سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

افزایش قتل زنان در ترکیه، دمیرتاش: بازگشت به کنوانسیون استانبول!

زنان مخالف خروج از کنوانسیون استانبول در ترکیه

همزمان با گسترش قتل های زنان در ترکیه، صلاح‌الدین دمیرتاش سیاستمدار برحسته ی کرد اهل ترکیه، در متنی که برای عموم منتشر کرده، خواستار امضای دوباره کنوانسیون استانبول از سوی دولت این کشور شد و اعلام کرد: “اگر می‌خواهیم صلح اجتماعی بسازیم، بیایید از اینجا شروع کنیم.” دمیرتاش در این فراخوان به افزایش قتل‌های زنان اشاره کرده و خواستار امضای دوباره کنوانسیون استانبول و اجرای تمامی مفاد آن شده است. متن فراخوان دمیرتاش به شرح زیر است:

“فریاد زنان را می‌شنویم”

این فراخوان به تمام مردان، از جمله خود من، است. این یک فراخوان برای مواجهه با ذهنیت ماست.

قتل، خشونت، تجاوز، آزار و تهدید علیه زنان به سطحی وحشتناک از بی‌رحمی رسیده است. خیابان‌ها، محل کار، مدارس، بیمارستان‌ها و حتی خانه‌ها برای زنان به جهنم تبدیل شده‌اند و جامعه ما در اضطراب است.

به‌عنوان یک مرد، حتی ارائه چنین فراخوانی سخت است، زیرا می‌دانم که به‌عنوان جنسیتی که عامل این خشونت‌هاست، مسئولم. خشونت علیه زنان تنها یک مسئله فردی نیست، بلکه بازتاب یک مشکل اجتماعی است و مبارزه با آن باید شامل مردان نیز باشد. باید به‌جای اینکه این بار را بر دوش زنان بیندازیم، مردان نیز در این مبارزه شرکت کنند.

من از همه مردان می‌خواهم تنها یک لحظه توقف و فکر کنیم؛ مسئولیت خشونت را نباید به جایی دیگر نسبت دهیم. ما همگی با گفتارها و رفتارهایمان در ایجاد این سیستم و ترویج این ذهنیت خشونت‌آمیز مسئولیم. بیایید از خودمان شروع کنیم. مردها از بدو تولد وحشی و بی‌رحم نیستند؛ ما به‌تدریج این ذهنیت مردسالارانه را شکل دادیم و باعث ایجاد این چرخه خشونت شدیم. حالا وظیفه ماست که در ساختن زندگی برابر، عادلانه و ایمن سهم داشته باشیم.

برای یافتن یک راه‌حل پایدار، مردان باید مسئولیت‌پذیر باشند؛ نه تنها در نقد خود، بلکه در حمایت از تغییر سیستم. این حمایت نباید به‌صورت دیکته کردن به زنان باشد، بلکه باید در کنار آنان ایستاد و به آنها گوش داد. این نوشته نیز به‌عنوان یک یادآوری از مسئولیت‌های اجتماعی ما است.

به‌یاد داشته باشید؛ زنان در حال مبارزه‌اند و از ما مردان می‌خواهند که به خودمان بیاییم و از مبارزاتشان حمایت کنیم. بیایید با صمیمیت با خودمان روبه‌رو شویم و به صدای زنان گوش دهیم.

این فراخوان من به تمامی مردانی است که نمی‌خواهند شریک این خشونت و بی‌رحمی باشند: بیایید در هر کجا که هستیم، فریاد بزنیم “فریاد زنان را می‌شنویم.”

همچنین، از اوزگر اوزل رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) و تمامی رهبران سیاسی، نمایندگان مجلس، قضات، وکلا، شهرداری‌ها، سازمان‌های مدنی و نیروهای امنیتی درخواست می‌کنم که اقدامات فوری و مؤثر برای حمایت از زنان انجام دهند و به اعتراضات و مطالبات عادلانه آنان گوش دهند. بیایید با تغییر زبان، مدل‌ها و سیاست‌های مردسالارانه در سیاست، آغاز کنیم.

اگر می‌خواهیم صلح اجتماعی بسازیم، باید از اینجا شروع کنیم. زیرا بدون آزادی و دموکراسی برای همه، صلح برقرار نخواهد شد.

در این راستا، می‌خواهم مطالبات زنان را بار دیگر یادآور شوم.

اقدامات فوری:

  1. کنوانسیون استانبول باید دوباره امضا شود یا از لغو آن صرف نظر شود و تمامی مفاد آن فوراً اجرایی شود.
  2. مصونیت از مجازات در جرایم علیه زنان باید پایان یابد و مجازات‌های کیفری از جمله بازداشت برای جرایمی مانند تهدید، توهین، اخاذی و تعقیب اجباری اعمال شود.
  3. مسئولان دولتی باید موضعی واضح و قاطع علیه خشونت و تبعیض علیه زنان اتخاذ کرده و از اظهارات علیه زنان پرهیز کنند.
  4. شکایات مربوط به تهدید و خشونت علیه زنان نباید به شکایت‌نامه متکی باشد و در صورت وجود شکایت، نام و آدرس شاکی محفوظ بماند.
  5. تحقیقات مربوط به خشونت علیه زنان باید توسط پلیس، دادستان‌ها و قضاتی که در این زمینه آموزش‌دیده‌اند، انجام شود.
  6. خشونت علیه زنان به عنوان جرم اصلی در نظر گرفته شود و دلیل بازداشت باشد.
  7. با توسعه یک برنامه از سوی وزارت‌خانه، زنان بتوانند با یک دکمه از طریق تلفن‌های همراه خود سیگنال درخواست کمک به تمامی تلفن‌های فعال در محدوده خود ارسال کنند.
  8. هیچ پارک یا خیابانی نباید بدون نورپردازی باقی بماند.
  9. امنیت در پارک‌ها، خیابان‌ها و میدان‌ها افزایش یابد.
  10. دستبند الکترونیکی در تمامی موارد پرخطر براساس قانون ۶۲۸۴ اجرا شود.

اقدامات میان‌مدت:

  1. آموزش حقوق زنان و مسائل جنسیتی از دوره ابتدایی به عنوان درسی اجباری وارد برنامه‌های درسی شود.
  2. فرصت‌های شغلی برای زنان افزایش یابد و سیاست پرداخت برابر برای کار برابر برای همه ی نیروی کار اجرا شود.
  3. تعداد پناهگاه‌ها افزایش یابد و سیاست‌های توانمندسازی زنان در این پناهگاه‌ها اولویت داشته باشد.
  4. خط تلفن ۲۴ ساعته برای گزارش خشونت به‌صورت رایگان و به تمامی زبان‌ها راه‌اندازی شود.
  5. آموزش‌های عمومی گسترده در تمامی شهرها و شهرستان‌ها برگزار شود و آگاهی مردان افزایش یابد.
  6. تمامی کانال‌های تلویزیونی دولتی و خصوصی باید هر روز با پخش پیام‌های عمومی به موضوع خشونت علیه زنان بپردازند.
  7. صحنه‌های خشونت علیه زنان در سریال‌های تلویزیونی ممنوع شود.
  8. مراکز بحران تجاوز جنسی بر اساس درخواست سازمان‌های زنان و مطابق با کنوانسیون استانبول تأسیس شود.
  9. تمامی استان‌ها باید همکاری میان سازمان‌های زنان برای پایان دادن به خشونت و تبعیض علیه زنان را ایجاد کنند.
  10. تدابیر محافظتی و پیشگیرانه قانون ۶۲۸۴ باید فوراً به درخواست زنان اعمال شود و بحث در مورد این قانون به پایان برسد.
  11. کسانی که به‌خاطر خشونت، آزار و تجاوز علیه زنان محکوم شده‌اند، باید در زندان آموزش‌های اجباری درباره تبعیض و خشونت علیه زنان دریافت کنند.

تمام این اقدامات باید با همکاری و اراده مشترک سازمان‌های زنان و نهادهای مرتبط جامعه مدنی انجام شود و باید در کنار هم و با قاطعیت در برابر خشونت بایستیم و مبارزه کنیم.

سلح‌الدین دمیرتاش
۲۱ اکتبر ۲۰۲۴

برگردان از منابع ترکی برای اخبار روز: لیلا افتخاری

سلح‌الدین دمیرتاش یک سیاستمدار کرد اهل ترکیه و یکی از چهره‌های برجسته حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) است. او از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ به عنوان یکی از روسای مشترک این حزب خدمت کرده و در این دوره به دلیل حمایت از حقوق کردها، دموکراسی، حقوق بشر و عدالت اجتماعی، به یکی از چهره‌های مهم در سیاست ترکیه تبدیل شد. دمیرتاش به دلیل مواضع سیاسی‌اش در مورد مسائلی مانند حقوق اقلیت‌ها، آزادی بیان و صلح‌طلبی شناخته می‌شود. با وجود محبوبیت و تأثیرگذاری‌اش، در سال ۲۰۱۶ دستگیر و به اتهام تروریسم زندانی شد، اتهاماتی که خودش و حامیانش آن را سیاسی و ناعادلانه می‌دانند. دمیرتاش همچنین به عنوان نویسنده فعال است و در طول مدت زندان خود، کتاب‌ها و مقالاتی منتشر کرده است.

قانون ۶۲۸۴ که به نام “قانون حفاظت از خانواده و پیشگیری از خشونت علیه زنان” در ترکیه شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۲ به تصویب رسید. این قانون با هدف حمایت از قربانیان خشونت خانوادگی و جلوگیری از اعمال خشونت علیه زنان طراحی شده است. قانون ۶۲۸۴ در پی افزایش نگرانی‌ها درباره خشونت خانگی و با الهام از کنوانسیون استانبول تدوین شد تا حفاظت قانونی بیشتری برای زنان فراهم کند.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253997 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x