دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳

نیلوفر حامدی و الهه محمدی را برای اجرای حکم حبس احضار کردند

تصویری از لحظه آزادی الهه محمدی و نیلوفر حامدی – ۲۴ دی ۱۴۰۲ – عکس از الناز محمدی، روزنامه نگار

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی الهه محمدی و نیلوفر حامدی، دو زن روزنامه‌نگاری که لحظاتی از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی در شهریور ۱۴۰۱ را گزارش کردند، برای اجرای حکم حبس احضار کرد.

بر اساس گزارش روزنامه هم‌میهن، الهه محمدی شنبه ۲۸ مهر با دریافت ابلاغیه‌ای جهت اجرای حکم پنج سال حبس خود به شعبه یکم اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی ناحیه ۳۳ تهران، احضار شده است. او باید ظرف مدت پنج‌ روز خود را برای اجرای این حکم به زندان اوین معرفی کند.

همزمان پرتو برهانپور و حجت کرمانی، وکلای نیلوفر حامدی هم از احضار او برای اجرای حکم پنج‌سال حبس خبر دادند.

روزنامه شرق به نقل از این دو وکیل دادگستری نوشت:

علی‌رغم اینکه بایستی خانم حامدی طبق قانون و بر اساس بخشنامه عفو ۱۴۰۱ مشمول عفو اعلام و پرونده وی مختومه شود، طبق اجرائیه صادره که امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۳ ابلاغ گردیده، باید ظرف پنج روز خود را جهت اجرای حکم پنج سال حبس، به زندان اوین معرفی نماید.

پرتو برهانپور و حجت کرمانی ضمن اعتراض به اتهام‌ها و حکم موکلشان در این پرونده، تأکید کردند که نیلوفر حامدی باید مشمول عفو شود و دلیل ابلاغ حکم حبس به جای عفو، سختگیری دستگاه قضایی است : «برای چندمین بار متذکر می‌شویم تنها دو اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام در اتهامات انتسابی نیلوفر حامدی باقی مانده و صرفنظر از پذیرش یا رد این دو اتهام، طبق آنچه در پرونده موجود است و ما به عنوان وکلای پرونده مطالعه کرده‌ایم، تاریخ دستگیری، بیانیه دو نهاد امنیتی و طبق سخنان سخنگوی قوه قضاییه این اتهامات مشمول بخشنامه عفو ۱۴۰۱ است و دلیل سختگیری و عدم شمول عفو نسبت به موکل ما مشخص نیست.»

اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه یکشنبه ۲۲ مهر، در یک نشست خبری بدون نام بردن از الهه محمدی و نیلوفر حامدی گفت که پرونده محکومیت این دو روزنامه‌نگار برای اجرای حکم به شعبه اجرای احکام ارسال شده است. جهانگیر در خصوص آخرین وضعیت پرونده این دو روزنامه‌نگار افزود: «باتوجه به حکم صادره، مجازات اشد (پنج سال حبس) برای این افراد اعمال خواهد شد. پرونده آن‌ها جهت اجرای احکام به مراجع مربوطه ارسال شده است تا حکم نهایی اجرا شود.»

الهه محمدی و نیلوفر حامدی پیش‌تر به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «تبانی علیه امنیت کشور» جمعاً به شش سال حبس محکوم شده بودند. این دو روزنامه‌نگار در دادگاه تجدیدنظر از اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا تبرئه شدند. در احکام اولیه، الهه محمدی به ۱۲ سال حبس و نیلوفر حامدی هم به ۱۳ سال حبس محکوم شده بود.

نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، یکی از معدود روزنامه‌نگارانی بود که درباره شیوه برخورد نیروهای انتظامی با ژینا (مهسا) امینی اطلاع‌رسانی کرد. این روزنامه‌نگار لحظاتی را که ژینا امینی در بیمارستان کسری تهران در کما بود مخابره و عکس خانواده ژینا امینی را در بیمارستان منتشر کرد. او ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ بازداشت شد.

الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن نیز روزنامه‌نگاری بود که برای گزارش مراسم خاکسپاری ژینا (مهسا) امینی به سقز رفت و یکی از اولین گفت‌وگوها با پدر و مادر او را در گزارش خود نقل کرد. او صبح پنجشنبه هفتم مهرماه ۱۴۰۱، چند روز پس از انتشار این گزارش در روزنامه هم‌میهن، بازداشت شد.

دستگاه امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی این دو خبرنگار را بیش از ۱۵ ماه در بازداشت موقت نگه‌ داشت و با پرونده‌سازی آن‌ها را متهم به ارتباط با دولت متخاصم (ایالات متحده آمریکا) کرد. 

سرانجام ۳۰ مهر ۱۴۰۲ احکام بدوی برای الهه محمدی و نیلوفر حامدی صادر شد. هر دوی آن‌ها در جریان دادگاه‌هایشان هرگونه اتهامی را علیه خود رد و تأکید کردند که به وظیفه خبرنگاری عمل کرده‌اند.

آن‌ها یکشنبه ۲۴ دی/۱۴ ژانویه با سپردن وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی به صورت موقت از زندان آزاد شدند.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253873 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x