دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳

نگاه مردم غزه به یحیی سنوار چگونه است؟

جو بایدن پس از ترور یحیی سنوار توسط اسرائیل گفت: «سنوار دستانش به خون بسیاری آلوده بود. این یک روز خوب برای جهان است.» 

کی‌یراستارمر، نخست وزیر بریتانیا در واکنش به کشته شدن یحیی سنوار گفت: «هیچ کس نباید برای مرگ رهبر حماس سوگواری کند.»

سایر رهبران کشورهای غربی هم مواضعی مشابه اتخاذ کردند.

نگاه مردم غزه به یحیی سنوار چیست؟ رویترز در گزارشی می نویسد:

برای یک پدر در غزه، مرگ یحیی سنوار در نبرد و تلاش او برای دفع یک پهپاد با چوب، نشان‌دهنده این بود که «قهرمانان این‌گونه می‌میرند.» برای برخی دیگر، این لحظه به الگویی برای نسل‌های آینده تبدیل شده است، اگرچه عده‌ای از هزینه سنگین جنگی که او با اسرائیل آغاز کرد، ابراز تأسف می‌کنند.

سنوار، معمار حمله مرگبار حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ ، روز چهارشنبه در درگیری با نیروهای اسرائیلی پس از یک سال جستجو کشته و مرگ او روز پنجشنبه اعلام شد.

ویدئویی از دقایق پایانی زندگی او که او را در یک آپارتمان نیمه‌ویران نشان می‌دهد که ماسک بر صورت دارد و زخمی شده، تلاش می‌کند چوبی را به سوی پهپادی که او را فیلم‌برداری می‌کند پرتاب کند، در میان فلسطینی‌ها الهام‌بخش شده است.

حماس در بیانیه‌ای که در سوگ مرگ سنوار صادر کرد، اعلام کرد: «او به عنوان یک قهرمان مرد، حمله کرد نه اینکه فرار کند، در حالی که اسلحه به دست داشت و در خط مقدم با ارتش اشغالگر درگیر شد.»

در این بیانیه، حماس وعده داد مرگ او تنها باعث تقویت این جنبش خواهد شد و تأکید کرد بر سر شرایط آتش‌بس با اسرائیل هیچ‌گونه سازشی نخواهد کرد.

عادل رجب، ۶۰ ساله و پدر دو فرزند در غزه، گفت: «او با جلیقه نظامی و با اسلحه و نارنجک در حال جنگیدن مرد. وقتی زخمی شد و خونریزی داشت، با چوب جنگید. این است نحوه مرگ قهرمانان.»

علی، یک راننده تاکسی ۳۰ ساله در غزه، گفت: «از دیشب این ویدئو را ۳۰ بار دیده‌ام. هیچ راه بهتری برای مردن نیست.»

این پدر دو فرزند افزود: «من هر روز این ویدئو را برای فرزندانم و نوه‌هایم نشان خواهم داد و آن را به یک وظیفه روزانه تبدیل می‌کنم تا برای آن‌ها به یادگار بماند.»

سخنان سنوار، که ترجیح می‌دهد به دست اسرائیل کشته شود تا در اثر حمله قلبی یا تصادف، بارها توسط فلسطینیان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است.

او گفته بود: «بهترین هدیه‌ای که دشمن و اشغال می‌توانند به من بدهند این است که مرا ترور کنند و من به دست آن‌ها به شهادت برسم.»

اکنون برخی ها نگران هستند نحوه مرگ سنوار به عاملی برای جذب نیرو برای سازمانی که اسرائیل قسم خورده آن را نابود کند، تبدیل شده و این کشور را از ترور سنوار پشیمان کند.

راشا، مادر ۴۲ ساله‌ای که با چهار فرزندش آواره شده است، می گوید: «گفتند که او در تونل‌ها پنهان شده بود. گفتند که او اسیران اسرائیلی را کنار خود نگه می‌داشت تا جانش را نجات دهد. اما دیروز دیدیم که او در رفح، جایی که اشغالگر از ماه می در حال عملیات بوده است، در حال شکار سربازان اسرائیلی کشته شد.»

او افزود: «این است نحوه رفتن رهبران، با اسلحه در دست. من از سنوار به عنوان یک رهبر حمایت کردم و امروز به عنوان یک شهید به او افتخار می‌کنم.»

نظرسنجی‌ای در ماه سپتامبر نشان داد اکثریت مردم غزه فکر می‌کردند حمله ۷ اکتبر تصمیم اشتباهی بود و تعداد زیادی از فلسطینی‌ها نسبت جنگی که بنابر تعبیری سنوار آغاز کرد و این همه رنج برای آن‌ها به همراه داشته، به تردید افتاده اند.

عادل رجب، که مرگ سنوار را قهرمانانه توصیف می کند، می گوید از حملات ۷ اکتبر حمایت نکرده است زیرا معتقد بود فلسطینیان برای یک جنگ تمام‌عیار با اسرائیل آماده نیستند. اما او گفت نحوه مرگ سنوار «باعث شد به عنوان یک فلسطینی به او افتخار کنم.»

در غزه و همچنین کرانه باختری که حماس در آنجا نیز حمایت قابل‌توجهی دارد اکنون سوال این است آیا مرگ سنوار می‌تواند به پایان جنگ کمک کند یا خیر.

در شهر الخلیل در کرانه باختری، علاء حشلمون می گوید کشتن سنوار به معنای داشتن یک رهبر مصالحه‌پذیرتر نخواهد بود. «آنچه که من می‌توانم بفهمم این است که هرکس بمیرد، کسی که جای او را می‌گیرد سرسخت‌تر خواهد بود.»

و در رام‌الله، مراد عمر، ۵۴ ساله، گفت تغییری در وضعیت ایجاد نخواهد شد. «جنگ ادامه خواهد داشت و به نظر می‌رسد به این زودی‌ها پایان نخواهد یافت.»

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253804 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

3.7 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
F Sharifi
F Sharifi
8 ساعت قبل

بدون حمایت اسرائیل، حماس هرگز به وجود نمی‌آمد. روز ۱۲ آوریل ۱۹۷۶ اسرائیل اجازه داد تا در کرانه باختری انتخابات برگزار شود . سازمان آزادی‌بخش فلسطین و چپ‌های لائیک رأی آوردند.

چند روز بعد از ابن انتخابات، مدیریت نظامی اسرائیل به منظور تضعیف فتح اجازه تشکیل انچمن اسلامی در نوار غزه به رهبری شیخ احمد یاسین و با هدف ترویج اسلام ( تضعیف ساف) در نوار غزه را داد.

سال ۱۹۸۲ دولت اسرائیل یک ساختمان برای انجمن اسلامی در غزه بنا کرد.انجمن اسلامی تبدیل‌ به حماس شد. دشمن چپ ها و سازمان لاییک فتح !

ذهنیت شهادت طلبانه و ارتجاعی مذهبی خوشبختی را در بهشت می جوید . چه باک اگر صد ها هزار انسان فلسطینی کشته و زخمی و شهرهایشان تبدیل به تلی از خاک گردند !

سنوار و نتان‌یاهو لازم و ملزوم یکدیگر و پیامبران جنگ و کشتار و جنایت هستند!

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x