفع ظلمی است که بر دانشجویان ستاره دار رفته است. تهدید خانم سها مرتضایی برای بستری کردن در بیمارستان روانی یا بردن زیر شوک الکتریکی یا هر نوع عمل غیرانسانی دیگر مصداق یک عمل مجرمانه و جنایتکارانه است و مردم، فعالین سیاسی و عموم دانشجویان قطعاً در برابر چنین رویه‌های وحشتناک و غیر انسانی سکوت نخواهند کرد.

منبع: شورای صنفی دانشجویان کشور

https://akhbar-rooz.com/?p=14372 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x