یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳
یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳

«پروتکل پشه»؛ اسرائیل از فلسطینی ها به عنوان سپرانسانی استفاده می کند

عکسی که توسط سازمان “شکستن سکوت” به اشتراک گذاشته شده است، سازمانی که بستری برای بیان تجربیات سربازان اسرائیلی فراهم می‌کند و شهادت آنها را تأیید می‌نماید، عکس یک سرباز را نشان می‌دهد که از یک زندانی فلسطینی با دستان بسته محافظت می‌کند. تصویر در منبع تار شده است

به گفته یک سرباز و پنج زندانی سابق به سی ان ان؛ ارتش اسرائیل از فلسطینی‌ها به‌عنوان سپر انسانی در غزه استفاده کرده است

بنا بر گفته یک سرباز ارتش دفاعی اسرائیل (IDF) و پنج زندانی سابق که ادعا می‌کنند قربانی این اقدام بوده‌اند، ارتش اسرائیل فلسطینی‌ها را مجبور کرده است تا وارد خانه‌ها و تونل‌هایی شوند که احتمال دارد بمب‌گذاری شده باشند تا از به‌خطر افتادن سربازان خود جلوگیری کند.

این سرباز می گوید یگان او دو زندانی فلسطینی را به‌ عنوان سپر انسانی برای جستجوی مکان‌های خطرناک به کار گرفته بود. به گفته وی این روش میان یگان‌های اسرائیلی در غزه رایج است.

او توضیح داد: “ما به آنها گفتیم قبل از ما وارد ساختمان شوند. اگر بمب‌گذاری شده باشد، آنها منفجر شوند و نه ما.”

این روش در ارتش اسرائیل آن‌قدر رایج است که یک نام هم دارد: «پروتکل پشه».

میزان و گستردگی دقیق این روش توسط ارتش اسرائیل مشخص نیست. اما شهادت‌های این سرباز و پنج غیرنظامی نشان می‌دهد این روش در سراسر غزه گسترده است: در شمال غزه، شهر غزه، خان یونس و رفح.

دو فلسطینی که به‌عنوان سپر انسانی استفاده شده‌اند، با دستان بسته و چشم‌بند در شمال غزه. (شکستن سکوت)

این سرباز توضیح می دهد که در ابتدا، یگان او که در آن زمان در شمال غزه بود، از روش‌های استانداردی برای ورود به ساختمان‌های مشکوک استفاده می‌کرد: فرستادن یک سگ یا سوراخ کردن دیوار با یک گلوله تانک یا بولدوزر زره‌پوش.

به گفته این سرباز، اما یک روز در بهار امسال، یک افسر اطلاعاتی با دو زندانی فلسطینی، یک پسر ۱۶ ساله و یک مرد ۲۰ ساله، نزد آنها آمد و به نیروها گفت از آنها به‌عنوان سپر انسانی استفاده کنند. این افسر اطلاعاتی ادعا کرد که آنها با حماس در ارتباط هستند.

وقتی این سرباز در مورد این روش پرسید، یکی از فرماندهانش به او گفت: “بهتر است که یک فلسطینی منفجر شود تا سربازان ما.”

او گفت که او و هم‌رزمانش پس از دو روز از ادامه این روش خودداری کردند و با فرمانده ارشد خود درگیر شدند. فرمانده که در ابتدا به آنها گفته بود به قوانین بین‌المللی فکر نکنند و جان خود را مهم‌تر بدانند، در نهایت تسلیم شد و دو فلسطینی را آزاد کرد.

این سرباز گفت این واقعیت که آنها آزاد شدند، نشان داد هیچ ارتباطی با حماس نداشتند و تروریست نبودند.

CNN از طریق سازمان “شکستن سکوت” با این سرباز ارتباط برقرار کرد. این سازمان به CNN سه عکس ارائه داد که نشان می‌دهد ارتش اسرائیل از فلسطینی‌ها به‌عنوان سپر انسانی استفاده کرده است. یکی از تصاویر نشان می‌دهد که دو سرباز یک غیرنظامی را به جلو هدایت می‌کنند.

ارتش اسرائیل به CNN گفت: “دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های ارتش دفاعی اسرائیل به‌طور صریح استفاده از غیرنظامیان غزه را برای عملیات نظامی ممنوع می‌کند. پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط به‌طور مداوم برای سربازان در میدان نبرد توضیح داده می‌شود.”

قوانین بین‌المللی استفاده از غیرنظامیان برای محافظت از فعالیت‌های نظامی یا دخالت اجباری غیرنظامیان در عملیات نظامی را ممنوع می‌کند. دیوان عالی اسرائیل در سال ۲۰۰۵ پس از شکایات گروه‌های حقوق بشری درباره استفاده ارتش از غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری برای زدن درب‌های خانه‌های مظنونان، این عمل را به‌طور مشخص ممنوع اعلام کرد. در آن زمان، قاضی اهارون باراک این روش را “بی‌رحمانه و وحشیانه” توصیف کرد.

اسرائیل مدت‌هاست که حماس را به استفاده از غیرنظامیان غزه به‌عنوان سپر انسانی متهم کرده است، مدعی است که زیرساخت‌های نظامی را در مناطق غیرنظامی پنهان می‌کند. حماس این اتهامات را رد کرده است. شواهد بسیاری وجود دارد: تسلیحاتی که در خانه‌ها یافت شده‌اند، تونل‌هایی که زیر مناطق مسکونی حفر شده‌اند و موشک‌هایی که از همان محله‌ها در این سرزمین پرتراکم شلیک شده‌اند.

ارتش اسرائیل اغلب این روش‌ها را دلیل تلفات غیرنظامی فراوان در غزه معرفی می‌کند، جایی که اسرائیل بمب‌هایی را بر همان مناطق مسکونی ریخته است. حملات اسرائیل از اکتبر سال گذشته بیش از ۴۲,۰۰۰ فلسطینی را در غزه کشته است. به گفته وزارت بهداشت فلسطین، اکثر کشته‌شدگان غیرنظامی هستند. سازمان ملل نیز این آمار را تأیید کرده است.

به گفته سرباز اسرائیلی “ما دیدیم که حماس از فلسطینی‌ها به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند”، “اما برای من، وقتی ارتش خودم این کار را می‌کند، دردناک‌تر است. حماس یک سازمان تروریستی است. ارتش دفاعی اسرائیل نباید از روش‌های سازمان‌های تروریستی استفاده کند.”

“پروتکل پشه”

مصاحبه با پنج فلسطینی که سابقاً زندانی بوده‌اند، این ادعا را تایید می‌کند. همگی گفته اند که توسط نیروهای اسرائیلی اسیر و مجبور به ورود به مکان‌های خطرناک جلوتر از ورود نظامیان شده‌اند.

محمد سعد، ۲۰ ساله، گفت حملات هوایی اسرائیل او را مجبور به ترک خانه‌اش در جبالیا، در شمال غزه کرد. او از محل اقامت موقت خود نزدیک خان یونس، جایی که بین پتوهایی که از تیرها آویزان شده بود زندگی می‌کرد، توضیح داد هنگام تلاش برای گرفتن کمک غذایی برای برادران کوچکترش توسط نیروهای اسرائیلی در نزدیکی رفح دستگیر شد.

او گفت: “ارتش ما را سوار یک جیپ کرد و ناگهان خودمان را در یک اردوگاه نظامی در رفح یافتیم”، “در آنجا به مدت ۴۷ روز نگه داشته شدم و در این مدت برای مأموریت‌های شناسایی از من استفاده می کردند تا جان سربازان اسرائیلی به خطر نیفتد.”

“آنها به ما را لباس‌ نظامی پوشاندند، یک دوربین روی ما گذاشتند و یک قیچی فلزی به ما دادند. از ما می‌خواستند کارهایی مانند جابه‌جایی فرش انجام دهیم و می‌گفتند دنبال تونل می‌گردند. می‌گفتند از زیر پله ها ‘فیلم‌برداری’ کنیم و اگر چیزی پیدا می‌کردند، از ما می‌خواستند که آن را بیرون بیاوریم. مثلاً از ما می‌خواستند وسایل خانه را جابه‌جا کنیم، تمیز کنیم، مبل را حرکت دهیم، یخچال و کمد را باز کنیم.”

سربازان از مواد منفجره مخفی وحشت داشتند.

“معمولاً لباس نظامی به تن داشتم، اما برای مأموریت آخر، من را با لباس غیرنظامی بردند”، سعد گفت. “ما به مکانی رفتیم و به من گفتند که باید از یک تانک که توسط ارتش اسرائیل رها شده بود فیلم‌برداری کنم. از فیلم‌برداری وحشت داشتم، بنابراین آنها با قنداق تفنگ به پشت من زدند.”

وقتی به تانک نزدیک می‌شد، صدای گلوله به گوش می‌رسید و سعد گفت از پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت. او به طرز معجزه‌آسایی زنده ماند و به مرکز پزشکی سورکا در اسرائیل منتقل شد. دو هفته بعد، وقتی CNN در خان یونس با او مصاحبه کرد، او پیراهن خود را بالا زد تا جای زخم گلوله‌ای که از پشت به او اصابت کرده بود را نشان دهد.

عکسی دو سرباز را نشان می‌دهد که یک فلسطینی را در صحنه‌ای از ویرانی‌های شمال غزه به جلو هدایت می‌کنند. (شکستن سکوت)

همه فلسطینی‌هایی که به‌عنوان سپر انسانی استفاده شدند، بزرگسال نبودند. محمد شبیر، ۱۷ ساله، گفت پس از آنکه سربازان اسرائیلی پدر و خواهرش را در جریان حمله‌ای به خانه‌شان در خان یونس کشتند، توسط آنها دستگیر شد.

او به یاد می‌آورد: “دستانم را بسته بودند و تنها لباس زیر به تن داشتم. آنها از من به‌عنوان سپر انسانی استفاده کردند و من را به خانه‌های تخریب‌شده، جاهایی که ممکن بود خطرناک باشند یا مین داشته باشد، بردند.”

دکتر یحیی خلیل الکیالی، ۵۹ ساله، مانند بسیاری از دیگران، بارها و بارها از خانه‌اش در غزه آواره شده بود. در نهایت او خود را در نزدیکی بیمارستان الشفاء، که زمانی بزرگ‌ترین مجتمع پزشکی غزه بود، یافت و به هزاران غیرنظامی بی‌خانمان پیوست که در آنجا پناه گرفته بودند.

در ماه مارس، ارتش اسرائیل برای سومین بار به این مجتمع پزشکی حمله کرد، ادعا کرد که حماس از آن به‌عنوان یک مرکز فرماندهی استفاده می‌کند – ادعایی که حماس آن را رد کرد. تعداد زیادی از مردان در جریان این حمله دو هفته‌ای دستگیر شدند که باعث شد بیمارستان تخریب شود و از کار بیفتد. الکیالی یکی از این افراد بود.

الکیالی به یاد می‌آورد: “فرمانده گروه سربازان، مرا خواست.” او این مطلب را از اردوگاه چادرنشین در منطقه مواسی خان یونس بیان کرد. “او به زبان انگلیسی با من صحبت می‌کرد و از من خواست که از ساختمان بیرون بروم و به دنبال هرگونه حفره یا تونل باز در زیر زمین بگردم.”

در طول ردیفی از ساختمان‌های آپارتمانی، سربازان بارها و بارها از الکیالی خواستند که به هر اتاق از هر آپارتمان وارد شود و به دنبال مبارزان و تله‌های انفجاری بگردد. او گفت: تانک‌های اسرائیلی آماده شلیک به مبارزان حماس بودند، اگر آن ها را پیدا می کردند.

الکیالی به یاد می‌آورد: “من فکر می‌کردم که ظرف چند دقیقه کشته خواهم شد. داشتم به خانواده‌ام فکر می‌کردم. چون زمانی برای فکر کردن به چیزهای دیگر نبود. نگران فرزندانم بودم، چون آنها و خانواده‌ام در همان ساختمان بودند.”

او شانس آورد، ساختمان‌ها خالی بودند و او آزاد شد. او گفت که در نهایت مجبور شد حدود ۸۰ آپارتمان را بررسی کند.

همه فلسطینی‌هایی که CNN با آن ها مصاحبه کرد، پس از استفاده شدن به‌عنوان سپر انسانی در نهایت آزاد شدند، سربازی که سی ان ان با او گفتگو کرده نیز گفت کسانی که توسط یگان او نگه داشته شده بودند نیز آزاد شدند.

اما پس از آنکه او غزه را ترک کرد، از هم‌رزمانش شنید که به‌اصطلاح “پروتکل پشه” در واحدش از سر گرفته شده است.

او گفت: “سربازان واحد من که در ابتدا از این کار امتناع کرده بودند، به استفاده از این روش برگشته‌اند. آنها دیگر نیرویی مانند قبل ندارند.”

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=254224 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x