سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

ما متهم نیستیم، حق طلبیم! – حسن رحمان پناە

در گرامیداشت روز جهانی زبان مادری کە ٢١ فوریە است ، کمپینی در دفاع از زهرا محمدی زندانی سیاسی و معلم زبان مادری کە در زندان جانیان اسلامی در شهر سنندج محبوس است با عنوان ” من هم متهم هستم” بە راە افتادە است . زهرا محمدی ، معلم و مدافع تدریس زبان مادری بە کودکان کرد زبان در کردستان است کە هیچ جرم و خطای مرتکب نشدە و “متهم نیست “، بلکە حق طلب و مدافع مهمترین ابزار ارتباط انسانها با همدیگر، یعنی زبان است .مدافعین زبان مادری ، بویژە فعالین چپ و سوسیالیست ، نباید در دفاع از “زهرا محمدی” اتهام و فرهنگ نهادهای امنیتی، اطلاعاتی و قضائی جمهوری اسلامی علیە ایشان و هیچ زندانی سیاسی دیگری از جملە اصلاح ” متهم ” را بکار ببرند. زندانی سیاسی بە هر دلیل و بهانەای توسط حاکمیت دستگیر و دربند نگهداری گردد ، متهم نیست ، بلکە حق طلب است . آنکە متهم و شایستە زندان میباشد و لازم است در مقابل جامعە حساب پس دهد ، حاکمان در قدرت و ارکان و نهادهای سرکوبگر و ضدمردمی آن ، بویژە سران و رهبران جمهوری اسلامی هستند.

مخالفت با زبان مادری برای هر جمع و اقلیت ، دفاع از سرکوب و بریدن زبان همان اقلیت و نمود بارز فاشیسم است . در روز زبان مادری ، حق هر کودکی است با زبان مادری خود تحصیل و آموزش ببیند. حق هر بزرگسالی است با زبان مادری خود صحبت کنند ، بنویسد ، بخواند ، بشنود و حقایق جهان پیرامونی را از شبکەهای اجتماعی و دنیای مجازی ببیند. سلب چنین حقی و مخالفت با آن تحت عنوان دفاع از “زبان رسمی” چیزی جز خدمت بە سرکوب و سلب حق آزادی اندیشە و بیان از ساکنین جامعە نیست . جمهوری اسلامی بعنوان نظام فاشیسم مذهبی ،مظهر و تجسم چنین توحشی است .

برای اولین بار “یونسکو ” کە سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد است ، در ۱۷ نوامبر سال ۱۹۹۹ روز ۲۱ فوریه (برابر با دوم و گاهی سوم اسفند) را روز جهانی زبان مادری نامید و از سال ۲۰۰۰ میلادی این روز در بیشتر کشورها جهان گرامی داشته می‌شود . تا کنون ١٨٨ کشور از جملە جمهوری اسلامی حاکم بر ایران نیز این روز را در ظاهر بە رسمیت شناختە است . اما آنچە در عمل و در ایران شاهد آن هستیم، کشوری پهناور با جمعیتی حدود ٨۵ میلیون نفر است کە زندان بزرگی برای ساکنین آن ، بویژە کارگران ، زنان و اقلیت های ملی ، زبانی ، نژادی ، مذهبی و … است کە با حاکمان در قدرت تفاوت دارند و اجازە نفس کشیدن نیز بە آنها دادە نمی شود.

در روز جهانی زبان مادری ، دفاع از حق “اقلیت” ها در استفادە از زبان مادری ، مخالفت با دستگیری و زندانی کردن فعالین اجتماعی عرصە زبان مادری و تدریس آن ، دفاع از حق آزادی عقیدە و بیان و حق طبیعی هر فرد و جمعی در جامعە است .

در این روز دفاع از “زهرا محمدی” و دیگر مدافعین حق تدریس زبان مادری کە نە تنها “متهم نیستند”  بلکە حق طلبند، وظیفە هر انسان آزادیخواە و حق طلب ، بویژە کارگران و کمونیست ها است.

زهرا محمدی و دیگر زندانیان سیاسی باید فورآ آزاد گردند. ما متهم نیستیم ، بلکە حق طلبیم .

٢١/فوریە/٢٠٢١

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=104772 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x