چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳

ارتش اسرائیل دست کم ۴۰ نفر دیگر را در غزه و ۲۲ نفر را در لبنان کشت؛ تانک ها به شمال غزه حمله کردند

روز سه‌شنبه، حملات نظامی اسرائیل منجر به کشته شدن دست‌کم ۴۰ فلسطینی در سراسر نوار غزه شد. نیروهای اسرائیلی حلقه محاصره خود را اطراف جبالیا در شمال غزه تنگ‌تر کردند و درگیری‌های شدیدی با مبارزان حماس در این منطقه روی داد. سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه اعلام کرد ارتش اسرائیل، دستور تخلیه نظامی که بیش از یک‌چهارم کشور لبنان را شامل می شود، صادر کرده است. روز دوشنبه، در جریان حمله هوایی اسرائیل به شمال لبنان، دست‌کم ۲۲ نفر کشته شدند که بیشتر آنان زنان بودند. شورای امنیت سازمان ملل متحد نگرانی شدید خود را از حملات مکرر به مواضع حافظ صلح در جنوب لبنان اعلام کرده و نتانیاهو پاسخ داده: "اسرائیل بدون هیچ ترحمی به حملات خود علیه حزب‌الله در سراسر لبنان ادامه خواهد داد، از جمله در بیروت."

روز سه‌شنبه، حملات نظامی اسرائیل منجر به کشته شدن دست‌کم ۴۰ فلسطینی در سراسر نوار غزه شد. نیروهای اسرائیلی حلقه محاصره خود را اطراف جبالیا در شمال غزه تنگ‌تر کردند و درگیری‌های شدیدی با مبارزان حماس در این منطقه روی داد.

مقامات بهداشت فلسطین اعلام کردند در نزدیکی منطقه الفلوجه در جبالیا، ۱۱ نفر به دلیل آتش اسرائیل جان باختند. همچنین، در منطقه بنی‌سهیله در شرق خان‌یونس در جنوب غزه، ۱۰ نفر دیگر در نتیجه برخورد موشک اسرائیلی به یک خانه کشته شدند.

صبح روز سه‌شنبه نیز، یک حمله هوایی اسرائیل منجر به تخریب سه خانه در حومه صبرا در شهر غزه شد. خدمات اورژانس محلی از کشف دو جسد خبر داد و عملیات جستجو برای یافتن ۱۲ نفر دیگر که گمان می‌رود در زمان حمله در این خانه‌ها بوده‌اند، ادامه دارد.

علاوه بر این، پنج نفر دیگر نیز بر اثر حمله به یک خانه در اردوگاه نصیرات در مرکز غزه کشته شدند.

جبالیا بیش از ۱۰ روز است که در کانون حمله نیروهای اسرائیلی قرار دارد. تانک ها به مناطق شمالی که پیش‌تر تحت بمباران شدید قرار گرفته بودند، بازگشته‌اند و نگرانی‌هایی را در میان فلسطینیان و نهادهای بین‌المللی ایجاد کرده‌اند. آنها بیم دارند که اسرائیل ساکنان شمال این منطقه پرجمعیت را تخلیه کند. اسرائیل این ادعا را رد کرده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه اعلام کرد به نظر می‌رسد ارتش اسرائیل عملاً در حال قطع ارتباط کامل شمال غزه از بقیه این منطقه است.

آدرین زیمرمن، رئیس هیئت زیرمجموعه صلیب سرخ در غزه، در بیانیه‌ای اظهار داشت: “در میان درگیری‌های شدید و دستورهای تخلیه در شمال غزه، خانواده‌ها با ترس بی‌پایان، از دست دادن عزیزان، سردرگمی و خستگی مواجه‌اند. مردم باید بتوانند به‌طور امن فرار کنند، بدون اینکه با خطرات بیشتری مواجه شوند.”

وی افزود: “بسیاری از جمله بیماران و معلولان نمی‌توانند از این منطقه خارج شوند و تحت قوانین بشردوستانه بین‌المللی محافظت می‌شوند. باید تمام احتیاط‌های ممکن انجام شود تا اطمینان حاصل شود آنها آسیبی نمی‌بینند. هر شخص آواره شده حق بازگشت امن به خانه خود را دارد.”

نیروهای اسرائیلی اردوگاه جبالیا را محاصره کرده‌اند و تانک‌های خود را به شهرهای بیت‌لاهیا و بیت‌حنون در نزدیکی این اردوگاه فرستاده اند. اسرائیل می گوید هدفش نابودی مبارزان حماس است که سعی در تجدید قوا دارند.

ارتش اسرائیل به ساکنان محلی دستور داده تا خانه‌های خود را ترک کرده و به مناطق امن در جنوب غزه بروند، اما مقامات فلسطینی و سازمان ملل متحد تأکید دارند که هیچ مکانی در غزه امن نیست.

شاخه نظامی حماس اعلام کرده است مبارزان آن در حال درگیری‌های شدید با نیروهای اسرائیلی در داخل و اطراف جبالیا هستند.

زیمرمن رئیس هیئت زیرمجموعه صلیب سرخ در غزه؛ همچنین خواستار حفاظت از مراکز درمانی در شمال غزه شد و گفت که بیمارستان‌های این منطقه در تلاش برای ارائه خدمات پزشکی هستند. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد ارتش اسرائیل دستور تخلیه سه بیمارستان فعال در این منطقه را داده، اما پرسنل پزشکی مصمم به ادامه خدمات خود هستند، هرچند که به دلیل افزایش تعداد قربانیان به شدت تحت فشار هستند.

روز دوشنبه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نسبت به افزایش تعداد تلفات غیرنظامیان در شمال غزه ابراز نگرانی کرد. شمال غزه بیش از نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری این منطقه را در خود جای داده و صدها هزار نفر از ساکنان این منطقه در مرحله اول حملات اسرائیل مجبور به فرار از خانه‌های خود شده‌اند. با این حال، بر اساس برآوردهای سازمان ملل متحد، حدود ۴۰۰ هزار نفر همچنان در این مناطق باقی مانده‌اند.

سازمان ملل متحد: اسرائیل دستور تخلیه ۲۵ درصد لبنان را داده است

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه اعلام کرد ارتش اسرائیل که دو هفته پیش حملات خود را به جنوب لبنان برای مقابله با گروه مسلح حزب‌الله، آغاز کرده بود، دستور تخلیه نظامی که بیش از یک‌چهارم کشور لبنان را شامل می شود، صادر کرده است.

رما جمالس امسیس، مدیر منطقه‌ای آژانس پناهندگان سازمان ملل در خاورمیانه، در یک نشست خبری در ژنو گفت دستورات جدید تخلیه اسرائیل شامل ۲۰ روستای جنوبی لبنان می‌شود که باعث شده بیش از ۲۵ درصد از مساحت کشور تحت تأثیر قرار گیرد. وی افزود: مردم با دست خالی در حال فرار هستند.

دولت لبنان اعلام کرد در طی یک سال گذشته، حملات اسرائیل منجر به کشته شدن دست‌کم ۲۳۰۹ نفر شده و بیش از ۱.۲ میلیون نفر از خانه‌های خود آواره شده‌اند. بیشتر این تلفات از اواخر سپتامبر که اسرائیل حملات نظامی خود را گسترش داد، رخ داده است. تعداد کشته‌شدگان شامل غیرنظامیان و نظامیان است.

روز دوشنبه، در جریان حمله هوایی اسرائیل به شمال لبنان، دست‌کم ۲۲ نفر کشته شدند که بیشتر آنان زنان بودند. این حمله به خانه‌ای که محل پناه‌ افراد آواره از حملات اسرائیل در جنوب بود، انجام شد. مقامات بهداشتی اعلام کردند: “از میان کشته‌شدگان ۱۲ زن و دو کودک بودند.”

سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، جرمی لارنس، در پاسخ به سوالی درباره این حمله در شهر مسیحی‌نشین عیتو گفت: “ما شنیده‌ایم که ساختمان چهار طبقه‌ای مورد حمله قرار گرفته است و با توجه به این عوامل، نگرانی‌های جدی درباره حقوق بشردوستانه بین‌المللی داریم.” وی خواستار تحقیقات درباره این حادثه شد.

نیروهای امدادی روز سه‌شنبه همچنان در حال بیرون کشیدن اجساد از زیر آوار در عیتو بودند. این حمله یکی از مرگبارترین حملات به خانواده‌های آواره در لبنان است. پیش‌تر، حملات به شهر جنوبی عین دلب نیز بیش از ۳۰ کشته بر جای گذاشته بود.

اسرائیل تاکنون درباره حمله به عیتو اظهار نظری نکرده است.

عملیات نظامی اسرائیل در لبنان عمدتاً در دره بقاع در شرق، حومه بیروت و مناطق جنوبی متمرکز بوده است. نیروهای حافظ صلح سازمان ملل نیز اعلام کرده‌اند که درگیری‌ها و آتش اسرائیل چندین بار به پایگاه‌های آنان اصابت کرده و باعث زخمی شدن نیروهای حافظ صلح شده است.

روز دوشنبه، شورای امنیت سازمان ملل متحد نگرانی شدید خود را از حملات مکرر به مواضع حافظ صلح در جنوب لبنان اعلام کرد. نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، که از یک پایگاه نظامی در مرکز اسرائیل که در آن چهار سرباز به دلیل حمله پهپادی حزب‌الله کشته شده بودند، بازدید می‌کرد، گفت: “اسرائیل بدون هیچ ترحمی به حملات خود علیه حزب‌الله در سراسر لبنان ادامه خواهد داد، از جمله در بیروت.”

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253312 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 حرف در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x