یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳
یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳

تونل ها؛ نیم میلیارد طلا و پول نقدی که پیدا نشد؛ وحشت در بیمارستان های لبنان

مطبوعات نتوانستند شواهدی از وجود تونل در زیرزمین بیمارستان الساحل بیروت پیدا کنند

تیم‌های امدادی با استفاده از چکش‌های مکانیکی، بیل و حتی کلنگ به بتن‌ها ضربه می‌زدند و گهگاهی درخواست سکوت می‌کردند تا صدای هر کسی که ممکن است هنوز زیر آوار باشد، را بشنوند.

اما زیر آوار هیچ صدایی دیده نمی‌شد. امدادگران به کار خود ادامه دادند و بسیاری از آن‌ها تمام شب پس از حملات هوایی اسرائیل به ساختمان‌های مسکونی در نزدیکی بیمارستان دانشگاه رفیق حریری آوارها را جابجا کردند. این حملات منجر به کشته شدن ۱۸ نفر، از جمله چهار کودک، و زخمی شدن ۶۰ نفر در شب دوشنبه شد.

قاسم فقیه، ۳۹ ساله، که پس از ساعت‌ها حفاری به دنبال یافتن بستگانش بود، با سر و صورتی خاکی و غبارآلود، گفت: «آن‌ها ما را به فرهنگ مرگ متهم می‌کنند، اما این حقیقت ندارد – ما فرهنگ زندگی داریم، ما مردمی هستیم که عاشق زندگی هستیم. این آن‌ها هستند که ما را می‌کشند.» چهار پسرعموی او که همه کودک بودند، مرده از زیر آوار بیرون کشیده شدند و او همچنان در تلاش بود تا دو عضو دیگر خانواده‌اش را که در زیر آوار مانده اند، پیدا کند.

حملات در نزدیکی بیمارستان رفیق حریری

بمب اسرائیلی درست در ۴۰ متری ورودی بیمارستان رفیق حریری، بزرگترین بیمارستان دولتی لبنان، فرود آمد و به گفته وزارت بهداشت، «خسارت‌های قابل توجهی» به بار آورد. دکتر فتح‌الله فتوح، مدیر اورژانس این بیمارستان گفت: «وقتی بمب‌ها به ساختمان‌های کنار بیمارستان اصابت کردند، مردم فکر کردند خود بیمارستان هدف قرار گرفته است و وحشت زیادی ایجاد شد. سپس مردم از منطقه بمباران شده که کاملاً پوشیده از غبار سفید و خون بود، به طرف بیمارستان سرازیر شدند.»

یک ساعت قبل از این حمله، اسرائیل بیانیه‌ای صادر کرد و ادعا کرد حزب‌الله تا نیم میلیارد دلار پول نقد و طلا را در پناهگاهی در زیر بیمارستان ساحل در ضاحیه پنهان کرده است. اسرائیل شواهدی برای این ادعا ارائه نکرد، اما یک تصویر متحرک از آنچه که مدعی بود پناهگاه زیرزمینی است منتشر کرد.

تخلیه بیمارستان ساحل

پس از این ادعا، در بیمارستان ساحل وحشت حاکم شد. دکتر عمر منیمه، پزشک اورژانس این بیمارستان، گفت: «بیماران جیغ می‌زدند و فریاد می‌کشیدند، وحشت و اشک بود. ما حدود ۳۰ بیمار داشتیم و تخلیه آن‌ها هفت ساعت طول کشید.» بیمارستان به طور موقت بسته شد تا جان بیماران و کارکنان در معرض خطر بمب‌های اسرائیلی قرار نگیرد.

او اضافه کرد تعطیلی این بیمارستان می‌تواند جان بیماران شیمی‌درمانی و دیالیزی را به خطر بیاندازد، چرا که دیگر بیمارستان‌ها به دلیل پر شدن از بیماران تخلیه‌شده از جنوب لبنان، جا ندارند.

بازدید خبرنگاران از بیمارستان ساحل

بیمارستان ساحل روز سه‌شنبه به روی خبرنگاران باز شد تا ادعاهای اسرائیل مبنی بر ذخیره پول و طلا توسط حزب‌الله را رد کند. خبرنگاران با پزشکان و مأموران امنیتی لبنانی به زیرزمین بیمارستان رفتند، اما هیچ نشانه‌ای از تونل یا پناهگاه زیرزمینی پیدا نشد. سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین از طریق شبکه‌های اجتماعی از خبرنگاران خواست ساختمانی در مجاور بیمارستان را بررسی کنند، اما در آنجا نیز فقط چند جعبه قدیمی و یک اتاق قفل شده پیدا شد.

ترس از سرنوشتی مشابه غزه

ادعاهای اسرائیل در مورد تونل‌های زیر بیمارستان‌های لبنان و حمله به بیمارستان رفیق حریری، پزشکان لبنانی را نگران کرده است. آن‌ها از این می‌ترسند که بیمارستان‌های لبنان نیز به سرنوشت بیمارستان‌های غزه دچار شوند. اسرائیل در طول سال گذشته بارها به بیمارستان‌های غزه حمله کرده و این حملات به‌عنوان «نابودی سیستماتیک مراقبت‌های بهداشتی» توسط سازمان بهداشت جهانی محکوم شده است.

حملات هوایی اسرائیل تاکنون باعث کشته شدن حداقل ۱۱۵ نفر از کارکنان بهداشت و درمان در لبنان شده و بسیاری از بیمارستان‌ها در مناطق مرزی و ضاحیه را مجبور به تعطیلی کرده است.

دکتر فتوح گفت: ««خطرات افزایش یافته است، حتی با وجود اینکه فعالیت‌های ما صرفاً بشردوستانه هستند وضعیت بسیار بحرانی‌تر از قبل شده و ما بیشتر از گذشته در معرض خطر حملات، جراحت و حتی مرگ قرار داریم.»

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=254067 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

3.2 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x