یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳
یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳

مراد قرایلان رهبر حزب کارگران کردستان: با راه‌حل دموکراتیک مخالف نیستیم، اما فریب نخواهیم خورد

مراد قرایلان، رهبر PKK که در کوه‌های قندیل مستقر است، به اظهارات «دولت باغچلی»، رهبر حزب حرکت ملی ترکیه (MHP)، مبنی بر اینکه «اوجالان باید به مجلس بیاید و صحبت کند»، واکنش نشان داد. *

مصاحبه او در روزنامه «سیاست آزاد جدید» شب گذشته منتشر شد. مشخص نیست این گفتگو قبل یا بعد از حمله به صنایع هوایی و فضایی ترکیه (TUSAŞ) انجام شده، حمله‌ای که دولت ترکیه PKK را به انجام آن متهم کرده است.

مراد قرایلان در این مصاحبه گفت: «هنوز پیشنهادی به ما داده نشده است. ما به‌عنوان یک جنبش، با راه‌حل دموکراتیک مخالف نیستیم، اما به سیاست‌هایی که تنها برای ایجاد یک تصویر نادرست از ما و جنگ‌های روانی به کار می‌رود، بهایی نمی‌دهیم. شرایط تغییر کرده و گذشته دیگر قابل تکرار نیست.»

او تأکید کرد: «اگر شرایطی به وجود بیاید که در آن منافع واقعی ترکیه و میهن‌دوستی مطرح باشد و گام‌های جدیدی برداشته شود، کردها آن را رد نخواهند کرد، اما هرگز در تله نمی‌افتند. هر راه‌حلی که محور آن آزادی اوجالان نباشد، از نظر ما مردود است.»

مراد قرایلان به تحولات اخیر در ترکیه پرداخت و اشاره کرد دولت کنونی، که پس از کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ شکل گرفته، دولت معمولی نیست. او توضیح داد پایه‌های این دولت در سال ۲۰۱۵ با اجرای «طرح فروپاشی» بنا شد. این دولت از ائتلاف نیروهای ملی‌گرای افراطی شامل حزب عدالت و توسعه (AKP)، حزب حرکت ملی (MHP)، و جناح‌های نظامی مانند ارگنه‌گون و گروه ناسیونالیستی «سیب طلایی» تشکیل شده است.

او این دولت را یک «دولت جنگ» توصیف کرد که هدفش جلوگیری از پیشرفت کردها و تبدیل ترکیه به یک قدرت منطقه‌ای است. به گفته قرایلان، این دولت سیاست‌های فاشیستی و نژادپرستانه‌ای را دنبال می‌کند که هدف آن دائمی کردن این سیستم در تمامی جوانب جامعه است.

قرایلان به عملیات‌های نظامی ترکیه اشاره کرد و گفت: «هدف اصلی دولت ترکیه تصرف تمام مناطق دفاعی کردها از جمله کوه‌های قندیل است، اما هنوز این هدف محقق نشده است. مقاومت نیروهای گریلا در مناطق مختلف ادامه دارد و ارتش ترکیه نتوانسته به تمامی اهداف خود برسد.»

قرایلان گفت جنگ در خاورمیانه به اوج خود رسیده و قدرت‌های جهانی در پی بازطراحی منطقه از طریق این جنگ هستند. او تأکید کرد هدف اصلی دولت ترکیه حذف کردها از این بازطراحی است و آنها تلاش می‌کنند کردها را از صحنه سیاسی و اجتماعی حذف کنند.

او بر لزوم اتحاد دموکراتیک کردها و نیروهای چپ و سوسیالیست در منطقه تأکید کرد و گفت شرایط برای ایجاد یک خط انقلابی و مبارزاتی بهتر از گذشته فراهم است.

قرایلان در بخشی از مصاحبه خود به موضوع اوجالان اشاره کرد و گفت: «حمایت از اوجالان به اندازه کافی نبوده و باید بیشتر از او پشتیبانی کنیم. ما باید مسئولیت‌های خود را در این زمینه بپذیریم و با تقویت او، دست او را برای ادامه مبارزه بازتر کنیم.»

قرایلان تأکید کرد PKK مخالف راه‌حل دموکراتیک نیست، اما دیگر شرایط مانند گذشته نیست و نمی‌توان به تاکتیک‌های گذشته بازگشت. او افزود در گذشته دولت ترکیه به ظاهر در حال مذاکره با اوجالان بود، اما در عین حال برای جنگ آماده می‌شد.

وی هشدار داد تلاش دولت برای ایجاد درگیری بین گروه‌های مختلف کردی به جایی نخواهد رسید. او گفت که هر یک از این گروه‌ها نقش مهمی در حل مسئله دارند و دولت نباید با ایجاد تفرقه میان آنها، تلاش برای سرکوب کردها را ادامه دهد.

او در پایان به سخنان اخیر دولت باغچلی اشاره کرد و گفت: «حتی اگر سخنان او را نپذیریم، باید توجه داشته باشیم که او اوجالان را به‌عنوان یک طرف مذاکره به رسمیت می‌شناسد، و این حقیقت نباید نادیده گرفته شود.»

* واکنش های گسترده در ترکیه به پیشنهاد جنجالی سخنرانی عبداله اوجالان در مجلس این کشور

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=254179 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

3.5 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x