جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳

سازمان ملل و عفو بین الملل خواهان تحقیق در مورد کشتار مهاجران افعانستانی در مرز سراوان شدند


هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) با انتشار بیانیه‌ای خواهان بررسی «کامل و شفاف» گزارش‌های منتشرشده در مورد تیراندازی مأموران جمهوری اسلامی به سوی پناهجویان افغانستانی در منطقه مرزی کله‌گان سراوان شد.

در بیانیه یوناما آمده است: «یوناما نسبت به گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از یک حادثه در تاریخ ۱۴ تا ۱۵ اکتبر در ولایت سیستان، ولسوالی سرباز، منطقه مرزی کله‌گان ایران، نگرانی عمیق خود را ابراز می‌دارد.» یوناما افزوده است: «در این حادثه ادعا شده است که یک گروه بزرگ از مهاجران افغانستان مورد تیراندازی قرار گرفتند که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از آنان شده است.»

پیش از این چند شاهد عینی افغانستانی خبر داده بودند که حدود ۲۶۰ افغانستانی شامگاه یکشنبه ۲۲ مهرماه در منطقه مرزی کله‌گان سراوان کشته شدند. آن‌ها «هنگام ورود به ایران» هدف تیر‌اندازی نیرو‌های نظامی جمهوری اسلامی قرار گرفتند و بسیاری نیز زخمی شدند.

چندین ویدئو از جسدهای کشته‌شدگان و روایت شنیداری جان‌به‌دربردگان نیز منتشر شد.

شمار دقیق کشته‌ها و زخمی‌شدگان روشن نیست و مقامات جمهوری اسلامی خبر را رسماً تأیید نکردند. حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور افغانستان نیز در شبکه اجتماعی اکس (توئیتر سابق) این موضوع را رد کرد و آن را محصول «هیاهوی رسانه‌های دروغ‌آفرین» خواند.

یوناما افزوده است که به تمام طرف‌ها یادآوری می‌کند که حقوق مهاجران، پناهندگان و پناهجویان توسط قوانین بین‌المللی محافظت می‌شود. طالبان گفته‌اند که هیئتی را مسئول بررسی این رویداد کرده‌اند.

عفو بین الملل هم خواهان تحقیقات شد

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به کشته شدن مهاجران پناهجوی اهل افغانستان در اثر تیراندازی مستقیم مرزبانان ایرانی در مرز کلگان سراوان خواستار تحقیقات در این باره شد.

دفتر جنوب آسیای سازمان عفو بین‌الملل پنج‌شنبه ۲۶ مهر در بیانیه‌ای تیرباران مهاجران پناهجوی افغان توسط مرزبانان ایرانی را «هولناک» خوانده و نوشت، پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، مرزبانان ایرانی بارها مهاجران پناهجوی افغان را در مرزها هدف قرار داده‌‌اند.

عفو بین‌الملل نوشت: «تحقیقات فوری، شفاف، مستقل و موثر باید در مورد این رویداد انجام شود و عاملان آن مورد بازجویی قرار گیرند.»

نمایندگی دایم افغانستان در سازمان ملل متحد نیز تیراندازی مرزبانان ایرانی به مهاجران پناهجوی افغان را محکوم کرده و خواهان بررسی این رویداد شد.

در بیانیه‌ این نمایندگی آمده است: «این اقدام غیرانسانی مغایر با اصول و قوانین بین‌المللی حقوق بشر، حقوق مهاجران و روحیه برادری بین دو کشور دوست و همسایه است.»

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253660 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x