یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳
یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳

بلینکن در اسرائیل؛ نصحیت های دوستانه و گوش های بسته نتان یاهو

مقامات آمریکایی هر چند وقت یک بار از نتان یاهو می خواهند «حقوق انسانی» مردم غزه را رعایت کند و او هم می شنود و اعتنایی نمی کند. زیرا می داند تقاضاهای «بشردوستانه» آمریکایی ها از حد حرف فراتر نخواهد رفت و خطاب این اظهارات بیشتر رو به دوربین هاست. بلینکن وزیرخارجه ی آمریکا روز گذشته به اسرائیل رفت تا یک بار دیگر این قصه را تکرار کند و از نتان یاهو بخواهد که برای «آتش بس» تلاش بیشتری کند و «حقوق انسانی» مردم غزه را هم فراموش نکند.

وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به او گفت اقدامات اسرائیل برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به غزه تاکنون کافی نبوده و از او خواست برای بهبود وضعیت کمک‌ها تلاش بیشتری کند. یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد بلینکن در این دیدار مذاکرات طولانی با نتانیاهو و دیگر مقامات ارشد اسرائیلی در خصوص وضعیت انسانی غزه داشت و آن‌ها تعهد دادند به درخواست‌های آمریکا عمل کنند!

بلینکن در چارچوب یک سفر یک هفته‌ای به منطقه خاورمیانه در اسرائیل حضور دارد. با این حال، گزارشی که اسرائیل از این دیدار منتشر کرد به مسائل انسانی اشاره‌ای نکرد. در اوایل ماه جاری میلادی، بلینکن و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در نامه‌ای به رهبران اسرائیل خواستار انجام اقدامات بیشتر برای بهبود وضعیت انسانی در غزه طی یک ماه آینده شدند. آن‌ها هشدار دادند در صورت عدم بهبود شرایط، ممکن است محدودیت‌هایی بر کمک‌های نظامی ایالات متحده به اسرائیل اعمال شود. خبرگزاری ها این نامه را یکی از «جدی‌ترین» هشدارهای آمریکا به اسرائیل از زمان آغاز جنگ با حماس در سال گذشته ارزیابی کرده بودند.

یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: «اقداماتی که تاکنون از سوی اسرائیل انجام شده، کافی نبوده و امروز به وضوح این را بیان کردیم که نیاز به اقدامات بیشتری داریم. آن‌ها به ما تعهد دادند که در حال عمل به درخواست‌های ما هستند و همه تلاش خود را می‌کنند تا به این خواسته‌ها پاسخ دهند. ما این تعهدات را جدی می‌گیریم، اما چیزی که مهم است، نتایج این اقدامات است.»

در حالی که مقام آمریکایی به تعهدات اسرائیل در مورد بهبود شرایط انسانی اشاره کرد، بیانیه‌ای که اسرائیل درباره دیدار بلینکن و نتانیاهو منتشر کرد، هیچ اشاره‌ای به مسائل انسانی نداشت. در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است که بلینکن بر لزوم افزایش کمک‌های انسانی به غزه تأکید کرده، اما در گزارش اسرائیل این موضوع ذکر نشده است.

بر اساس داده‌های سازمان ملل، میزان کمک‌هایی که به غزه وارد می‌شود به پایین‌ترین حد خود در سال جاری رسیده است. همچنین، سازمان ملل گزارش داده است اسرائیل در ماه جاری ده‌ها بار مانع از ارسال کمک‌ها، به ویژه به شمال غزه، شده است.

اسرائیل به بلینکن اطمینان داده است سیاست این کشور محاصره کامل غزه برای مبارزه با حماس نیست. برنامه‌ای که اخیراً از سوی برخی فرماندهان نظامی بازنشسته اسرائیلی پیشنهاد شده و توسط برخی از اعضای پارلمان مطرح شده، اشاره دارد که غیرنظامیان فلسطینی باید از شمال غزه خارج شوند و این منطقه به عنوان منطقه نظامی بسته اعلام شود. اما اسرائیلی‌ها به بلینکن گفته‌اند که این برنامه سیاست رسمی اسرائیل نیست. یکی از مقامات آمریکایی گفت: «آن‌ها به ما گفتند که این به هیچ وجه سیاست رسمی ما نیست. ما گفتیم که در این صورت باید تلاش بیشتری کنید تا این مسئله را علناً بیان کنید.»

بیش از دو هفته پیش، اسرائیل حمله گسترده‌ای به شمال غزه، به ویژه منطقه جبالیا، که بزرگ‌ترین اردوگاه تاریخی این منطقه است، آغاز کرد. هدف اعلام‌شده این حمله جلوگیری از بازسازی نیروهای حماس بود. ساکنان این منطقه گفته‌اند نیروهای اسرائیلی بیمارستان‌ها، مدارس و پناهگاه‌های موقت را محاصره کرده و از آن‌ها خواسته‌اند به سمت جنوب حرکت کنند. همچنین برخی از ساکنان گزارش داده‌اند که نیروهای اسرائیلی ده‌ها مرد را بازداشت کرده‌اند.

ارتش اسرائیل این تخلیه‌ها را بخشی از برنامه‌ای گسترده‌تر نمی‌داند و اعلام کرده است هدف از این اقدامات جدا کردن غیرنظامیان از نیروهای حماس است. با این حال، میزان تلفات انسانی در غزه به نزدیک به ۴۳ هزار نفر رسیده و اکثر جمعیت ۲.۳ میلیون نفری این منطقه آواره شده‌اند و بسیاری در پناهگاه‌های موقت زندگی می‌کنند.

درخواست‌های بین‌المللی برای توقف حملات و افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه ادامه دارد، اما نتان یاهو گوش خود را بر همه ی این درخواست ها بسته است. همه ی جهان می داند تنها ایالات متحده می تواند با تحریم تسلیحاتی و فشارهای دیپلماتیک نتان یاهو را وادار کند تا به کشتار مردم در غزه و لبنان پایان دهد و همه ی جهان این را هم می داند که فشارهای آمریکا از حد «تذکرات دوستانه» فراتر نمی رود.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=254070 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم
مریم
3 روز قبل

بی اعتبار و بی وجود ترین وزیر امورخارجه ای که آمریکا بخود دیده همین یارو است.
یکی نیست به این بابا بگه آخه وقتی چندین بار دیدی نتانیاهو اندازه یک ارزن برای گفته های تو و رئیست ارزش قائل نیست باز میری آنجا که چی؟
بابا سیب زمینی از تو رگ دارتره.یعنی آبروی وزیر امورخارجه را برای قرنها یک تنه بردی.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x