یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳
یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳

حزب‌ کارگران کردستان مسئولیت حمله به صنایع‌ هوا-فضای ترکیه را به عده گرفت

ساعتی پس از آنکه حزب‌ کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) مسئولیت حمله به «تی‌آی‌ای»، کارخانه شرکت هوا-فضای ترکیه را پذیرفت، ارتش این کشور از حملات هوایی بیشتر علیه مواضع این گروه شبه نظامی کرد در عراق خبر داد.

پایگاه خبری فرات نیوز روز چهارشنبه با انتشار بیانیه قرارگاه مرکز مدافع خلق وابسته به پ‌ک‌ک نوشت این عملیات در واکنش به «نسل کشی دولت ترکیه» علیه کردها انجام شده و «هیچ ربطی به برنامه سیاسی یک ماه اخیر که در ترکیه مطرح می‌شود، ندارد.»

در حمله روز چهارشنبه به کارخانه تولید تسلیحات صنایع هوا-فضا در نزدیکی آنکارا پنج نفر کشته و ۲۲ نفر مجروح شدند. هر دو مهاجم هم در محل حادثه کشته‌ شدند.

پ‌ک‌ک در بیانیه‌ای حمله خود را «مشروع» و هدف را یک «مرکز نظامی» خوانده است.

این گروه وابسته به پ‌ک‌ک نوشته است «هرگز غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد» و اما در این عملیات «به صورت ناخواسته یک غیرنظامی جان خود را از دست داد.»

این حمله در حالی انجام شد که عبدالله اوجالان، رهبر و بنیان‌گذار پ‌ک‌ک، در روز چهارشنبه، پس از سه سال برای اولین بار در زندان ملاقاتی داشته است.

یک روز پس از این حمله باحچلی، سیاست‌مدار کهنه‌کار و رهبر حزب حرکت ملی این کشور به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیشنهاد کرد با آزادی عبدالله اوجالان، رهبر و بنیان‌گذار پ‌ک‌ک، زمینه را برای پایان دادن به ۴۰ سال مخاصمه میان این گروه و دولت ترکیه را فراهم کند.

در دو روز گذشته، ترکیه نیز اعلام کرد در حملاتی تلافی‌جویانه مواضع پ‌ک‌ک را بارها هدف قرار داده است.

ترکیه می‌گوید در عملیات هوایی علیه اهدافی در شمال عراق و سوریه تا کنون در مجموع ۸۱ نقطه هدف قرار گرفتند.

در بیانیه‌های وزارت دفاع ترکیه نوشته شده که «۵۹ تروریست» در این حملات کشته شدند که دو نفر آنها از افراد شاخص بودند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هنگام بازگشت از اجلاس سران بریکس در روسیه در پاسخ به سوالات خبرنگاران حاضر در هواپیما گفت که مهاجمانی که به شرکت صنایع هوافضا حمله کردند از سوریه «نفوذ» کرده بودند.

پ‌ک‌ک اما در بیانیه خود نوشته است که در حملات ترکیه، نیروهای این گروه شبه‌نظامی آسیب ندیده‌اند بلکه کردهای سوریه و عراق هدف قرار گرفتند که به گفته آنها «از نظر سازمانی ربطی به ما و عملیات ما ندارند.»

ترکیه اما گروه‌های کرد را «تروریستی و مرتبط با پ‌ک‌ک می‌داند.»

دیدبان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است می‌گوید پهپاد ترکیه پهپادهای ترکیه‌ در حمله چهارشنبه شب دستکم ۲۷ غیرنظامی را کشتند.

علی یرلی‌کایا، وزیر کشور ترکیه هم دو روز پیش گفته بود ارزیابی ترکیه این است که حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) پشت این حمله است.

پ‌ک‌ک که از دهه ۱۹۸۰ بر سر حقوق اقلیت کرد ترکیه در جنگ است.

درگیری‌ها میان پ‌ک‌ک و دولت ترکیه طی چهل سال گذشته بیش از ۴۰ هزار کشته، اکثرا کرد، برجای گذاشته و موجب شده تدابیر امنیتی شدید حتی در معابر معمولی شهرهای اصلی ترکیه به امری روزانه بدل شود.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=254302 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x