یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳
یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳

اسرائیل ۳ سرباز دیگر لبنان را کشت

در حمله‌ای هوایی که بامداد پنجشنبه توسط ارتش اسرائیل در جنوب لبنان صورت گرفت، سه سرباز لبنانی جان باختند. این حمله همزمان با برگزاری یک کنفرانس در پاریس به میزبانی فرانسه برای جلب حمایت از نیروهای نظامی لبنان انجام شد. آمريکا «نگرانی» خود را از حمله اسرائيل به سربازان لبنانی اعلام و فرانسه حمله اسرائيل به جنوب لبنان را محکوم کرد. نخست وزير لبنان در کنفرانس بين المللی پاريس گفت همچنان از پیشنهاد آتش‌بس ۲۱ روزه که با میانجی‌گری آمریکا و فرانسه ارائه شده، حمایت می‌کند. اسرائیل و حزب‌الله، این پیشنهاد را نپذیرفته‌اند

در حمله‌ای هوایی که بامداد پنجشنبه توسط ارتش اسرائیل در جنوب لبنان صورت گرفت، سه سرباز لبنانی جان باختند. این حمله همزمان با برگزاری یک کنفرانس در پاریس به میزبانی فرانسه برای جلب حمایت از نیروهای نظامی لبنان انجام شد، نیروهایی که به عنوان بخش مهمی از هرگونه راه‌حل دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله درنظر گرفته می‌شوند.

به گزارش رویترز، این سه سرباز لبنانی در حالی که در حال تخلیه زخمی‌ها در نزدیکی روستای یاتر در جنوب لبنان بودند، در ساعت ۴:۱۵ بامداد به وقت محلی، هدف حمله اسرائیل قرار گرفتند. ارتش لبنان این خبر را تأیید کرده و گفته است این سربازان در حال انجام وظیفه انسانی خود بوده‌اند. با این حال، تا لحظه تنظیم این خبر، ارتش اسرائیل هیچگونه اظهارنظری در این خصوص نکرده است. این در حالی است که اسرائیل پیشتر اعلام کرده بود که هدف حملات آن‌ها نیروهای نظامی لبنان نیستند.

منطقه‌ای که این حمله در آن رخ داد، بخشی از مناطق مرزی لبنان و اسرائیل است که طی یک ماه گذشته تحت حملات شدید اسرائیل قرار گرفته است.

بر اساس اعلام مقامات لبنانی، بیش از ۲۵۰۰ نفر در لبنان در اثر حملات اسرائیل جان خود را از دست داده‌اند و بیش از یک میلیون نفر نیز از خانه‌های خود آواره شده‌اند. این ارقام نشان دهنده شدت و گستردگی جنگ است و کنفرانس پاریس نیز با هدف جمع‌آوری کمک‌های بشردوستانه و تقویت نیروهای نظامی لبنان برگزار شد. این نیروها که از حمایت و آموزش آمریکا بهره‌مند هستند، در مناطق تحت کنترل حزب‌الله نفوذ چندانی ندارند و عموماً به عنوان یک نیروی بی‌طرف در مناطق مختلف لبنان فعالیت می‌کنند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز چهارشنبه در تماسی با همتای اسرائیلی خود، نگرانی واشنگتن نسبت به حملات علیه نیروهای نظامی لبنان را اعلام کرد. او از اسرائیل خواست تا اقداماتی برای اطمینان از امنیت این نیروها و مأموریت صلح‌بانی سازمان ملل در لبنان انجام دهد. تا کنون، ۱۳ سرباز لبنانی از زمان آغاز درگیری‌ها جان باخته‌اند. اسرائیل پیشتر نیز به‌طور رسمی از کشته شدن نیروهای لبنانی عذرخواهی کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که در حال حاضر در سفر منطقه‌ای برای پایان دادن به درگیری‌ها در غزه و لبنان است، از حضور در نشست پاریس انصراف داد و به جای او یکی از معاونانش به این نشست اعزام خواهد شد.

در همین حال، حزب‌الله لبنان روز چهارشنبه اعلام کرد برای نخستین بار موشک‌های هدایت‌شونده دقیق به سمت اسرائیل شلیک کرده است. ارتش اسرائیل گفت چهار موشک از سمت لبنان شلیک شده که دو موشک توسط سامانه دفاعی این کشور رهگیری شده و دو موشک دیگر به زمین برخورد کرده‌اند. اسرائیل همچنین اعلام کرده است که نیروهای این کشور به عملیات‌های زمینی محدود و موضعی علیه حزب‌الله در جنوب لبنان ادامه می‌دهند و بیش از ۱۶۰ هدف حزب‌الله، از جمله زیرساخت‌های موشکی و نظامی این گروه، را هدف قرار داده‌اند.

در حملات هوایی اسرائیل به مناطق جنوبی بیروت که چهارشنبه شب رخ داد، شعله‌های آتش به آسمان برخاست و چندین ساختمان تخریب شد. یکی از این حملات بدون هشدار قبلی به دفتر شبکه تلویزیونی المیادین که طرفدار ایران است، اصابت کرد. به گفته مقامات لبنانی، دفتر این شبکه از آغاز درگیری‌ها خالی بوده و در این حمله کسی آسیب ندیده است. وزارت بهداشت لبنان نیز اعلام کرده است در حملات چهارشنبه یک نفر کشته و پنج نفر دیگر، از جمله یک کودک، زخمی شده‌اند.

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد شش خبرنگار فلسطینی از شبکه الجزیره را به عنوان اعضای گروه‌های حماس و جهاد اسلامی شناسایی کرده است. شبکه الجزیره این اتهام را رد کرده و آن را تلاشی برای خاموش کردن صدای خبرنگاران دانسته است. کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران نیز این اتهامات را بی‌اساس خوانده و آن را تلاش برای لکه‌دار کردن چهره خبرنگاران فلسطینی دانسته است.

کنفرانس کمک های بشردوستانه و نظامی به لبنان در پاریس

در یک کنفرانس بین‌المللی که برای جمع‌آوری کمک‌های بشردوستانه و نظامی به لبنان در پاریس برگزار شد، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، اعلام کرد این کنفرانس به تقویت نیروهای مسلح لبنان کمک خواهد کرد. وی خواستار پایان جنگ در این کشور شد. مکرون در سخنرانی خود از تهاجم اسرائیل به جنوب لبنان انتقاد کرد و از حزب‌الله نیز خواست تا به عملیات نظامی خود پایان دهد.

این کنفرانس با حضور حدود ۷۰ کشور و سازمان بین‌المللی برگزار شد و نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان نیز در آن شرکت داشت. مکرون در این نشست تأکید کرد که از جذب ۶۰۰۰ نیروی جدید برای ارتش لبنان حمایت خواهد شد و تدارکات کلیدی نظامی نیز برای این کشور فراهم می‌شود. وی افزود که فرانسه ۱۰۰ میلیون یورو کمک بشردوستانه برای لبنان فراهم خواهد کرد که به ویژه برای آوارگان جنگ و جوامعی که میزبان آن‌ها هستند، حیاتی خواهد بود.

مکرون همچنین به نقش نیروی حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان (یونیفیل) که از سال ۱۹۷۸ در این کشور فعال بوده است، اشاره کرد و گفت که این نیرو باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهد. او همچنین حملات نیروهای اسرائیلی به این نیروی صلح‌بان را غیرموجه دانست و خواستار توقف آن شد.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، در این کنفرانس اعلام کرد لبنان همچنان از پیشنهاد آتش‌بس ۲۱ روزه که با میانجی‌گری آمریکا و فرانسه ارائه شده، حمایت می‌کند. اسرائیل و حزب‌الله، این پیشنهاد را نپذیرفته‌اند.

میقاتی در سخنان خود تأکید کرد ارتش لبنان فرایند جذب نیرو را آغاز کرده و می‌تواند نیروهای بیشتری در جنوب کشور مستقر کند تا به اجرای آتش‌بس کمک کند. با این وجود، وی تأکید کرد نیروهای مسلح لبنان به حمایت مالی و آموزشی جامعه بین‌المللی نیازمندند تا بتوانند به‌طور مؤثر وظایف خود را انجام دهند.

نخست‌وزیر موقت لبنان همچنین بر اهمیت قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل که برای پایان دادن به جنگ ۲۰۰۶ میان اسرائیل و حزب‌الله تدوین شده بود، تأکید کرد. وی گفت این قطعنامه باید مبنای هرگونه راه‌حل برای درگیری‌های کنونی باشد. این قطعنامه خواستار ایجاد منطقه‌ای حائل بین اسرائیل و لبنان در امتداد خط آبی سازمان ملل تا رودخانه لیتانی است، جایی که تنها نیروهای ارتش لبنان و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل اجازه فعالیت دارند. این اقدام در عمل حزب‌الله را مجبور به عقب‌نشینی حدود ۳۰ کیلومتری از مرز اسرائیل می‌کند و در عین حال هرگونه حضور نظامی اسرائیل در جنوب لبنان را ممنوع می‌سازد.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=254206 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الف باران
الف باران
2 روز قبل

صهیونیست‌های اسرائیل فکر می‌کردند در همان هفته نخست با هجوم به نوار غزه، بمباران، کشتار بربرمنشانه “انسان‌نماها”، نسل‌کشی، کودک‌کشی می‌توانند شاهد پیروزی را در آغوش کشند. آنها حتی برای سیاستشان فاقد یک برنامه راهبردی هستند و نمی‌دانند که جنگ را در کجا و با چه شروطی باید پایان دهند. آنها که آینده و بقاء خود را در این درگیری می‌بینند سراسیمه به دست و پا زدن مشغولند. اسرائیل که هنوز از ضربه ۷ اکتبر گیج است، بدون دورنما به پیش می‌رود و فقط نسل‌کشی کرده و رجزخوانی می‌نماید که عملش باعث شده تمام دژ مسخره لیبرالیسم غرب در دفاع دروغین از حقوق بشر، آزادی، دموکراسی، حقوق ملل و… فروریخته و قابل بازسازی نباشد. چهره دنیا رنگ دیگری به خود گرفته است که روند چندقطبی شده جهان را تشدید می‌کند. ولی این نبرد غافل‌گیرانه مبارزه میان دو ارتش نیست، به نبردی فرسایشی بدل شده که اسرائیل در آن نه تجربه‌ای دارد و نه توان ادامه آن را خواهد داشت.

آزاده بروجردی
آزاده بروجردی
2 روز قبل

مگر هنوز آدمی در آن جا مانده که اسرائیل هنوز نکشته؟
من درک نمیکنم این چه بدهی استکه دنیا به یهودیان داره که همه خفه شدند و دولت آزاده ای پیدا نمیشه به کشتار مردم فلسطین اعتراض کنه؟

یواش یواش دارم باین عقسده میرسم که هیتلر حق داشته.
از قدیم گفته اند خدا خر را شناخت و شاخش نداد.

Mohamad.Temoori
Mohamad.Temoori
2 روز قبل

مفاله جالبی نیست

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x