دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳
دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳

محاصره سه هفته ای شمال غزه توسط اسرائیل به مرگ هزار نفر منجر شده است؛ مصر خواهان یک آتش بس دو روزه شد

تنها در روزهای اخیر دست‌کم ۵۳ نفر در سراسر نوار غزه در اثر حملات هوایی اسرائیل کشته شده‌اند که بیشتر آن‌ها در شمال این نوار بوده‌اند. محاصره سه هفته‌ای شمال غزه توسط اسرائیل دست‌کم 1000 کشته برجای گذاشته است. خبرنگار الجزیره در دیرالبلح در غزه، شرایط را در ۲۴ ساعت گذشته «وحشتناک» توصیف کرده و افزود مردم در تلاش برای دستیابی به غذا، آب و دارو هستند و احساس می‌کنند که به حال خود رها شده‌اند. عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، پیشنهاد آتش‌بسی دو روزه را در نوار غزه مطرح کرده است که شايد به صلحی بلندمدت منجر شود

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، پیشنهاد آتش‌بسی دو روزه را در نوار غزه مطرح کرده است که ممکن است به صلحی بلندمدت منجر شود. این طرح شامل توقف حملات به مدت ۴۸ ساعت و همچنین تبادل چهار اسیر اسرائیلی که توسط حماس در غزه نگهداری می‌شوند با تعدادی از زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل است. این پیشنهاد در شرایطی مطرح شده است که حملات اسرائیل به شمال نوار غزه در کمتر از یک ماه جان بیش از ۱۰۰۰ فلسطینی را گرفته است.

هزاران غیرنظامی فلسطینی در میانه حملات بی‌وقفه اسرائیل در شرایط دشواری به سر می‌برند و فقط در روز یکشنبه دست‌کم ۵۰ نفر، از جمله پنج خبرنگار، در این حملات جان خود را از دست داده‌اند. السیسی در یک کنفرانس خبری در قاهره اعلام کرد آتش‌بس دو روزه و تبادل اسیران می‌تواند مسیری را برای آغاز مذاکرات در طی ده روز آینده باز کند تا در نهایت به توافقی برای صلح دائمی در منطقه دست یابند.

السیسی مشخص نکرد آیا این پیشنهاد به‌طور رسمی به اسرائیل یا حماس ارائه شده است یا خیر. تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها همچنان در پایتخت قطر، دوحه، جایی که مقامات اطلاعاتی ایالات متحده و موساد اسرائیل نیز در آن حضور دارند، ادامه دارد. تاکنون هیچ اظهار نظری رسمی از سوی اسرائیل یا حماس در مورد طرح آتش بس دو روزه سیسی ارائه نشده است.

در طی ماه‌های اخیر، مصر همراه با قطر و ایالات متحده به‌طور مستمر در تلاش برای میانجی‌گری مذاکرات غیرمستقیم میان اسرائیل و حماس بوده است، اما تاکنون این تلاش‌ها به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. یکی از موانع اصلی، اصرار حماس بر خروج کامل اسرائیل از غزه است، که مقامات اسرائیلی بارها آن را رد کرده‌اند.

در همین حال، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، اعلام کرد برای رسیدن به اهداف جنگی اسرائیل، به ناچار باید امتیازات دردناکی در مذاکرات داده شود و تنها اقدام نظامی برای دستیابی به این اهداف کافی نیست. او افزود این مذاکرات ممکن است به اسرائیل کمک کند تا به نتایجی دست یابد که چند ماه قبل به دست آوردن آن‌ها غیرممکن به نظر می‌رسید.

ماروان بشاره، تحلیل‌گر ارشد سیاسی الجزیره، معتقد است که با حضور ایالات متحده، مصر و قطر در مذاکرات، این فرصت برای نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، فراهم است که نتایج بهتری نسبت به ماه‌های قبل از مذاکرات به دست آورد. با این حال، او افزود که ادامه جنگ از لحاظ سیاسی و شخصی برای نتانیاهو نیز اهمیت دارد و مشخص نیست مذاکرات به نتیجه‌ای واقعی منجر شوند.

خبرگزاری‌های فلسطینی گزارش داده‌اند که در حملات اخیر اسرائیل در محله شجاعیه واقع در شمال غزه، دست‌کم سه نفر کشته شده‌اند. همچنین در حمله‌ای جداگانه در اردوگاه پناهندگان النصیرات در مرکز غزه، یک فلسطینی دیگر نیز جان باخته است. به گزارش خبرگزاری وفا، نیروهای اسرائیلی به مدرسه اسما در اردوگاه پناهندگان الشاطی حمله کردند که در این حمله دست‌کم ۱۱ نفر، از جمله سه خبرنگار، جان خود را از دست دادند.

در مجموع، تنها در روزهای اخیر دست‌کم ۵۳ نفر در سراسر نوار غزه در اثر حملات هوایی اسرائیل کشته شده‌اند که بیشتر آن‌ها در شمال این نوار بوده‌اند. دفتر رسانه‌ای دولت غزه اعلام کرده است پنج خبرنگار در این حملات جان خود را از دست داده‌اند که شامل سعید رضوان از تلویزیون الاقصی، حمزه ابو سلمیه از آژانس خبری سند، حنین بارود از بنیاد قدس، عبدالرحمن سمیر التنانى از صدای الشعب و نادیا عماد السید که برای چندین رسانه کار می‌کرد، می‌شوند.

کشته شدن این خبرنگاران تعداد خبرنگاران کشته‌شده در غزه را از اکتبر سال گذشته به دست‌کم ۱۷۰ نفر رسانده است. کمیته حفاظت از خبرنگاران مستقر در نیویورک این آمار را ۱۳۱ نفر اعلام کرده است.

سعید عریقات، خبرنگار فلسطینی-آمریکایی، به الجزیره گفت نتانیاهو و کابینه‌اش استراتژی مشخصی برای غزه ندارند، به جز این که شرایط زندگی را در آنجا غیرقابل تحمل کنند. عریقات افزود ادامه حملات اسرائیل تنها به وخامت اوضاع و ایجاد وضعیت انسانی وخیمی در غزه منجر شده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نیز نگرانی عمیق خود را از وضعیت غیرنظامیان در غزه ابراز کرده و اعلام کرده است وضعیت مردم فلسطینی که در شمال غزه به دام افتاده‌اند، «غیرقابل تحمل» شده است. هیند الخضری، خبرنگار الجزیره در دیرالبلح در غزه، شرایط را در ۲۴ ساعت گذشته «وحشتناک» توصیف کرده و افزود مردم در تلاش برای دستیابی به غذا، آب و دارو هستند و احساس می‌کنند که به حال خود رها شده‌اند.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=254464 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x