دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳

کانون نویسندگان ایران: گزارش یک هفته سرکوب

جمعه ۲۰ مهر
ــ جواد منابی، خبرنگار اهوازی، به اتهام «نشر اکاذیب در فضای مجازی» به دادسرای شهر اهواز احضار شد.
ــ حسن عباسی، فعال رسانه‌ای و مدیرمسئول اشکان‌نیوز، در دادسرای انقلاب بندرعباس به اتهام «اظهارات خلاف واقع و نشر اکاذیب» مجرم شناخته و پرونده‌ی او برای صدور رأی به دادگاه ارسال شد.
ــ زهرا ساجدی‌نیا و سوسن حسن‌زاده، شهروندان ساکن بوکان، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه کیفری این شهر به‌ترتیب به ۱۰ ماه  و ۳ ماه حبس محکوم شدند.
ــ در پی تجمع اعتراضی کارگران شرکت آسفالت طوس (از پیمانکاران معدن چادرملوی یزد)، چهار کارگر بازداشت و چند تن دیگر به مراجع قضایی احضار شدند.
ــ مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی، به‌رغم پایان‌یافتن دوران حبس پانزده‌ساله و تبعید به زندان سمنان، با پرونده‌ی تازه‌ای که برای او گشوده‌اند به ۲ سال حبس دیگر محکوم شد. 
ــ حکم ۱۱ سال حبس و تبعید به زندان کرمان برای ایوب غیبی‌پور، از بازداشت‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱، در دیوان عالی کشور تأیید شد.
ــ فرزاد معظمی گودرزی (از بستگان رضا معظمی گودرزی، از جان‌باختگان اعتراضات آبان ۹۸) با حکم دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس محکوم شد.

ــ رضا علایی، فیلم‌ساز  و کارگردان اهل بانه، بیش از یک ماه است که بازداشت شده و از وضعیت و محل نگه‌داری او اطلاعی در دست نیست.
ــ عباس واحدیان شاهرودی، معلم (از امضاکنندگان بیانیه‌ی۱۴ فعال سیاسی)، با وجود تأیید پزشک قانونی مبنی بر عدم توانایی تحمل حبس، هم‌چنان در زندان وکیل‌آباد مشهد به سر می‌برد.
ــ زینب جلالیان، زندانی سیاسی، که هفدهمین سالِ حکم حبس ابد خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرایم در زندان یزد می‌گذراند، از ملاقات با خانواده محروم شد.
ــ حسام ملازایی (نوه‌ مولوی عبدالحمید، امام جمعه‌ مسجد مکی زاهدان) و خلیل آسوده (مولوی بلوچ و فعال رسانه‌ای) به اداره‌ی اطلاعات زاهدان احضار و چند ساعت بازجویی شدند. از دلایل این احضار و بازجویی اطلاعی در دست نیست.
ــ منیژه خشنود، شهروند اهل بوکان، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱۰ ماه حبس محکوم شد.

ــ پرونده‌ی نیلوفر حامدی و الهه محمدی، روزنامه‌نگار، که به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی» هر یک به ۵ سال حبس محکوم شده‌اند به شعبه‌ی اجرای احکام ارسال شد.
ــ محمد درویش، پژوهش‌گر و فعال محیط زیست، با شکایت شهرداری تهران به اتهام «افترا و نشر اکاذیب» برای سومین بار به دادسرای انقلاب جرایم رسانه و رایانه احضار شد.
ــ حکم محمد حبیبی، سخن‌گوی کانون صنفی معلمان تهران، که در پی اعتراض به مسمومیت‌های سریالی مدارس در دادگاه بدوی به ۶ ماه و یک روز حبس محکوم شده است، در دادگاه تجدیدنظر عیناً تأیید شد.
ــ مهدی کریمی فارسی، وکیل دادگستری، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس محکوم شد.
ــ مهسا بدیعی، شهروند ساکن رشت، که به اتهام‌ «تبلیغ علیه نظام» و «فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل شرع» در دادگاه انقلاب رشت به ۳ سال و ۶ ماه حبس محکوم شده است بازداشت و به زندان لاکان منتقل شد.
ــ زرتشت احمدی راغب، زندانی سیاسی محبوس در زندان قزل‌حصار کرج، که در اعتراض به احکام تازه‌ی صادرشده‌ برای او از نهم مهرماه در اعتصاب غذا بوده است، در پی وضع نامساعد جسمی به بیمارستان منتقل شد.
ــ حمیدرضا غریبی، زندانی سیاسی محبوس در زندان ساوه، از حق برقراری تماس و ملاقات با خانواده محروم شده است.

دوشنبه ۲۳ مهر
ــ علی جهانیان (شاعر و فعال سیاسی) و همسرش فرشته سوری با وجود گذشت بیش از یک ماه هم‌چنان بلاتکلیف در زندان‌های نهاوند و ملایر در بازداشت به سر می‌برند. 
ــ رضا شریفه (فعال صنفی معلمان) و فرزندش آرمین شریفه (فعال کارگری) پس از یورش مأموران اداره‌ی اطلاعات سنندج به منزل‌شان و تفتیش و ضبط وسایل الکترونیکی بازداشت و سه ساعت بازجویی شدند. از دلایل این احضار و بازجویی خبری در دست نیست.
ــ احمد حیدری نصرت، فعال فرهنگی، با رأی هیئت تخلفات اداری کارمندان اداره‌ی کل آموزش و پرورش  استان تهران به دلیل «تحصن و تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی» و «شرکت در تجمعات کانون صنفی معلمان» به بازنشستگی اجباری محکوم شد.
ــ جاسم مقدم، زندانی سیاسی محبوس در زندان شیبان اهواز، به‌رغم پایان دوران محکومیت، به دلیل پرونده‌ی تازه‌ای که به اتهام «حمایت از صفحات مجازی و رسانه‌های مخالف نظام» برای او گشوده‌اند هم‌چنان در زندان به سر می‌برد.

سه‌شنبه ۲۴ مهر
ــ رضا ولی‌زاده، روزنامه‌نگار، که پس از چند سال سکونت در خارج کشور به ایران بازگشته بود حدود یک ماه پیش بازداشت و به زندان اوین منتقل شده و از حق دسترسی به وکیل محروم است.
ــ افشین نذیری، شهروند تهرانی، که به اتهام‌ «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به رهبری» و «عضویت در دسته یا جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» به ۱۹ماه حبس تعزیری و ۳۸ ماه حبس تعلیقی و مجازات‌های تکمیلی محکوم شده است برای اجرای حکم به دادسرای انقلاب پردیس احضار شد.
ــ بیست‌ودو شهروند ساکن اصفهان که هویت ۱۵ تن از آنان (مینا ندایی، روزبه دانا، پویا دانا، مرجان بشتام، هدی صادقی، سما عموشاهی، محمدرضا قطبی‌زاده، عرفان میرکاظمی، امیر سالاری، مهشاد کشانی، بهار سلیمانی، مریم پرنده، مریم فرهنگ، پویا طالبیان و شمیم بهارزاده) احراز شده است در پرونده‌ای مشترک به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در دسته یا جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» در دادگاه انقلاب اصفهان محاکمه شدند.
ــ سیامک امینی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین به مدت سه هفته از ملاقات با خانواده محروم شد.

چهارشنبه ۲۵ مهر
ــ نسرین شاکرمی، مادر نیکا شاکرمی (از جان‌باختگان اعتراضات ۱۴۰۱)، در خرم‌آباد بازداشت شد. از علت دستگیری و محل نگهداری او هنوز خبری در دست نیست.
ــ احمدرضا حائری، زندانی سیاسی محبوس در زندان قزل‌حصار کرج، به دلیل گزارش‌هایی درباره شکنجه‌ی زندانیان و شرکت در کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» با پرونده‌ای جدید مواجه شد.
ــ حمید چپاتی، شهروند ارومیه، به اتهام‌هایی چون «تبلیغ علیه نظام» و «تشویش اذهان عمومی» به پلیس امنیت ارومیه احضار و پس از تفهیم اتهام در بازپرسی دادسرای انقلاب با تودیع وثیقه آزاد شد.
ــ شش تن از فعالان سیاسی اهل آذربایجان به نام‌های کمال نوری، آیاز سیف‌خواه، عبدالعزیز عظیمی قدیم، باقر حاجی‌زاده، حسین پیری و آراز امان در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اتهام‌هایی چون «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی» و «جاسوسی» مجموعاً به ۵۳ سال حبس محکوم شدند.

پنجشنبه ۲۶ مهر
ــ سهیلا گلستانی، بازیگر فیلم «دانه‌ی انجیر معابد»، هم‌زمان با نامزدی برای جایزه‌ی بهترین بازیگر در هفدهمین دوره‌ی «آسیا پاسیفیک»، به دادسرای امنیت دادگاه انقلاب تهران احضار شد.
ــ روزنامه‌ی «هم‌میهن» به دلیل انتشار کاریکاتوری از یکی از پیامبران در ارتباط با وعده‌های دولت درباره‌ی رفع فیلترینگ، با اعلام جرم دادستانی تهران روبه‌رو شد.
ــ شکیلا منفرد، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، از برقراری تماس تلفنی با خانواده و وکیل محروم شده است و پنج هفته نیز اجازه‌ی ملاقات حضوری ندارد.
ــ فراز رضویان، شهروند بهایی، به اتهام «فعالیت آموزشی و تبلیغ امور مرتبط با آیین بهایی» در دادگاه انقلاب رشت به ۲ سال و یک روز حبس تعزیری، پرداخت جریمه نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد.

– مازیار سیدنژاد (فعال کارگری محبوس در زندان اوین) و  مهران قره‌باغی (زندانی سیاسی محبوس در زندان شیبان اهواز)  به‌رغم حال نامساعد جسمی و نیاز به رسیدگی درمانی از اعزام به بیمارستان و رسیدگی تخصصی پزشکی محروم مانده‌اند.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253955 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x