یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳
یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳

حمله هوایی اسرائیل به ایران؛ جمهوری اسلامی: خسارت ها «محدود» بوده است

اسرائیل در ساعات اولیه صبح روز شنبه با انجام حملات هوایی گسترده به ایران، سایت‌های نظامی این کشور را هدف قرار داد و اعلام کرد این حملات پاسخی به شلیک موشک‌های بالستیک ایران به سوی اسرائیل در اوایل این ماه بوده است. این حملات باعث شنیده شدن صدای انفجارهای متعدد در تهران شد، اما مقامات جمهوری اسلامی مدعی شدند که این حملات خسارات محدودی به بار آورده است

ارتش اسرائیل از پایان سه موج حمله تلافی‌جویانه و درهم کوبیدن ۲۰ مرکز نظامی ایران خبر داده است و خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران می‌گویند ایران آماده پاسخگویی به اسرائیل است.

ارتش اسرائیل در ساعت ۵.۴۰ بامداد به وقت تهران اعلام کرد سه دور حملات اسرائیل به اهداف نظامی در ایران که آنها را «حملات روزهای توبه» نام گذارده به پایان رسیده است. در این حملات پایگاه‌های نظامی و مراکز صنایع نظامی و موشکی سپاه پاسداران در تهران و شهرهای مختلف هدف قرار گرفتند. مقامات جمهوری اسلامی مدعی شدند که این حملات خسارات محدودی به بار آورده است.

این حمله در شرایطی صورت می‌گیرد که خشونت‌های نظامی در سراسر خاورمیانه شدت گرفته است و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران، از جمله حماس در غزه و حزب‌الله در لبنان، در حال نبرد با اسرائیل هستند. این اولین بار است که ارتش اسرائیل به طور آشکار ایران را هدف قرار می‌دهد؛ کشوری که از زمان جنگ با عراق در دهه ۱۹۸۰ تاکنون از سوی هیچ دشمن خارجی مورد حمله مداوم قرار نگرفته بود.

هدف حملات اسرائیل و واکنش ایران

به گفته ارتش اسرائیل، حملات این کشور که تا لحظاتی پیش از طلوع خورشید ادامه داشت، تأسیسات تولید موشک و سایت‌های موشکی زمین به هوا را هدف قرار داده و علاوه بر این، برخی امکانات هوایی ایران نیز آسیب دیده است. با این حال، اسرائیل هنوز ارزیابی دقیقی از خسارات وارده منتشر نکرده است.

در مقابل، رسانه‌های ایران تأیید کردند که انفجارهایی در تهران رخ داده، اما بیشتر رسانه‌های دولتی با پخش تصاویری از فعالیت‌های عادی مردم در بازارهای تهران، تلاش کردند تا شدت این حمله را کم اهمیت جلوه دهند.

سخنگوی نظامی ایران نیز اعلام کرد که حملات اسرائیل به تأسیسات نظامی در استان‌های ایلام، خوزستان و تهران صورت گرفته است و تأکید کرد که خسارات وارده محدود بوده است.

واکنش‌های بین‌المللی و هشدار آمریکا

در پی این حملات، ایالات متحده خواستار جلوگیری از هر گونه تلافی‌جویی بیشتر شد و هشدار داد حملات اسرائیل باید تبادل مستقیم آتش بین این دو دشمن قدیمی را خاتمه دهد. یک مقام ارشد کاخ سفید اعلام کرد این عملیات گسترده و هدفمند بوده و افزود که رئیس‌جمهور جو بایدن به طور مداوم در جریان این حملات قرار داشته است. به گفته این مقام آمریکایی، هم‌پیمانان آمریکا نیز با این دیدگاه موافق هستند که این عملیات باید به نوعی پایان‌دهنده درگیری‌های مستقیم باشد.

موقعیت حساس منطقه‌ای و خطر درگیری گسترده‌تر

حمله بامداد شنبه به ایران در شرایطی رخ داده که حریم هوایی ایران برای پروازهای تجاری بسته شده و پروازها در آسمان ایران، عراق، سوریه و لبنان نیز به حالت تعلیق درآمده‌اند. مقامات ایرانی سپس اعلام کردند که پروازهای هوایی از سر گرفته شده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل تأکید کرد که اگر ایران به حملات جدید دست بزند، اسرائیل مجبور به پاسخ خواهد بود.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=254291 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x