سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

مولداوی در رقابتی نزدیک با هواداران روسیه به پیوستن به اتحادیه اروپا رای داد

مردم مولداوی در یک همه‌پرسی حساس درباره پیوستن احتمالی کشورشان به اتحادیه اروپا، با اکثریت ضعیف ۵۰.۴۶ درصدی از این اقدام حمایت کردند و هواداران روسیه را در رقابتی نزدیک شکست دادند. این همه‌پرسی به‌عنوان گامی مهم برای مولداوی در تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰ شناخته شد.

به گزارش «رویترز»، مایا ساندو، رئیس‌جمهوری مولداوی این رأی‌گیری را به‌عنوان یک پیروزی کلیدی در مبارزه گسترده‌تر کشورش برای دست یافتن به «آینده‌ای اروپایی» ستود، هرچند که او آن را «نبردی ناعادلانه» توصیف کرد که شامل تلاش‌هایی برای دستکاری انتخابات بود.

نتیجه این همه‌پرسی منجر به اصلاح قانون اساسی مولداوی خواهد شد که پیوستن به اتحادیه اروپا را به‌عنوان یک هدف ملی تعریف می‌کند. با این حال، نتایج برای حامیان ساندو غیرمنتظره بود، چرا که آنها امید به حمایت قوی‌تری داشتند.

هم‌زمان با این همه‌پرسی، انتخابات ریاست‌جمهوری نیز برگزار شد که در آن ساندو ۴۲.۴۵ درصد آراء را به دست آورد، در حالی که رقیب اصلی وی الکساندر استویانوگلو ۲۵.۹۸ درصد آراء را کسب کرد، که انتخابات را به دور دوم در ماه نوامبر کشاند.

استویانوگلو که از سوی حزب سوسیالیست‌های طرفدار روسیه حمایت می‌شود، با همه‌پرسی اروپایی مخالف کرده است و آن را ترفندی سیاسی برای حمایت از انتخاب مجدد ساندو می‌داند.

به گفته رویترز، اتهامات دخالت خارجی در رأی‌گیری روز یکشنبه برجسته بود. ساندو گروه‌های جنایتکار را متهم کرد که با حمایت نیروهای خارجی تلاش کرده‌اند رای خریداری کرده و انتخابات را بی‌ثبات کنند.

روسیه این ادعاها را رد کرده و مشروعیت نتایج را زیر سوال برده و انتقاد کرده که فرآیند رأی‌گیری منصفانه نبوده است. متحدان غربی، از جمله اتحادیه اروپا و ایالات متحده، از مولداوی حمایت کرده و دخالت روسیه را محکوم کرده‌اند.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=254032 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x