سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

آخرین تحولات اوکراین؛ اصرار آمریکا و انکار روسیه در مورد جنگ

رزمایش راهبردی بازدارنده روسیه آغاز شد

جو بایدن: روسیه تصمیم گرفته است به اوکراین حمله کند

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در یک سخنرانی اعلام کرد که او «اطمینان دارد» روسیه تصمیم گرفته به اوکراین حمله کند و افزود ایالات متحده نیرویی برای نبرد اعزام نمی‌کند ولی به حمایت از مردم اوکراین ادامه می‌دهد.

به گزارش صدای آمریکا، رئیس جمهوری ایالات متحده روز جمعه در کاخ سفید گفت: «نیروهای روسیه در حال حاضر تمامی مرزهای اوکراین را محاصره کرده‌اند و ما فکر می‌کنیم در هفته یا روزهای آینده حمله می‌کنند. به باور ما آن‌ها به کی‌یف پایتخت اوکراین حمله خواهند کرد که میزبان ۲.۸ میلیون شهروند بیگناه است.»

جو بایدن افزود: «ما نقشه‌های روسیه را با صدای بلند و خیلی واضح اعلام می‌کنیم نه برای این که مشتاق درگیری هستیم، برای این که هرچه در توان داریم انجام می‌دهیم تا مانع از هر حرکتی شویم که حمله به اوکراین را توجیه می‌کند.»

رئیس جمهوری ایالات متحده گفت: «با اطمینان می‌‌گویم اگر روسیه این برنامه را دنبال کند، مسئول جنگی فاجعه‌بار، عمدی و غیرضروری است.»

آقای بایدن افزود: «آمریکا و متحدان آماده دفاع از هر سانتی‌متر قلمرو ناتو و مقابله با دیگر تهدیدهای امنیت مشترک ما هستند. ما همچنین نیروی نظامی برای نبرد به اوکراین نمی‌فرستیم. ما به حمایت از مردم اوکراین ادامه می‌دهیم. در سال گذشته ایالات متحده تا حد بی‌سابقه‌ای به اوکراین کمک کرده تا دفاع خود را تقویت کند؛ ۶۵۰ میلیون دلار کمک از موشک‌گرفته تا مهمات.»

رئیس جمهوری آمریکا گفت: «این خلاف منطق است که باور کنیم اوکراینی‌ها در حال حاضر که بیش از ۱۵۰ هزار نیروی نظامی در مرزهای آن‌ها هستند، بخواهند یک منافشه‌ای که بیش از یک سال است در جریان دارد را از شرایط عادی خارج کنند.»

جو بایدن گفت: «روسیه هنوز می‌تواند دیپلماسی را انتخاب کند. برای بازگرداندن شرایط به حال عادی و بازگشت به میز مذاکره دیر نشده است. اگر روسیه اقدام نظامی اختیار کند، آن‌ها در را برای دیپلماسی بسته‌اند، آن زمان جنگ را انتخاب کرده‌اند و بهایی سنگین بابت آن خواهند پرداخت.»

سفیر روسیه در واشنگتن: رسما اعلام کرده ایم قصد حمله به اوکراین را نداریم

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن اعلام کرد آخرین بیانات ایالات متحده در مورد ادعای “تهاجم قریب الوقوع” روسیه به اوکراین، آخرین دور از کمپین انتشار اطلاعات نادرست علیه روسیه است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از صفحه فیس بوک سفارت روسیه در ایالات متحده، آنتونوف گفت: در پاسخ کتبی ما به طرف آمریکایی در مورد تضمین‌های امنیتی، که در ۱۷ فوریه تحویل داده شد، به صراحت اعلام شده است: “بر خلاف آنکه ایالات متحده و متحدانش از پاییز سال گذشته تا کنون در سطح رسمی درباره آن سخن می گویند، هیچگونه “تهاجم روسیه” به اوکراین وجود ندارد و برنامه ریزی نشده است.”

به گفته وی، انتشار اخبار نادرست توسط ایالات متحده در مورد تخلیه مردم از قلمرو جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوهانسک باعث حیرت می شود.

وی خاطرنشان کرد که آمادگی روسیه برای پذیرش غیرنظامیان از دونباس از سوی مقامات آمریکا به عنوان یک عنصر تبلیغاتی با هدف توجیه “تهاجم قریب الوقوع” به اوکراین تلقی می شود. سفیر روسیه افزود: “این گونه بیانات دور دیگری از کمپین اطلاعات نادرست آمریکا علیه روسیه است”.

رزمایش راهبردی بازدارنده روسیه آغاز شد

به دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، رزمایش راهبردی بازدارنده روسیه با شرکت قوای هسته ای این کشور آغاز شد.

به گزارش ایرنا، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: واحدهای حوزه نظامی جنوب روسیه، نیروی موشک های راهبردی روسیه و ناوگان این کشور در دریای سیاه و ناوهای ناوگان شمال در این رزمایش یک روزه شرکت دارند. 

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه روز شنبه به ریانووستی با بیان اینکه ولادیمیر پوتین دستور آغاز رزمایش نیروهای هسته ای روسیه را صادر کرد، گفت:پوتین به همراه الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس در مرکز ویژه مدیریت وزارت دفاع روسیه، این رزمایش را نظارت می کند.

وزارت دفاع روسیه پیشتر اعلام کرده بود که این رزمایش ماهیت دفاعی دارد و در آن نیروی هسته ای سه گانه روسیه شرکت می کنند و موشک های قاره پیما و بالستیک و موشک های کروز پرتاب می شود.

سه گانه هسته ای روسیه (بروسی یادرنی تریاد) شامل موشک های زمین پایه قابل حمل کلاهک های هسته ای، ناوهای مجهز به سلاح های هسته ای و هواپیماهای مجهز به موشک های هسته ای است. 

رزمایش راهبردی بازدارنده روسیه از پیش و برای سنجش آمادگی رزمی واحدهای نظامی روسیه برنامه ریزی شده است.

در ماههای ژانویه و فوریه روسیه چندین رزمایش بزرگ برگزار کرد که بخش قابل توجه آن در آبهای بین المللی ازجمله اقیانوس اطلس بود. به این ترتیب مسکو به ناتو و آمریکا پیام داده است که هر گونه اقدام نظامی علیه منافع این کشور ازجمله در اوکراین و دریای سیاه بدون پاسخ نخواهند ماند. 

اعلام وضعیت فوق العاده در منطقه راستف

اصابت گلوله خمپاره به خاک روسیه/ اعلام وضعیت فوق العاده در منطقه راستف

به دنبال ورود دهها هزار پناهنده از دونباس به استان راستف روسیه، استاندار این استان اعلام وضعیت فوق العاده کرد. همچنین امروز رسانه های روسیه از اصابت گلوله خمپاره از خاک اوکراین به منطقه راستف در خاک روسیه خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، واسیلی گلوبف استاندار راستف امروز (شنبه) در جلسه ای با حضور الکساندر چوپریان وزیر موقعیت های اضطراری روسیه در استان راستف وضعیت فوق العاده اعلام کرد. 

گلوبف گفت: بخاطر ورود گسترده شهروندان (از شرق اوکراین) به استان راستف، اعلام وضعیت فوق العاده از ساعت ۱۰ صبح روز ۱۹ فوریه ۲۰۲۲ (امروز) را به صلاح می دانیم.

در همین حال به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، یک مقام امنیتی راستف اعلام کرد: امروز یک گلوله خمپاره که از اوکراین پرتاب شده بود، به منطقه ای در استان راستف اصابت کرد. 

 به گفته مقام، گلوله خمپاره ساعت چهار بامداد امروز در منطقه ای در فاصله یک کیلومتری مرز با اوکراین و در ۳۰۰ متری یک ساختمان مسکونی اصابت کرد و خسارت یا تلفات جانی نداشت. 

در همین حال به گزارش رسانه ها، در استان راستف، ۱۴۳ مرکز برای اسکان پناهندگان از دونباس آماده شده است.

تا صبح امروز بیش از ۲۵ هزار نفر از منطقه دونباس وارد استان راستف شده و چندین استان روسیه نیز برای اسکان پناهندگان اعلام آمادگی کرده اند. 

پکن: نگرانی‌های روسیه باید محترم شمرده شود

وانگ یی، وزیر خارجه چین روز شنبه گفت که نگرانی‌های روسیه درباره اوکراین باید مانند دگر بازیگران این بحران محترم شمرده شود.

وزیر خارجه چین اظهار داشت: «همه طرف‌ها حق دارند نگرانی‌هایشان را ابراز کنند و نگرانی‌های منطقی روسیه باید محترم شمرده شده و در نظر گرفته شود.»

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=142357 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x