شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳
شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳

افزایش حملات اسرائیل به غزه؛ ده‌ها هزار نفر در اردوگاه جبالیا گرفتار شده‌اند

در حالی که بسیاری از مردم غزه امیدوار بودند که مرگ سنوار به جنگ پایان دهد، اما این امیدها خیلی زود نقش بر آب شد. اسرائیل حملات خود را ادامه داده و به گفته مقامات نظامی این کشور، نیروهای بیشتری به جبالیا اعزام شده‌اند که باعث نگرانی‌ از تشدید خشونت‌ها در این منطقه شده است. مقامات فلسطینی اعلام کرده‌اند که طی ۲۴ ساعت گذشته، دست کم ۶۲ نفر در حملات هوایی اسرائیل کشته شده‌اند و وضعیت انسانی در جبالیا به شدت وخیم شده است. ده‌ها هزار غیرنظامی در این اردوگاه محاصره شده‌اند و شرایط زندگی به شدت رو به وخامت است

اسرائیل با افزایش حملات هوایی و اعزام نیروهای بیشتر به غزه، امیدهای مردم این منطقه برای پایان یافتن جنگ با مرگ یحیی سنوار، رهبر حماس، را از بین برده است. مرگ سنوار، ۶۲ ساله، روز پنجشنبه در رفح، واقع در جنوب غزه، رخ داد.

در حالی که بسیاری از مردم غزه امیدوار بودند مرگ سنوار به جنگ پایان دهد، اما این امیدها خیلی زود نقش بر آب شد. اسرائیل حملات خود را ادامه داده و به گفته مقامات نظامی این کشور، نیروهای بیشتری به جبالیا اعزام شده‌اند که باعث نگرانی‌ از تشدید خشونت‌ها در این منطقه شده است.

در یکی از مرگبارترین حملات هوایی اسرائیل، بیش از ۳۰ نفر، از جمله ۲۰ کودک و زن، در اردوگاه پناهندگان جبالیا کشته شدند. این اردوگاه، یکی از بزرگ‌ترین اردوگاه‌های تاریخی غزه است که در هفته‌های اخیر شاهد درگیری‌های شدید بین نیروهای اسرائیلی و مبارزان حماس بوده است. به گزارش آژانس رسمی خبری فلسطین، وفا، این حمله همچنین باعث زخمی شدن بیش از ۵۰ نفر دیگر شد.

مقامات فلسطینی اعلام کرده‌اند که طی ۲۴ ساعت گذشته، دست کم ۶۲ نفر در حملات هوایی اسرائیل کشته شده‌اند و وضعیت انسانی در جبالیا به شدت وخیم شده است. ده‌ها هزار غیرنظامی در این اردوگاه محاصره شده‌اند و شرایط زندگی به شدت رو به وخامت است.

ادامه جنگ پس از مرگ یحیی سنوار

مرگ یحیی سنوار، رهبر برجسته حماس، که یکی از اهداف اصلی جنگ اسرائیل در غزه بود، نتوانست به درگیری‌ها پایان دهد. خلیل الحیه، معاون سنوار، در یک کنفرانس مطبوعاتی در قطر اعلام کرد که مرگ سنوار نمی‌تواند از ادامه مبارزه حماس جلوگیری کند و تأکید کرد که این گروه به مبارزه تا دستیابی به اهداف خود ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر، نیروهای نظامی اسرائیل اعلام کرده‌اند عملیات نظامی در جبالیا را شدت بخشیده اند. مقامات اسرائیلی اعلام کردند با مرگ سنوار، یکی از اهداف اصلی جنگ محقق شده است، اما به جنگ ادامه خواهند داد تا به دیگر اهداف نظامی، از جمله آزادی گروگان‌های باقی‌مانده در غزه، دست یابند.

جمعه ابو مندی، یک جوان ۲۱ ساله اهل غزه، در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: «ما همیشه فکر می‌کردیم وقتی سنوار کشته شود، جنگ به پایان می‌رسد و زندگی ما به حالت عادی بازمی‌گردد، اما متأسفانه واقعیت چیزی کاملاً متفاوت است. جنگ هنوز متوقف نشده و کشتار همچنان ادامه دارد.»

وخامت اوضاع انسانی در غزه

با ادامه حملات هوایی و زمینی اسرائیل، وضعیت انسانی در غزه به شدت وخیم شده است. بیش از ۴۲۵۰۰ نفر از آغاز حملات اسرائیل کشته شده‌اند که اکثر آنها غیرنظامی هستند. تقریباً ۱۰۰ هزار نفر نیز مجروح شده‌اند و بیمارستان‌های غزه با کمبود شدید سوخت، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی روبرو هستند.

حنیه عاشور، ۴۸ ساله، که شوهر و سه فرزند خود را در جریان این جنگ از دست داده است، در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: «این دو هفته یکی از بدترین هفته‌های زندگی ما در این جنگ بود. ما بارها مرگ را به چشم دیده‌ایم. فرزندانم و من نمی‌دانیم خوابیدن چیست و وقتی بمبارانی در نزدیکی رخ می‌دهد، دچار وحشت می‌شویم. ما فقط منتظر آن موشکی هستیم که روح ما را به فرزندان و شوهرم پیوند دهد.»

با شروع فصل زمستان، نگرانی‌ها در مورد شرایط زندگی مردم غزه به اوج خود رسیده است. بر اساس گزارش اخیر سازمان ملل، حدود ۳۴۵ هزار نفر از مردم این منطقه در ماه‌های آینده با سطوح «فاجعه‌بار» گرسنگی روبرو خواهند شد.

کمک‌های بین‌المللی و واکنش اسرائیل

در حالی که مقامات اسرائیل اعلام کرده‌اند که کامیون‌های کمک‌رسانی شامل غذا، آب، تجهیزات پزشکی و وسایل سرپناه به شمال غزه ارسال شده است، اما مردم غزه می‌گویند که هیچ بهبودی در شرایط زندگی خود احساس نمی‌کنند. فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی (آنروا) در پیامی اعلام کرد: «مردم غزه همچنان در محاصره، گرسنه و بیمار هستند و اغلب زیر بمباران سنگین به سر می‌برند.»

با وجود تلاش‌های بین‌المللی برای ارسال کمک‌های انسانی به غزه، مقامات فلسطینی و سازمان‌های امدادرسان از کمبود شدید مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی خبر می‌دهند. احمد المصری، یک پزشک ۶۸ ساله در غزه، در این باره گفت: «ما با کمبود شدید تجهیزات پزشکی و دارو مواجه هستیم و قطع برق مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده است. ما مجبوریم با نور موبایل‌ها یا یک لامپ باتری‌دار جراحی کنیم و حتی نمی‌توانیم جراحی سزارین را به درستی انجام دهیم چون اکسیژن یا برق نداریم.»

ترس از بازگشت به خانه و احتمال گسترش جنگ

اسرائیل از ساکنان مناطق شمالی غزه خواسته است تا به مناطق جنوبی فرار کنند، اما بسیاری از مردم توانایی یا تمایلی برای تخلیه مناطق خود ندارند. برخی از مردم غزه نگران هستند که اگر به جنوب بروند، اسرائیل اراضی و خانه‌های آنها را اشغال کند و آنها دیگر نتوانند به خانه‌های خود بازگردند.

پایان جنگ همچنان دور از دسترس به نظر می‌رسد و نگرانی‌ها در مورد گسترش جنگ به دیگر مناطق، از جمله لبنان و کرانه باختری، همچنان پابرجاست.

حزب‌الله لبنان که توسط ایران حمایت می‌شود، اعلام کرده وارد مرحله جدیدی از مبارزه با نیروهای اسرائیلی شده و از سلاح‌های پیشرفته‌ای همچون پهپادهای انفجاری و موشک‌های هدایت‌شونده دقیق استفاده کرده است. در همین حال، نیروهای اسرائیلی به حملات زمینی خود در جنوب لبنان ادامه می‌دهند تا مناطق تحت کنترل حزب‌الله را پاکسازی کنند و ساکنان اسرائیلی که از مناطق مرزی شمالی فرار کرده‌اند، بتوانند به خانه‌های خود بازگردند.

حماس: مبارزه ادامه دارد

حماس مرگ یحیی سنوار، رهبر این گروه، را تأیید اما تأکید کرده است به مبارزه خود ادامه خواهد داد. معاون سنوار، خلیل الحیه، در تبعید در قطر اعلام کرد شرایط تعیین‌شده برای آتش‌بس توسط سنوار همچنان پابرجا خواهد بود. این شرایط شامل توقف عملیات نظامی اسرائیل در غزه، خروج کامل سربازان اسرائیل از این منطقه و آزادی صدها زندانی فلسطینی است.

حماس در پیامی اطمینان داد حتی با از دست دادن رهبر خود نیز قوی‌تر خواهد شد، اما کارشناسان معتقدند که مرگ سنوار ضربه‌ای جدی به این گروه در کوتاه‌مدت وارد کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز تأکید کرد ترور سنوار یکی از مراحل مهم در “سقوط حکومت شیطانی حماس” بوده و مرگ سنوار را به عنوان “آغاز پایان” جنگی توصیف کرد که وارد دومین سال خود شده است. وی اعلام کرد اسرائیل به جنگ ادامه خواهد داد تا اهداف خود، از جمله آزادی گروگان‌های باقی‌مانده در غزه، را محقق کند.

در این میان، خلیل الحیه هشدار داد که گروگان‌ها تا زمانی که “تجاوز علیه مردم ما در غزه متوقف نشود” آزاد نخواهند شد.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253754 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x