یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳
یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳

سه خبرنگار بر اثر اصابت موشک اسرائیلی در لبنان کشته شدند

در ساعات اولیه بامداد جمعه، حمله‌ای هوایی از سوی نیروهای اسرائیلی به جنوب لبنان، جان سه خبرنگار را گرفت. این خبرنگاران در حالی که در یک مهمانخانه در شهرک حاصبيا، واقع در جنوب لبنان، در حال استراحت بودند، بر اثر اصابت مستقیم موشک اسرائیلی کشته شدند. بر اساس گزارش‌ها، این حمله کاملاً هدفمند و عمدی بوده و محلی را که خبرنگاران در آن مستقر شده بودند، مستقیماً مورد اصابت قرار داده است. مذاکرات در دوحه و قاهره برای جستجوی راهی به منظور آتش بس از سر گرفته شده است. رئيس ستاد ارتش اسرائيل گفته است: در جبهه شمالی، احتمال رسیدن به یک پایان قاطع وجود دارد. يک مقام حماس هم گفته است موضع اين گروه بعد از مرگ سنوار تغييری نکرده است

در ساعات اولیه بامداد جمعه، حمله‌ای هوایی از سوی نیروهای اسرائیلی به جنوب لبنان، جان سه خبرنگار را گرفت. این خبرنگاران در حالی که در یک مهمانخانه در شهرک حاصبیا، واقع در جنوب لبنان، در حال استراحت بودند، بر اثر اصابت مستقیم موشک اسرائیلی کشته شدند. بر اساس گزارش‌ها، این حمله کاملاً هدفمند و عمدی بوده و محلی را که خبرنگاران در آن مستقر شده بودند، مستقیماً مورد اصابت قرار داده است. این حمله به کشته شدن غسان نجار، فیلم‌بردار، و محمد رضا، مهندس، که هر دو برای شبکه خبری «المیادین» طرفدار ایران، کار می‌کردند، منجر شد. همچنین، یک فیلم‌بردار دیگر که در شبکه «المنار» وابسته به حزب‌الله فعالیت داشت، نیز جان باخت.

به گزارش شبکه المیادین، در این حمله شماری از خبرنگاران دیگر که از رسانه‌های عربی مختلفی بودند، زخمی شده‌اند. غسان بن جدو، مدیر شبکه المیادین، در پیام خود در شبکه ایکس (توییتر سابق)، این حمله را «جنایت جنگی» خواند و اظهار داشت «مسئولیت کامل این جنایت بر عهده اسرائیل است.» وی همچنین افزود که هدف قرار دادن محل اقامت خبرنگاران توسط نیروهای اسرائیلی عامدانه بوده و آنان تلاش دارند تا صدای رسانه‌های مستقل و مخالف را خاموش کنند. این حادثه در حالی رخ داد که یک روز قبل، دفتر شبکه المیادین در حومه جنوبی بیروت نیز مورد حمله قرار گرفته بود که بر اثر آن یک نفر کشته و پنج نفر، از جمله یک کودک، زخمی شدند.

با افزایش شدت حملات اسرائیل به لبنان، مقامات لبنانی اعلام کرده‌اند که این حملات تاکنون منجر به کشته شدن بیش از ۲۵۰۰ نفر و بی‌خانمان شدن بیش از یک میلیون نفر شده است. وزارت بهداشت لبنان هشدار داده شرایط کنونی به بحران انسانی جدی در این کشور منجر شده و امکانات بهداشتی و امدادی در حال اتمام است. همچنین، روز پنج‌شنبه، حمله‌ای دیگر از سوی اسرائیل به روستای یاتر در مرز لبنان، جان سه سرباز لبنانی را گرفت. این سربازان در حال تلاش برای تخلیه افراد زخمی از محل بودند که هدف قرار گرفتند. ارتش اسرائیل تاکنون در این‌باره اظهار نظری نکرده است.

وزارت امور خارجه ایالات متحده با تاکید بر لزوم جلوگیری از تلفات غیرنظامیان، از اسرائیل خواسته است که در حملات خود از صدمه زدن به نیروهای صلح‌بان سازمان ملل و سربازان ارتش لبنان پرهیز کند. با این حال، اسرائیل که به خاطر هدف قرار دادن بیمارستان‌ها و مدارس مورد انتقاد گسترده قرار گرفته، اعلام کرده است تلاش می‌کند اهداف مشخصی را که به حزب‌الله و حماس وابسته هستند، هدف قرار دهد و ادعا کرده که این گروه‌ها از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

کمیته حفاظت از خبرنگاران (CPJ) در گزارشی اعلام کرد تا تاریخ ۲۴ اکتبر، دست‌کم ۱۲۸ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای از زمان شروع جنگ در غزه جان خود را از دست داده‌اند که آن را به مرگبارترین دوران برای خبرنگاران از سال ۱۹۹۲ بدل کرده است. از این تعداد، ۱۲۳ خبرنگار فلسطینی، دو خبرنگار اسرائیلی و سه خبرنگار لبنانی بوده‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در اولین سفر خود به منطقه پس از آغاز عملیات اسرائیل علیه گروه شبه‌نظامی حزب‌الله، هشدار داده اسرائیل نباید وارد یک عملیات طولانی‌مدت در لبنان شود. بلینکن در نشستی در دوحه تاکید کرد «اگر اسرائیل برای حفاظت از مرزهای خود و مردمش عملیات نظامی را انجام می‌دهد، نباید این عملیات به یک کارزار طولانی‌مدت بدل شود.» وی همچنین ابراز امیدواری کرد ایران پیام روشنی دریافت کرده باشد که ادامه این حملات به زیان منافع اش خواهد بود. اسرائیل اعلام کرده است که در واکنش به حمله موشکی ایران در تاریخ ۱ اکتبر، به شدت پاسخ خواهد داد.

همچنین قرار است مقامات ایالات متحده و اسرائیل در دوحه برای ازسرگیری مذاکرات درباره‌ی توافق آتش‌بس در غزه و آزادسازی گروگان‌ها در این منطقه دیدار کنند. به گزارش منابع قطری و آمریکایی، رئیس سازمان موساد اسرائیل، دیوید بارنئا، روز یک‌شنبه به دوحه سفر خواهد کرد تا در این مذاکرات حضور یابد و با ویلیام برنز، رئیس سیا، و نخست‌وزیر قطر دیدار کند. از سوی دیگر، هیئتی از مقامات امنیتی مصر نیز در حال مذاکره با رهبران حماس در قاهره هستند. به گزارش شبکه خبری «القاھره نیوز» وابسته به دولت مصر، این مذاکرات در راستای تلاش برای بازگشت به مذاکرات آتش‌بس در غزه صورت می‌گیرد.

اسامه حمدان، یکی از مقامات ارشد حماس، در گفتگو با شبکه المیادین اظهار داشت که موضع حماس تغییری نکرده است. او گفت: «گروگان‌های ما تنها زمانی آزاد خواهند شد که حملات اسرائیل متوقف شده و این کشور به طور کامل از خاک فلسطین خارج شود.»

سفر بلینکن به منطقه در شرایطی انجام می‌شود که از آغاز درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله و حماس، وضعیت بسیار بحرانی شده است. در پی کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس و از طراحان اصلی حمله ۷ اکتبر به اسرائیل، برخی از مقامات آمریکایی و اسرائیلی ابراز امیدواری کرده‌اند که این اتفاق بتواند انگیزه‌ای برای پایان دادن به جنگ باشد.

ژنرال هرتزی هلیوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، با اشاره به اینکه امکان پایان درگیری‌ها با حزب‌الله وجود دارد، اظهار داشت: «در جبهه شمالی، احتمال رسیدن به یک پایان قاطع وجود دارد. ما زنجیره فرماندهی حزب‌الله را به طور کامل مختل کرده‌ایم.» وی در بیانیه‌ای ویدئویی تأکید کرد این شرایط می‌تواند به کاهش درگیری‌ها منجر شود.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان نیز در این باره اعلام کرد که برقراری آتش‌بس در دست اسرائیل است. وی هشدار داد «طوفانی که هم‌اکنون شاهد آن هستیم… بذر نابودی کامل را به همراه دارد، نه تنها برای کشور ما، بلکه برای تمامی ارزش‌های انسانی.»

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=254258 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x