سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

بحران اوکراین؛ وزیر دفاع بریتانیا: بوی مماشات و توافق مونیج به مشام می‌رسد 

بن والاس وزير دفاع انگستان در سخنانی «برخی کشورهای غربی» را متهم کرد که به تکرار تجربه ی اروپايی ها با هيتلر که از آن به نام توافق مونيخ ياد می شود، اين بار با روسيه مشغولند. بن والاس، با اشاره به توافق سال ۱۹۳۸ با آلمان نازی که نتوانست از وقوع جنگ دوم جهانی جلوگیری کند بر محتمل بودن تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تهديد کرد
بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا (سمت چپ) در دیدار با وزیر دفاع روسیه

بن والاس وزیر دفاع انگستان در سخنانی «برخی کشورهای غربی» را متهم کرد که به تکرار تجربه ی اروپایی ها با هیتلر که از آن به نام توافق مونیخ یاد می شود، این بار با روسیه مشغولند. انگلستان همراه با آمریکا سخت ترین مواضع را در این بحران در پیش گرفته است. بن والاس، با اشاره به توافق سال ۱۹۳۸ با آلمان نازی که نتوانست از وقوع جنگ دوم جهانی جلوگیری کند بر محتمل بودن تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تهدید کرد.

به گزارش یورو نیوز، وی با یادآوری مماشاتی که در آن وقت با توافق یاد شده با سران آلمان صورت گرفت گفت درباره اوکراین هم «بوی توافق مونیخ به مشام می‌رسد.»

آقای والاس که روز جمعه برای تلاش جهت کاهش تنش در بحران اوکراین به مسکو سفر کرده بود در گفتگو با نشریه ساندی تایمز هشدار داد که روسیه با ۱۳۰ هزار سربازی که در امتداد مرز خود با اوکراین مستقر کرده «هر لحظه که بخواهد می‌تواند حمله را آغاز کند.»

وی همچنین در این مصاحبه گفت: «پوتین ممکن است تانک‌هایش را از مرز بازگرداند و خیال همه ما راحت شود اما بوی توافق مونیخ از جانب برخی کشورهای غربی به مشام می‌رسد.»

توافق مونیخ که به آلمان اجازه داد «سودتنلند»، سرزمینی واقع در چکسلواکی سابق را ضمیمه خاک خود کند و از وقوع جنگ دوم جهانی جلوگیری نکرد در تاریخ به عنوان نماد تسلیم و شکست دیپلماتیک دموکراسی‌های اروپایی در برابر آلمان شناخته می‌شود.

در همین راستا براندون لوئیس، وزیر امور ایرلند شمالی در دولت بریتانیا در خصوص سخنان آقای بن والاس گفت که همکارش قصد داشته تلاش‌های دیپلماتیک در آستانه جنگ دوم جهانی را با تلاش‌های دپیلماتیک جاری که بریتانیا و دیگر کشورهای غربی با محور بحران اوکراین انجام می‌دهند، مقایسه کند.

براندون لوئیس روز یکشنبه به خبرنگار اسکای نیوز گفت: «پیش از جنگ دوم جهانی هم تلاش‌های دپیلماتیک زیادی جریان داشت و مردم فکر می‌کردند پیشرفت‌هایی وجود دارد اما اینگونه نبود.»

وی همچنین با ابراز نگرانی نسبت به شرایط موجود گفت: «بریتانیا همچنان به نتایج تلاش‌های دیپلماتیک امیدوار است اما در عین حال اتفاق بسیار غم‌انگیزی هم ممکن است روی دهد.»

تلاش‌های فشرده و مذاکرات میان واشنگتن و رهبران کشورهای اروپایی با مقامات روسیه نتوانسته است پیشرفتی در مسیر حل مسالمت‌آمیز تنش در مرز اوکراین ایجاد کند، تنشی که از آن به عنوان یکی از خطرناک‌ترین بحران‌های اروپا یاد می‌شود.

پنتاگون: گزارش‌ها درباره حمله روسیه به اوکراین در روز چهارشنبه را تایید نمی‌کنیم

همزمان با اظهارات پی در پی مقام های آمریکا مبنی بر احتمال حمله ی روسیه به اوکراین در روز چهارشنبه آینده، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد نمی‌توانیم گزارش‌ها درباره این حمله احتمالی در روز چهارشنبه را تایید کنیم.

به گزارش ایرنا، مقامات آمریکایی در پی فضاسازی‌های خود اما همچنان هشدارهایشان  را برای آمریکایی های حاضر در اوکراین تکرار کرده و از آنها خواستند این کشور را فوری ترک کنند.

جان کربی سخنگوی پنتاگون با بیان اینکه در موقعیتی نیستم که این گزارش‌ها را تایید کنم، در عین حال مدعی شد اقدام نظامی روسیه می تواند در هر روزی اتفاق افتد.

وی ادعا کرد این ارزیابی ها از منابع مختلف بدست می آیند و محدود به اطلاعات نیستند بلکه ما این تحولات را به صورت واضح می بینیم.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اضافه کرد بیش از ۱۰۰ هزار نیروی روسیه همچنان نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر هستند.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن نیز روز یکشنبه به وقت محلی در گفت و گو با شبکه خبری سی ان ان آمریکا در تداوم ادعاهایش به رغم تکذیب های مکرر روسیه افزود نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم روسیه چه زمانی به اوکراین حمله خواهد کرد، این حمله می تواند این هفته و قبل از پایان بازی های المپیک رخ دهد.

سالیوان با بیان اینکه این امکان نیز وجود دارد که روسیه مسیر دیپلماسی را پیش گیرد، ادعا کرد اما با توجه به شکلی که آنها نیروها و تجهیزات خود را مستقر کرده اند، تهاجم نظامی در آینده ای بسیار نزدیک را بسیار محتمل می کند.

 مشاور امنیت ملی آمریکا ادامه داد ما آماده دیپلماسی هستیم اما هم در صورت انتخاب روسیه برای حمله، به همراه متحدان و شرکا آماده پاسخ متحد و قاطع هستیم.

در روز جمعه ۱۱ فوریه، نیک شیفرین، خبرنگار PBS نوشت که حمله به اوکراین هفته آینده آغاز خواهد شد. مجله آلمانی اشپیگل تاریخ مشخص « ۱۵ فوریه»   را اعلام کرد. منابع بلومبرگ نیز گفتند که روسیه ممکن است در ۱۵ فوریه به اوکراین حمله کند.

کاخ سفید بر موضع خود مبنی بر اینکه مسکو در صورت عملی کردن طرح حمله به اوکراین، هزینه سنگینی خواهد داد، تاکید دارد اما کرملین رویکرد تنش زایی بالای آمریکا در مورد مناقشه اوکراین را محکوم کرده است.

براساس بیانیه مطبوعاتی کاخ سفید، بایدن به پوتین گفته است چنانچه مسکو درصدد حمله اوکراین برآید، واشنگتن به همراه متحدان و شرکایش پاسخی قاطعانه به این مساله خواهد داد و هزینه های شدید و سریعی را بر روسیه اعمال خواهد کرد.

بایدن همچنین گفت: اگرچه آمریکا برای ورود به دیپلماسی آماده است، همچنین برای سناریوهای دیگر نیز آمادگی دارد.

طبق اعلام کرملین، پوتین به بایدن گفته است که واشنگتن به نگرانی های اصلی روسیه توجهی نداشته و مسکو پاسخی در مورد موضوعات مهمی چون توسعه ناتو و اعزام نیروهای تهاجمی به اوکراین دریافت نکرده است.

واشنگتن و متحدانش مدعی اند تقویت قوای نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین، به مثابه حمله قریب الوقوع مسکو به کی یف است.

پوتین این ادعای غرب را محکوم کرده و آن را گمانه زنی های تحریک آمیز خوانده است که می تواند به درگیری در اوکراین منجر شود.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=141618 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x