جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳

جمهوری اسلامی بار دیگر اسرائیل را با «پاسخ شدید و هدفمند» تهدید کرد

در بحبوحه بحران‌های منطقه‌ای، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز پنج‌شنبه بار دیگر به اسرائیل هشدار داد هرگونه اقدام تلافی‌جویانه علیه ایران به دنبال حمله موشکی اخیر تهران با پاسخ شدید و هدفمند ایران مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اسرائیل به دنبال حمله موشکی اول اکتبر ایران، که در واکنش به حملات هوایی اسرائیل به نیروهای هم‌پیمان ایران در منطقه صورت گرفت، به دنبال تلافی‌جویی است. این در حالی است که اسرائیل همچنان عملیات نظامی خود علیه حزب‌الله در لبنان و حماس در غزه را ادامه می‌دهد و تاکید کرده است ایران را به خاطر این حمله موشکی مجازات خواهد کرد.

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در یک سخنرانی تلویزیونی با اشاره به قدرت ایران برای نفوذ به خطوط دفاع اسرائیل، گفت: “ما به شما (اسرائیل) می‌گوییم اگر هرگونه تجاوزی علیه هر نقطه‌ای از کشور ما انجام دهید، به طور دردناکی همان نقطه شما را هدف قرار خواهیم داد.”

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز چهارشنبه در تماسی با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در مورد عملیات‌های اسرائیل در لبنان و غزه گفتگو کرد. هدف این تماس، جلوگیری از گسترش درگیری‌ها به یک جنگ منطقه‌ای بزرگ‌تر بود.

در همین حال، عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، که در حال انجام یک سفر منطقه‌ای است، با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، در قاهره دیدار کرد. رئیس جمهور مصر بار دیگر بر اهمیت جلوگیری از گسترش درگیری‌ها تاکید کرد و خواستار راه‌حلی برای جلوگیری از تشدید بحران شد.

حملات اسرائیل به لبنان و تلفات انسانی

اسرائیل، به دنبال ترور چندین فرمانده حزب‌الله، به حملات خود در لبنان شدت بخشیده است. در حملات اخیر، ارتش اسرائیل ادعا کرد که ۴۵ نفر از نیروهای حزب‌الله از جمله یکی از فرماندهان یک تیپ آن ها را کشته است. این حملات در جنوب لبنان صورت گرفته و مقامات لبنانی اعلام کرده‌اند که بیش از ۲,۳۵۰ نفر طی یک سال گذشته در این حملات کشته شده‌اند.

بر اساس آمار وزارت بهداشت لبنان، این تلفات شامل صدها زن و کودک نیز می‌شود و بیش از ۱.۲ میلیون نفر از مردم لبنان مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. در همین مدت، اسرائیل نیز حدود ۵۰ نفر کشته، شامل نیروهای نظامی و غیرنظامی، را گزارش کرده است.

ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه هشدارهایی به ساکنان مناطق بقاع در شرق لبنان صادر کرد و از آن‌ها خواست که به سرعت این مناطق را تخلیه کنند. این هشدارها شامل سه ساختمان در شهرک تمنین و روستاهای سراعین و صفریه بود که به گفته ارتش اسرائیل، محل فعالیت حزب‌الله است.

آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: “برای امنیت خود و خانواده‌تان، این ساختمان و ساختمان‌های اطراف را فوراً تخلیه کرده و حداقل ۵۰۰ متر از آن فاصله بگیرید.”

یکی از بزرگ‌ترین حملات به یک ساختمان دولتی در لبنان از زمان آغاز بمباران های بی وقفه در سال جاری، روز چهارشنبه رخ داد. در این حمله هوایی اسرائیل به جنوب لبنان، ساختمان شهرداری یک شهر بزرگ نابود شد و ۱۶ نفر از جمله شهردار کشته شدند. این حمله همچنین بیش از ۵۰ نفر را زخمی کرد.

مقامات لبنانی این حمله را محکوم کرده و آن را به عنوان نشانه‌ای از تغییر رویکرد اسرائیل در هدف قرار دادن دولت لبنان، به جای حزب‌الله، تعبیر کردند. حزب‌الله و اسرائیل از حدود یک سال پیش، در حال جنگ هستند. درگیری بین دو طرف به تدریج ابعاد بزرگتری یافته و منطقه را در آستانه یک جنگ تمام‌عیار قرار داده است.

با ادامه حملات اسرائیل به لبنان، نگرانی‌ها از گسترش درگیری‌ها به کشورهای دیگر منطقه، از جمله سوریه و یمن، افزایش یافته است. در حملات اخیر اسرائیل به بندر لاذقیه در سوریه و حملات هوایی ایالات متحده به مناطق تحت کنترل حوثی‌های هم‌پیمان ایران در یمن، این احتمال بیشتر شده است.

قطر، که تاکنون نقش میانجی را در مذاکرات متعدد آتش‌بس ایفا کرده است، اعلام کرده طی سه تا چهار هفته گذشته هیچ‌گونه تماسی با طرف‌های درگیر در جنگ غزه نداشته است. این در حالی است که مردم غزه همچنان در وضعیت بحرانی به سر می‌برند و بیمارستان‌ها و نهادهای امدادی از کمبود شدید مواد غذایی و دارو هشدار داده‌اند.

حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه همچنان ادامه دارد. روز پنج‌شنبه، ۱۱ فلسطینی در حملات هوایی به غزه کشته شدند و ارتش اسرائیل نیز تانک‌های خود را به سمت اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال غزه اعزام کرد. مقامات سازمان ملل متحد و ساکنان غزه نسبت به کمبود مواد غذایی و دارو در این منطقه هشدار داده و تاکید کرده‌اند اوضاع انسانی در این منطقه به شدت وخیم است.

در حال حاضر، عملیات‌های اسرائیل در لبنان و غزه با تداوم درگیری‌ها و حملات هوایی همراه است و اسرائیل تاکید کرده تا زمانی که شهروندان خود را به امنیت بازگرداند، از عملیات نظامی دست نخواهد کشید.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253499 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

2.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x