چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳

در حمله ی هوایی اسرائیل شهردار نبطیه در لبنان کشته شد

حیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، حملات اسرائیل به نبطیه را محکوم کرده و گفته است که اسرائیل «عمدا جلسه شورای شهر را هدف قرار داده است. وی گفت این تجاوز جدید همراه با تمام جنایاتی که دشمن اسرائیل علیه غیرنظامیان مرتکب شده است، نشان از جهانی است که عمدا در مورد جنایات اشغالگر سکوت می‌کند و آن را تشویق می‌کند تا در تجاوزات و جنایات خود پافشاری کند. جنگ در نوار غزه نیز ادامه دارد. عملیات نظامی اسرائیل در اردوگاه پناهندگان جبالیا، که از زمان جنگ ۱۹۴۸ ایجاد شده، منجر به کشته شدن ۳۵۰ نفر شده است. به گفته مقامات غزه، بیش از نیمی از قربانیان این حملات زنان و کودکان بوده‌اند و بسیاری از اجساد همچنان در خیابان‌ها و زیر آوار باقی مانده‌اند
فلسطینی ها برای دریافت غذا در اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال غزه صف کشیده اند 

لبنان در روزهای اخیر شاهد حملات هوایی سنگین اسرائیل بوده که منجر به کشته شدن حداقل ۲۱ نفر شد. یکی از این حملات در شهر قانا در جنوب لبنان رخ داد که در آن ۱۵ نفر جان خود را از دست دادند. این شهر در گذشته نیز شاهد حملات مرگبار اسرائیل بوده و وقایع آن در حافظه محلی‌ها به‌وضوح نقش بسته است. در سال ۱۹۹۶، حمله‌ای به یک پایگاه سازمان ملل که پناهجویان غیرنظامی را در خود جای داده بود، منجر به کشته شدن دست‌کم ۱۰۰ غیرنظامی شد. همچنین در جنگ سال ۲۰۰۶، حمله هوایی اسرائیل به ساختمانی مسکونی در قانا منجر به کشته شدن حدود ۳۶ نفر شد که بسیاری از آنان کودکان بودند.

محمد کراشت، شهردار قانا، با اشاره به تاریخ دردناک این شهر، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «قانا همیشه سهم خودش را دارد.»

در یکی دیگر از این حملات، شهردار نبطیه امروز همراه با چهار نفر دیگر در حملات اسرائیل به این شهر در جنوب لبنان کشته شده‌اند. یک شاهد عینی به بی بی سی گفت وضعیت «هولناک» است حداقل ۹ حمله هوایی شدید این شهر را در مدت ۳۰ دقیقه هدف قرار داد.

فرماندار نبطیه هم به خبرگزاری فرانسه گفته است ۱۱ حمله هوایی این شهر و نواحی اطرافش را هدف قرار داده‌اند.

شاهد عینی که از اهالی این شهر است گفت که یکی از حملات هوایی به ساختمان شهرداری نبطیه بود در حالی که شهردار در جلسه گروه بحران برای رسیدگی به وضعیت انسانی این شهر شرکت کرده بود.

حیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، حملات اسرائیل به نبطیه را محکوم کرده و گفته است که اسرائیل «عمدا جلسه شورای شهر را هدف قرار داده است».

آقای میقاتی گفت: «این تجاوز جدید همراه با تمام جنایاتی که دشمن اسرائیل علیه غیرنظامیان مرتکب شده است، نشان از جهانی است که عمدا در مورد جنایات اشغالگر سکوت می‌کند و آن را تشویق می‌کند تا در تجاوزات و جنایات خود پافشاری کند.»

او همچنین استفاده از درخواست آتش‌بس از سازمان ملل را زیر سوال می‌برد: «اگر همه کشورهای جهان نتوانند از تجاوز آشکار علیه مردم لبنان جلوگیری کنند… چه چیزی می‌تواند دشمن را از جنایات خود که به حد هدف گرفتن نیروهای حافظ صلح در جنوب لبنان رسیده است باز دارد؟ با توجه به این واقعیت به چه راه‌حلی می‌توان امیدوار بود؟»

نجیب میقاتی اعلام کرد ایالات متحده به او اطمینان داده بود که اسرائیل حملات خود به پایتخت را کاهش خواهد داد، اما حملات اسرائیل به ضاحیه این تضمین را زیر سوال برد. وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که در حملات به نبطیه و مناطق اطراف آن دست‌کم شش نفر کشته و ۴۳ نفر زخمی شده‌اند. عملیات امداد همچنان ادامه دارد.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که مراکز فرماندهی و تأسیسات تسلیحاتی حزب‌الله را که در مناطق مسکونی نبطیه مستقر بودند، هدف قرار داده است، اما مدرکی ارائه نکرد. در همین حال، حملات اسرائیل به مناطق جنوبی بیروت پس از شش روز وقفه از سر گرفته شد. اسرائیل مدعی شد که انبار تسلیحات حزب‌الله را که در زیر یک ساختمان مسکونی قرار داشت، هدف قرار داده است.

در جنوب بیروت، حزب‌الله حضور قابل‌توجهی دارد و این منطقه که به «ضاحیه» معروف است، هم منطقه مسکونی و هم تجاری محسوب می‌شود و بسیاری از ساکنان آن افراد غیرنظامی هستند.

مقامات لبنانی و بین‌المللی نسبت به ادامه حملات هشدار داده‌اند. جینین هنیس-پلاسخارت، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در لبنان، در واکنش به مرگ شهردار نبطیه گفت: «این حمله پس از حوادث دیگری رخ می‌دهد که در آنها غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی هدف قرار گرفته‌اند.»

تاکنون در حملات هوایی اسرائیل بیش از ۲۳۰۰ نفر در لبنان کشته شده‌اند که بیش از سه‌چهارم آنان در ماه گذشته جان خود را از دست داده‌اند. وزارت بهداشت لبنان گزارش داده که این درگیری‌ها منجر به آوارگی ۱.۲ میلیون نفر در این کشور شده است.

حملات موشکی حزب‌الله نیز به مرور گسترش یافته و به شدت خود افزوده است. این حملات تاکنون منجر به کشته شدن نزدیک به ۶۰ نفر در اسرائیل شده که حدود نیمی از آنان سرباز بوده‌اند. این در حالی است که حزب‌الله اعلام کرده تا زمانی که آتش‌بس در غزه محقق نشود، به حملات خود ادامه خواهد داد.

هم‌زمان با این تحولات در لبنان، جنگ در نوار غزه نیز ادامه دارد. عملیات نظامی اسرائیل در اردوگاه پناهندگان جبالیا، که از زمان جنگ ۱۹۴۸ ایجاد شده، منجر به کشته شدن ۳۵۰ نفر شده است. این اردوگاه که در شمال غزه واقع است، هدف حملات شدید قرار گرفته و اسرائیل ادعا می‌کند نیروهای حماس در این منطقه تجمع کرده‌اند. به گفته مقامات غزه، بیش از نیمی از قربانیان این حملات زنان و کودکان بوده‌اند و بسیاری از اجساد همچنان در خیابان‌ها و زیر آوار باقی مانده‌اند. از زمان آغاز عملیات در ۶ اکتبر، بیمارستان‌ها مملو از پیکرهای جان‌باختگان بوده و تلاش‌ها برای بیرون کشیدن افراد از زیر آوار به دلیل حملات مداوم به کندی پیش می‌رود.

مقامات وزارت بهداشت غزه اعلام کرده‌اند تا کنون بیش از ۴۲ هزار نفر در این عملیات جان خود را از دست داده‌اند و بیشتر آنان زنان و کودکان بوده‌اند. جنگ در غزه موجب شده که ۹۰ درصد از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری این منطقه آواره شوند و صدها هزار نفر به اردوگاه‌های موقت یا مدارس تبدیل‌شده به پناهگاه‌ها پناه ببرند.

هشدار دوباره آمریکا به اسرائیل

دولت بایدن به اسرائیل هشدار داده است در صورت عدم افزایش میزان کمک‌های بشردوستانه به غزه طی ۳۰ روز آینده، ممکن است دسترسی به بودجه نظامی آمریکا را از دست بدهد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و لوید آستین، وزیر دفاع، در نامه‌ای به همتایان اسرائیلی خود تاکید کردند این تغییرات باید اعمال شوند. این نامه در حالی ارسال شد که شرایط در شمال غزه رو به وخامت است و یک حمله هوایی اسرائیل به یک بیمارستان صحرایی در مرکز غزه، دست‌کم چهار کشته بر جای گذاشته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، متیو میلر، اعلام کرد نامه مشابهی که بلینکن در آوریل به مقامات اسرائیلی ارسال کرده بود، منجر به افزایش کمک‌های بشردوستانه به سرزمین‌های فلسطینی شد، اما این روند در ماه‌های اخیر کاهش یافته است.

بلینکن و آستین در نامه خود تاکید کردند که برای ادامه دسترسی اسرائیل به بودجه نظامی خارجی آمریکا، میزان کمک‌های بشردوستانه به غزه باید به حداقل ۳۵۰ کامیون در روز افزایش یابد. همچنین اسرائیل باید توقف‌های موقت بشردوستانه بیشتری را اجرایی کرده و امنیت بیشتری برای مناطق امدادی فراهم کند. آن‌ها اعلام کردند که اسرائیل ۳۰ روز برای پاسخ به این درخواست‌ها فرصت دارد.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، تاکید کرد که این نامه تهدیدی نبوده و تنها برای تاکید بر فوریت موضوع و اهمیت افزایش کمک‌های بشردوستانه ارسال شده است.

یک مقام اسرائیلی تایید کرد که نامه دریافت شده، اما از محتوای آن چیزی نگفت. این مقام ناشناس اظهار داشت که آمریکا نگرانی‌های بشردوستانه خود را مطرح کرده و به اسرائیل فشار وارد می‌کند تا جریان کمک‌ها به غزه را تسریع بخشد.

این هشدارها در زمانی صادر شده است که فشارهای دولت بایدن برای کاهش عملیات‌های تهاجمی اسرائیل علیه حماس به اوج خود رسیده است. در عین حال، بمباران اسرائیل به کشته شدن غیرنظامیان زیادی منجر شده و خطر گسترش جنگ به سراسر منطقه را افزایش داده است.

کارشناسان می گویند دولت اسرائیل این هشدارها را جدی نمی گیرد زیرا می داند که ایالات متحده هم آن ها را پیگیری نمی کند و به آن ها پایبند نمی ماند.

ایالات متحده از زمان آغاز جنگ غزه، حداقل ۱۷.۹ میلیارد دلار به اسرائیل کمک نظامی کرده که این کمک‌ها امکان خرید میلیاردها دلار تسلیحات برای جنگ و کشتار در غزه و لبنان را فراهم آورده است.

گروه‌های امدادی بشردوستانه از طرح‌های احتمالی اسرائیل برای قطع کامل کمک‌های بشردوستانه به شمال غزه ابراز نگرانی کرده‌اند. به گفته مقامات سازمان ملل، کمک‌های بشردوستانه به غزه به پایین‌ترین سطح خود در ماه‌های اخیر رسیده و بیمارستان‌های شمال غزه با کمبود شدید سوخت، دارو و تجهیزات پزشکی مواجه هستند.

سازمان ملل اعلام کرده که ۸۵ درصد از درخواست‌های ارسال کمک به شمال غزه توسط اسرائیل رد یا متوقف شده است.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253404 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x