یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳
یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳

بوئینگ در اعتصاب، کارگران آخرین پیشنهاد شرکت را رد کردند

کارگران کارخانه بوئینگ که در ۱۳ سپتامبر در پی اختلاف بر سر قرارداد جدید دست به اعتصاب زدند، همچنان به اعتصاب خود ادامه می دهند. روز ۲۳ اکتبر، کارگران با رأی ۶۴ درصدی با پیشنهاد جدید بوئینگ برای افزایش دستمزد مخالفت کرده و تصمیم گرفتند اعتصاب پنج هفته‌ای خود را ادامه دهند.

پیشنهاد جدید بوئینگ که شامل افزایش ۳۵ درصدی دستمزد در طول چهار سال بود، دومین تلاش این شرکت برای حل اختلاف با کارگران بود. با این حال، رد این پیشنهاد نشان‌دهنده نارضایتی عمیق کارگران از شرایط کاری است که به گفته آن‌ها در دهه گذشته سقوط کرده است. کارگران به ویژه نسبت به مذاکرات قبلی که منجر به لغو طرح بازنشستگی سنتی شد، ناراضی هستند. این تصمیم کارگران، بحران مالی بوئینگ را عمیق‌تر کرده و فشار بیشتری بر این شرکت وارد کرده است.

اتحادیه بین‌المللی ماشین‌کاران و کارگران صنایع هوافضا (IAM) پس از رد این قرارداد، اعلام کرد آماده است بلافاصله مذاکرات جدیدی را با بوئینگ آغاز کند. جان هولدن، مذاکره‌کننده اصلی قرارداد اتحادیه، پس از رأی‌گیری اظهار داشت: “اعضای این اتحادیه طی سال‌های اخیر با مشکلات و دشواری‌های زیادی روبه‌رو شده‌اند… احساسات نارضایتی و بی‌اعتمادی عمیقی در بین آن‌ها شکل گرفته است.” او همچنین افزود: “می‌خواهیم به میز مذاکره بازگردیم و امیدوارم بوئینگ هم به مذاکره بیاید و بتوانیم بحث‌های مثمر ثمری با شرکت و آقای اورتبرگ داشته باشیم تا به یک راه‌حل برسیم.”

بوئینگ هنوز اظهار نظری رسمی در مورد نتایج رأی‌گیری نکرده است. اما این تصمیم کارگران، ادامه تولید هواپیماهای پرفروش بوئینگ مانند ۷۳۷ مکس و مدل‌های ۷۶۷ و ۷۷۷ را به تعویق انداخته است.

زمان زیادی برای دستیابی به توافق بین بوئینگ و اتحادیه باقی نمانده است، انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در ۵ نوامبر نزدیک است و هر گونه تأخیر بیشتر می‌تواند تأثیر منفی بر برنامه‌های بوئینگ داشته باشد. در همین حال، وزیر موقت کار ایالات متحده، جولی سو، که در مذاکرات هفته گذشته بین بوئینگ و اتحادیه شرکت کرده بود، به دنبال ارائه پیشنهاد جدیدی برای رأی‌گیری بود.

به گزارش رویترز، هولدن پس از رأی‌گیری اعلام کرد با کاخ سفید تماس خواهد گرفت تا ببیند آیا می‌توانند کمک بیشتری برای مذاکره با بوئینگ دریافت کنند. وی تأکید کرد بوئینگ به عنوان بزرگ‌ترین مشتری زنجیره تأمین هوافضای ایالات متحده با فشارهای مالی جدی مواجه است و ادامه اعتصاب می‌تواند زنجیره تأمین این صنعت را بیشتر تحت تأثیر قرار دهد.

یکی از مشاوران هوافضا به نام اسکات همیلتون نیز اظهار داشت رد این پیشنهاد به معنای پایان “ماه عسل” در بازنگری روابط کارگری است و تأیید کرد روابط کار و مدیریت هنوز با چالش‌های بزرگی روبه‌روست. وی همچنین افزود: “این خبر بدی برای همه است – بوئینگ، کارگران، تأمین‌کنندگان، مشتریان و حتی اقتصاد ملی.”

یکی از تأمین‌کنندگان اصلی قطعات بدنه، Spirit AeroSystems، اعلام کرده ۷۰۰ نفر از کارگران خود را به مدت ۲۱ روز به مرخصی اجباری فرستاده و هشدار داده اگر اعتصاب تا پایان نوامبر ادامه یابد، فشارهای مالی، منجر به اخراج‌ها و مرخصی‌های بیشتری خواهد شد.

بوئینگ که در حال حاضر برنامه‌هایی برای اخراج ۱۷,۰۰۰ نفر از کارکنان دارد، در حال بررسی راه‌هایی برای جذب سرمایه تا سقف ۱۵ میلیارد دلار از سرمایه‌گذاران است تا بتواند رتبه اعتباری خود را حفظ کند. در همین حال، برخی از مشتریان این شرکت مجبور شده‌اند برنامه‌های پرواز خود را به دلیل تأخیر در تحویل هواپیماها کاهش دهند.

بوئینگ پیش‌بینی کرده تا سال ۲۰۲۵ همچنان با کمبود نقدینگی مواجه خواهد بود و اورتبرگ هشدار داد که هیچ راه‌حل سریعی برای مشکلات این شرکت وجود ندارد. علاوه بر مشکلات مالی، بحران کیفیت ناشی از یک حادثه در ژانویه، زمانی که یک پنل در حین پرواز از هواپیما جدا شد، همچنان بر بوئینگ سایه افکنده است.

این دومین بار است که کارگران یک پیشنهاد رسمی را رد می‌کنند. ماه گذشته، پس از رد پیشنهاد اول که شامل افزایش ۲۵ درصدی دستمزد طی چهار سال بود، اعتصاب آغاز شد. بسیاری از کارگران به این نتیجه رسیدند که این پیشنهاد برایشان کافی نیست.

ایرینا بریونز، ۲۵ ساله، پس از رأی‌گیری گفت: “ما آماده‌ایم تا دوباره به اعتصاب بازگردیم تا به یک قرارداد بهتر دست یابیم.”

جاش هاژک، ۴۲ ساله، که شش سال در بوئینگ به مونتاژ بال‌ها مشغول بوده است، اظهار داشت: “آن‌ها فقط ارقام را جابه‌جا کردند تا طوری به نظر برسد که انگار بیشتر از چیزی که در واقع هست به ما پیشنهاد می‌دهند.”

بسیاری از کارگران همچنان از قرارداد امضا شده یک دهه پیش ناراضی هستند و احساس می‌کنند که در آن زمان فریب خورده‌اند.

دونوان ایوانز، ۳۰ ساله، که در کارخانه ۷۶۷ در خارج از سیاتل کار می‌کند، قبل از اعلام نتایج گفت: “این بار ما به آنچه می‌خواهیم می‌رسیم. ما این بار پایه‌های محکمتری نسبت به بوئینگ داریم.”

شرکت بوئینگ بزرگ‌ترین صادرکننده ایالات متحده است.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=254173 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x