دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳

نقش بریکس در جهانی‌سازی جنوب

از ۲۲ تا ۲۴ اکتبر، در شهر کازان روسیه، ده کشور عضو بریکس گرد هم می‌آیند تا در مورد گسترش سازمان و موضوعات مهمی مانند صلح و چندجانبه‌گرایی بحث کنند. این نشست پس از تحولی که در اجلاس ژوهانسبورگ در سال ۲۰۲۳ رخ داد، اولین دیدار با حضور پنج عضو جدید (عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی، اتیوپی، و ایران) خواهد بود.

ترکیه، که در سپتامبر با درخواست رسمی خود برای پیوستن به بریکس نشان داد به دنبال افزایش تعاملات جهانی است، ممکن است به اولین عضو ناتو و همچنین اولین کشور متقاضی عضویت در اتحادیه اروپا در این گروه است، تبدیل شود. با این حال، برخی اختلافات میان اعضای بنیان‌گذار وجود دارد؛ در حالی که روسیه و چین از گسترش بریکس حمایت می‌کنند، برزیل و هند محتاط‌تر برخورد می‌کنند.

تأثیرات اقتصادی و ژئوپلیتیک برای کشورهای عضو

کشورهایی مانند مصر که با مشکلات اقتصادی و کمبود دلار برای واردات مواجه هستند، به دنبال بهره‌برداری از فرصت‌های جدید تجاری در بریکس هستند. به عنوان مثال، توانایی واردات گندم و سایر کالاها به ارزهای محلی یا شرکای تجاری، انگیزه‌ای قوی برای قاهره بود تا به این گروه بپیوندد. ایران نیز به دنبال بهره‌گیری از این روابط برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار برای تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی است.

ولادیمیر پوتین در راستای گسترش بریکس، ایده ایجاد نهادهای جدید را مطرح کرده است. او در دیداری در سنت پترزبورگ در ماه جولای به اهمیت ایجاد ساختارهای پارلمانی برای این سازمان اشاره کرد. این نهادها می‌توانند به مقابله با نفوذ غرب در عرصه بین‌المللی و ایجاد یک نظم جهانی غیرغربی کمک کنند.

تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران‌های جهانی

در مورد بحران اوکراین، چین و برزیل از طریق تشکیل یک پلتفرم صلح به دنبال راه‌حلی دیپلماتیک برای این درگیری هستند. این ابتکار عمل که توسط کشورهای جنوب جهان حمایت می‌شود، احتمالاً در نشست کازان و همچنین نشست G20 مورد بحث قرار خواهد گرفت. همچنین، کشورهای عضو بریکس از جمله چین، برزیل، ایران و عربستان سعودی به دنبال توقف حملات اسرائیل به غزه، لبنان، سوریه و یمن هستند و امیدوارند از طریق دیپلماسی به یک آتش‌بس دست یابند.

نشست بریکس در کازان به بررسی مسائل اقتصادی، سیاسی و ژئوپلیتیک مهمی می‌پردازد که می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر نظم جهانی داشته باشد. در حالی که برخی اعضای بنیان‌گذار نسبت به گسترش این گروه محتاط هستند، تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران‌های جهانی همچنان ادامه دارد و بریکس می‌تواند نقش مهمی در شکل‌دهی به آینده جهانی‌سازی جنوب داشته باشد.

منبع: اومانیته

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253911 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x