دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳

دفتر حقوق بشر سازمان ملل: اسرائیل زندگی را برای فلسطینی‌ها در شمال غزه غیرممکن کرده است

دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد ارتش اسرائیل با ادامه عملیات نظامی خود، زندگی را برای فلسطینی‌ها در شمال غزه را غیرممکن کرده و بسیاری از مردم با گرسنگی و کمبود شدید منابع غذایی مواجه شده‌اند. سازمان پزشکان بدون مرز گفته است اسرائيل تنها دو گزينه ی فرار اجباری و يا مرگ را در برابر ساکنان شمال غزه قرار داده است. در لبنان ارتش اسرائيل مراکز مالی وابسته به حزب اله را هدف قرار گرفته است. اسرائیل گزارشی به ایالات متحده ارائه داده که شامل شرایط این کشور برای یک راه‌حل دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در لبنان است
فلسطینی ها از کمپ آوارگان جبالیا در شمال غزه فرار می کنند. دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد هشدار داده است که اسرائیل در حال نابودی جمعیت فلسطینی در شمال غزه است

در پی تشدید درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان، آنتونی بلینکن، فرستاده ویژه آمریکا، قرار است روز دوشنبه به لبنان سفر کند تا با مقامات لبنانی درباره شرایط آتش‌بس احتمالی میان اسرائیل و حزب‌الله گفت‌وگو کند. این مذاکرات در حالی انجام می‌شود که اسرائیل حملات هوایی خود به مواضع حزب‌الله را در بیروت، جنوب لبنان و دره بقاع گسترش داده است. دو منبع خبری به رویترز اطلاع دادند بلینکن در این مذاکرات به دنبال کاهش تنش‌ها و برقراری آتش‌بس است.

طی یک سال گذشته، اسرائیل با انجام حملات هوایی و زمینی به حزب‌الله در لبنان و حماس در غزه، تعدادی از رهبران این گروه‌ها را هدف قرار داده و کشته است. با این حال، مقامات آمریکایی به صراحت اعلام کرده‌اند که حمایت قاطع از اسرائیل در جریان این جنگ‌ها، حتی با وجود افزایش تلفات انسانی در منطقه، همچنان ادامه خواهد داشت.

در همین راستا، آمریکا سامانه ضد موشکی پیشرفته خود به نام THAAD را به اسرائیل ارسال کرده و وزیر دفاع آمریکا، لوید آستین، در سفر خود به کی‌یف این موضوع را تأیید کرد. وی اظهار داشت این سامانه به سرعت قابل عملیاتی شدن است و با انتظارات ایالات متحده همخوانی دارد.

اسرائیل در حملات اخیر خود به لبنان، به نهادهای مالی مرتبط با حزب‌الله، از جمله شعب مختلف القرض الحسن، حمله کرده است. این نهاد مالی که گفته می‌شود توسط حزب‌الله برای تأمین مالی فعالیت‌هایش استفاده می‌شود، هدف اصلی حملات هوایی اخیر اسرائیل بوده است. مردم در پی این حملات از مناطق نزدیک به این شعبه‌ها فرار کرده‌اند و تا کنون گزارشی از تلفات جانی در این حملات منتشر نشده است. بسیاری از شهروندان لبنانی که از خدمات این نهاد استفاده می‌کنند، نسبت به از بین رفتن سپرده‌های خود نگران شده‌اند. با این وجود، این نهاد در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمهیدات لازم برای حفظ امنیت دارایی‌های مشتریان خود را در نظر گرفته است.

اسرائیل همچنین گزارشی به ایالات متحده ارائه داده که شامل شرایط این کشور برای یک راه‌حل دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در لبنان است. در این گزارش، اسرائیل خواستار اجازه عملیات نظامی برای جلوگیری از بازسازی زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله و همچنین حفظ آزادی عملیات نیروی هوایی خود در حریم هوایی لبنان شده است. با این حال، مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که احتمال پذیرش این شرایط از سوی لبنان و جامعه بین‌المللی بسیار کم است.

یکی از اهداف مذاکرات بلینکن در لبنان، دیدار با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان و نبیه بری، رئیس مجلس این کشور است. نبیه بری در مصاحبه‌ای با شبکه العربیه این مذاکرات را “آخرین فرصت پیش از انتخابات آمریکا” برای رسیدن به یک آتش‌بس توصیف کرده و اعلام کرده است که هرگونه اصلاحیه به قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل را رد خواهد کرد. این قطعنامه به جنگ خونین سال ۲۰۰۶ میان حزب‌الله و اسرائیل پایان داد.

حملات اسرائیل به شعبه‌های القرض الحسن، که به عنوان بازوی مالی حزب‌الله شناخته می‌شود، باعث وحشت مردم و فرار آن‌ها از مناطق نزدیک به این شعب شده است. شاهدان عینی از وقوع چندین انفجار در جنوب بیروت خبر دادند که دود سیاه غلیظی به هوا برخاسته و باعث ترس مردم شده است. در یکی از این حملات، ساختمانی در محله شیاح در جنوب بیروت به طور کامل تخریب شد. شاهدان عینی گزارش دادند ساکنان آن منطقه قبل از انفجار از محل فرار کرده بودند.

حزب‌الله لبنان و نهاد القرض الحسن تا کنون واکنشی رسمی به این حملات نداشته‌اند. یکی از مقامات اطلاعاتی اسرائیل به خبرنگاران گفته است هدف از این حملات، ضربه زدن به توان اقتصادی حزب‌الله نه تنها در زمان جنگ، بلکه برای جلوگیری از بازسازی و تجدید قوای این گروه در آینده است.

درگیری‌ها در نوار غزه نیز همچنان ادامه دارد و تلفات انسانی در این منطقه به شکل چشمگیری افزایش یافته است. طبق آمارهای ارائه شده توسط مقامات فلسطینی، بیش از ۴۲,۵۰۰ نفر در غزه کشته شده‌اند و بیشتر از ۹۰ درصد جمعیت این منطقه آواره شده‌اند.

هشدار دفتر حقوق بشر سازمان ملل (OHCHR) در مورد وضعیت غزه

دفتر حقوق بشر سازمان ملل (OHCHR) نسبت به وضعیت وخیم در غزه هشدار داد. این سازمان اعلام کرد ارتش اسرائیل با ادامه عملیات نظامی خود، زندگی را برای فلسطینی‌ها در شمال غزه غیرممکن کرده و بسیاری از مردم با گرسنگی و کمبود شدید منابع غذایی مواجه شده‌اند. این نهاد همچنین اشاره کرد حملات اسرائیل به بیمارستان‌ها و مدارسی که به عنوان پناهگاه برای آوارگان استفاده می‌شدند، منجر به تلفات زیادی در میان غیرنظامیان، به ویژه زنان و کودکان شده است.

OHCHR در بیانیه خود خاطرنشان کرد بر اساس دستورالعمل‌های دیوان بین‌المللی دادگستری، اسرائیل به عنوان یک قدرت اشغالگر وظیفه دارد تا نیازهای اساسی مردم غزه از جمله غذا، دارو و سرپناه را فراهم آورد و از نسل‌کشی جلوگیری کند.

سازمان پزشکان بدون مرز نیز محاصره بیمارستان‌های باقی‌مانده در غزه را محکوم و اعلام کرده است شرایط موجود در غزه برای غیرنظامیان به شدت وخیم است. این سازمان هشدار داده است مردم غزه در حال حاضر باید میان دو گزینه سخت، یعنی آوارگی اجباری یا مرگ، یکی را انتخاب کنند.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253947 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x