دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳

شکست پروژه “گوانتانامای اروپایی” راست افراطی ایتالیا علیه مهاجران – عظیم هاشمی

در چارچوب پروژه ايجاد "گوانتانامای اروپايی" دولت ايتاليا با آلبانی توافق کرده است مهاجران به صورت موقت ابتدا به اردوگاه هایی در آنجا فرستاده شوند و سپس طی یک پروسه ۲۸روزه تکلیفشان روشن و به کشورهایی که محبور به فرار از آنها شده اند بازگردانده شوند...

بعد از شکست خوردن طرح جنایتکارانه دولت راست «ریشی سوناک »در بریتانیا برای فرستادن مهاجران به «روآندا»اکنون «طرح گوانتانومی »راسیست های حاکم بر ایتالیا مبنی بر فرستادن افراد به اردوگاههایی در آلبانی نیز با سدی مهم از جانب دادگاه روبرو گردیده است!

کوتاه زمانی پس از انتقال اجباری ۱۶ انسان مهاجر مصری و بنگلادشی توسط نیروهای ایتالیا به آلبانی، دادگاهی در ایتالیا حکمی مبنی بر بازگرداندن آنها صادر نمود و راسیست های تحت هدایت دولت«جورجیا ملونی »را ملزم کرد همه آنان را به ایتالیا بازگرداند!

نیروهای محافظه کار و راست افراطی جدیدی که در ایتالیا قدرت دولتی را در دست دارند طرحی مد نظر قرار داده بودند که بر مبنای آن می خواهند بسیاری از مهاجران را اخراج نمایند!

براساس این طرح کشوری مورد نظر قرار گرفته تا این مهاجران به صورت موقت ابتدا به اردوگاه هایی در آنجا فرستاده شوند و سپس طی یک پروسه ۲۸روزه تکلیفشان روشن و به کشورهایی که محبور به فرار از آنها شده بودند بازگردانده شوند!

با این هدف آنها با دولت آلبانی وارد گفتگو و معامله شدند و نخست وزیر «رادی راما » تحت شرایطی از جمله عهده دار شدن نیروهای ایتالیایی در حفاظت و حراست و مسئولیت اداره اردوگاه ها موافقت خود را اعلام و توافق نامه انتقال در ماه نوامبر ۲۰۲۳ امضاء گردید!

در همان زمان نخست وزیر آلبانی  رادی راما از طرح ایجاد یک واتیکان اسلامی تحت نام  «بکتاشیه »در بخشی از تیرانا پایتخت کشورش سخن گفت!

متعاقب توافق دولت ایتالیا و آلبانی دو اردوگاه نیز برای اسکان موقت انتقال یافتگان آماده شد!

در همین زمینه بلومبرگ در قسمتی از گزارش خود نوشت : «امکانات در آلبانی کامل نیست. در حالی که یک مرکز پذیرش در شهر ساحلی شنجین آماده است، یک مرکز مسکونی در یک روستای داخلی همچنان در دست ساخت است. بر اساس این توافق، سالانه ۳۶ هزار مهاجر در خاک آلبانی توسط مقامات ایتالیایی پردازش خواهند شد.»

دولت ایتالیا لیست طویلی شامل ۲۲ کشور را پیشا روی خود قرار داده بودبرای انتقال اتباع فراری آنها به اردوگاه های آلبانی و سپس بازگرداندنشان به همان کشوری که مجبور به ترک آن شده بودند!

این موضوع مورد اعتراض جریانات مختلف از جمله سازمان عفو بین الملل قرار گرفت و‌در بیانیه ای با اشاره به پروژه دولت ایتالیا برای گوانتاناما سازی در آلبانی برای اخراج مهاجران نوشت؛ «تجربه‌ای بی‌رحمانه که لکه ننگی برای دولت ایتالیا محسوب می‌شود»

برخی جریانات مترقی ایتالیا نیز طرح دولت ملونی را «گوانتاناموی ایتالیایی »می دانند!

با حکم اخیر دادگاه هر چند دولت حاکم بر ایتالیا دچار چالشی گردیده است اما علیرغم خواست جریانات مختلف از جمله الی شلاین، رهبر حزب چپ‌گرای دموکراتیک مبنی بر قبول حکم دادگاه و عذر خواهی دولت برای چنین طرحی که بیش از ۶۷۰میلیون یورو هزینه بر روی دست مردم ایتالیا می گذارد، جورجیا ملونی نخست وزیر و نیز وزیر کشور وی ضمن تقابل با حکم دادگاه تصمیم به شکایت علیه این حکم در دادگاه بالاتری گرفته اند!

در نتیجه ماتئو پیانتدوسی، وزیر کشور ایتالیا اعلام کرد که دولت به این حکم اعتراض خواهد کرد. همچنین، آنتونیو تایانی، وزیر امور خارجه این کشور گفت که قضات نمی‌توانند «قوانین را تغییر دهند یا جلوی کار دولت را بگیرند».

اینکه دادگاه استیناف چه حکمی صادر کند هنوز مشخص نیست اما بدون شک همین رای اخیر دادگاه مبنی بر توقف پروژه انتقال مهاجران به اردوگاهی در آلبانی بر ادامه فعالیت دیگر دارو دسته های مهاجر ستیز طبق طرح دولت جورجیا ملونی بی تاثیر نخواهد بود. دولت ملونی در سال ۲۰۲۲ ضمن ارائه طرح خود به ۱۰کشور اروپایی آن را “طرحی نو آورانه “ قلمداد نمود و در مورد علاقمندی همفکران مهاجر ستیز خود در سایر کشورهای اروپا گفت:

چندین کشور اتحادیه اروپا به این طرح علاقه‌مند هستند و از آن به‌عنوان روشی برای بررسی درخواست‌های پناهندگی در خارج از اتحادیه اروپا یاد کرده اند و بروکسل این طرح را به دقت بررسی کرده و افرادی مانند فون در لاین رئیس کمیسیون آتحادیه اروپا تمام قد پشتیبان چنین طرح هایی می باشند.

با شکست پروژه ایجاد “گوانتانامی ایتالیایی” به نظر نمی آید نیروهای راست افراطی اروپا بتوانند حداقل در آینده نزدیک با دستی باز و آسودگی کامل اهداف مهاجر ستیزانه ضد انسانی خود را به پیش ببرند!

توقف پروژه انتقال پناهندگان اخیر به آلبانی به معنی پایان تلاش نیروهای راست افراطی علیه مهاجران نیست. دادگاه در حکم خود در باره اصل گوانتاناما سازی در اروپا اظهار نظر نکرده و فقط گفته است: ۱۶ مهاجر بنگلادشی و مصری که به آلبانی انتقال داده شده اند، معیارهای تعیین شده در توافقنامه اساسی بین رم و تیرانا را ندارند.

در حال حاضر راست افراطی ایتالیا با این شعار که “شما می خواهید مرزهای ایتالیا را لغو کنید، ما اجازه نمی دهیم.” پیگیر پروژه ی راه اندازی گوانتانامای اروپایی است.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253851 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x