دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳

نخست وزیر هم مطلع است : آلبانی ویزای کشتی گیران ایران را صادر نکرده ؛ حبس تیم ملی نیجریه در فرودگاه متروکه لیبی ؛ کشف بقایای جسد؛ اولین فرد صعود کننده به قله اورست؛ برتری انگلیس در هوای سرد هلسینکی

نازک بین-تیم فیلمبرداری نشنال جئوگرافیک، بقایای جسد اولین فردی که موفق به صعود به قله اورست شده را کشف کردند. تصویربرداران موفق شده‌اند بقایای جسد اندرو ارواین که به مدت صد سال در دل این کوه پنهان مانده بود را کشف کنند و این اتفاق بزرگی برای آنها خواهد بود. مجله نشنال جئوگرافیک خبر داده که در یخچال‌های طبیعی رونگبوک در اورست، یک گروه فیلمبرداری موفق شدند کفشی را پیدا کنند که پایی هم در درونش قرار داشت. آنها پس از بررسی دقیق و موشکافانه‌تر جورابی را هم پیدا کردند که نام «AC Irvine» روی آن حک شده بود و همین توجه‌شان را به خود جلب کرد. ارواین و هموطن اش جرج مالری، در سال ۱۹۲۴ تلاش کردند که از کوه ۸۸۴۸ متری اورست بالا بروند. آنها در تاریخ هشتم ژوئن همین سال در فاصله چند صد متری قله دیده شدند و پس از آن، ناپدید شدند. بدن مالری در سال ۱۹۹۹ کشف شد اما هیچ اطلاعی از سرنوشت ارواین در دست نبود.
پرسش این است : آیا ارواین و مالری پیش از آن که بمیرند توانسته بودند به قله برسند؟ این اتفاق تقریباً سه دهه پیش از این رخ داد که ادموند هیلاری و تنزینگ نورگی بتوانند به عنوان اولین نفرات در سال ۱۹۵۳ به قله اورست صعود کنند. جولی سامرز، نوه خواهر ارواین، در گفت‌و‌گو با نشنال جئوگرافیک اظهار داشت: «یافتن بقایای جسد ارواین، شاید بالاخره داستان کاملی از آنچه که برای آنها رخ داد را برای همه ما روشن کند.» بازماندگان او، در حال حاضر نمونه‌های DNA را در اختیار محققان قرار داده‌اند تا مشخص شود که آیا این جسد متعلق به او هست یا خیر. ارواین، زمانی که ناپدید شد تنها ۲۲ سال داشت. گفته می‌شود که او دوربینی هم به همراهش داشت. کارشناسان امیدوار هستند که این کشف بتواند اسرار اولین صعود احتمالی به اورست را فاش کند. جیمی چین، عکاس و کارگردان تیم فیلمبرداری نشنال جئوگرافیک، می‌گوید که کشف پای ارواین حداقل محل جست‌وجو برای این دوربین گمشده را بسیار محدود خواهد کرد.از دهه ۱۹۲۰ میلادی تا به حال بیشتر از ۳۰۰ نفر در قله اورست از دنیا رفته‌اند. بدن‌های بسیاری برای سال‌های طولانی در عمق برف و شکاف‌های عمیق یخچالی پنهان و حالا به دلیل آب شدن این یخ‌ها به واسطه تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین در حال بیرون آمدن است.

هانسی فلیک؛ مستبد با ایده های روشن

پشت ظاهر آرام او یک مربی مستبد با ایده‌های روشن نهفته است؛ هانسی فلیک برای موفقیت بارسلونا قوانین به‌روزی دارد که حاضر به نادیده گرفتن حتی یک مورد از آن هم نیست. او ،اقتدارش را منتقل می‌کند. افرادی که با هانسی فلیک زندگی می‌کنند، روحیه او، در رختکن بارسلونا، را اینگونه توصیف می‌کنند: یک قدرت آرام و بدون طغیان! وقتی مربی آلمانی به محل تمرین بارسلونا می‌رود، همه چیز باید سر جای خودش باشد. او ،از هیچ جزئیاتی چشم‌پوشی نمی‌کند و روی همه جنبه‌ها متمرکز است.او، جرایم، جوایز یا چالش‌ها را رد کرده، برخی از قوانین را که از زمان ژاوی پابرجا بوده تغییر داده و قوانین دیگری را که تا کنون مورد بلااستفاده بود، ارتقا داده است‌. نشریه آاس اسپانیا در گزارشی تمام قوانین مدنظر فلیکس را تشریح کرده که در ادامه می‌خوانید.در‌واقع بسیاری این قوانین فلیک را عامل موفقیت این فصل بارسلونا می‌دانند که مربی آلمانی موفق شد تمامی آن‌ها را در باشگاه پیاده کند :

۱. وقت‌شناسی

مربی خودش همیشه اولین نفری است که در محل ترمیم حضور دارد. با دستور او همه، چه بازیکنان و چه کادرفنی، باید ۹۰ دقیقه قبل از زمان تمرین در محل کمپ بارسا حضور داشته باشند. معمولاً ساعت تمرینات بارسا راس ساعت ۱۱ صبح است، بنابراین “خط قرمز” فلیک ساعت ۹:۳۰ صبح است و بازیکنان باید در کمپ تمرینی صبحانه بخورند. در این مدت، فلیک با کارکنان خود در مورد آمادگی برای برگزاری تمرین، با پزشکان در مورد وضعیت مصدومان و با مربیان بدنسازی در مورد حجم تمرین در یک جلسه مشورت می‌کند.

۲. کنترل وزن روزانه

هر روز بدون استثنا قبل از شروع تمرین، بازیکنان باید روی ترازو بروند. داده‌ها به صورت هفتگی یادداشت و ارزیابی می‌شوند. تا به امروز هیچ بازیکنی تنبیه نشده است. از زمان لوئیس انریکه چنین قانونی در بارسا وجود نداشته است. در تست‌های پزشکی، مربی آلمانی حتی دندانپزشک مخصوصی در تیم دارد که باید دندان بازیکنان را هم معاینه کند

۳. عادات تغذیه‌ای اجباری

تمام اعضای تیم در غذاخوری سیوتات اسپورتیوا غذا می‌خورند. هیچ استثنا یا اخطاری وجود ندارد. آن‌ها مجبور نیستند همگی با هم غذا بخورند چون بازیکنان برنامه‌های تمرینی متفاوتی دارند، اما همگی آن‌ها موظف هستند از غذاهای تهیه شده توسط سیلویا ترمولدا، متخصص تغذیه تیم اول، وعده مورد نیاز خود را انتخاب کنند. در دوران ژاوی هم به بازیکنان توصیه شده بود که در محل تمرین غذا بخورند اما این یک اجبار نبود.

۴. تمرین سبک روز بازی

بازیکنان باید در جلسات تمرین سبک صبح روز بازی‌ها شرکت کنند‌. فلیک این تمرین را برای آماده شدن قبل از تمامی مسابقات ضروری می‌داند. در واقع، حتی در چند بازی ترکیب بارسا پس از این جلسات تمرینی صبح بازی، اصلاح شده است. در فصل اول ژاوی هم در همان روز بازی، جلسات تمرینی سبک به بازیکنان تحمیل شد، اما بازیکنان شاکی شدند و در نهایت تصمیم به حذف آن گرفته شد.

۵. تمرکز روی روز مسابقه

با ازسرگیری جلسه تمرینی روز بازی، یک عادت قدیمی دیگر نیز در حال ازسرگیری است. از زمان ورود فلیک، بازیکنان در ظهر روز بازی، در هتل یکدیگر را ملاقات خواهند کرد، حتی اگر مسابقه در مونتخوئیک باشد. فلیک با این قانون می‌خواهد تمام جزئیات را کنترل کند و از غافلگیری ناخوشایند ناشی از ترافیک در شهر یا هر حادثه لحظه آخری جلوگیری کند.

۶. استراحت بعد از بازی

پروازهای بازگشت به بارسلونا در آخر شب لغو شده است. اگر تیم در ساعت ۹ شب یا دیرتر در خارج از خانه بازی کند و پرواز بیش از یک ساعت و نیم طول بکشد، شب را در شهری که مسابقه در آن انجام شده، می‌گذراند. فلیک معتقد است که بازیکنان پس از یک مسابقه نیاز به استراحت دارند و طرفدار این نیست که ساعت سه بامداد با بدنی خسته و به سختی در طول سفر بخوابند.

۷. تمرینات طولانی و پرفشار

سرمربی آلمانی با کمک خولیو توس که تابستان امسال به تیم ملحق شد، نظم و انضباط بسیار واضحی را در تمرینات به ویژه روی آمادگی بدنی دارد. جلسات تمرینی برای او اولویت دارند تا از وضعیت هر بازیکن مطلع شود، آنها را تحت آزمایش قرار می‌دهد تا تمام داده‌ها را کنترل کند. از این نظر، فوتبالیست‌ها با GPS روی بازوی خود تمرین می‌کنند که تمام داده‌ها بعداً ارزیابی می‌شود. جلسات تمرینی معمولاً بدون احتساب گرم کردن قبل و سرد کردن بعد از آن، به طور متوسط ​​یک ساعت و نیم طول می‌کشد. به طور متوسط در یک روز، بازیکنان بارسلونا حدود پنج ساعت را در کمپ تمرینی سپری خواهند کرد.

۸. خبری از جریمه نقدی نیست

فلیک بازیکنانش را حرفه‌ای می‌داند و به همین دلیل سیستم جریمه نقدی معنا ندارد. هر بازیکنی می‌داند چه اشتباهی کرده و چه کارهایی را به خوبی انجام می‌دهد و نه تنها در برابر مربی، بلکه در قبال تیم نیز مسئول است. با این فرض، کربی آلمانی تصمیم گرفت جرایم مالی را که ژاوی دوباره راه انداخته بود، حذف کند. این بدان معنا نیست که بی‌انضباطی نادیده گرفته می‌شود یا عواقبی ندارد، بلکه با روش‌های دیگری مجازات می‌شود.

۹. محدودیت تعطیلات و مرخصی‌ها

مربی آلمانی علاقه زیادی به کار خود دارد و خواهان حداکثر تعهد متقابل از سوی کادرفنی و هم بازیکنانش است. او معتقد است که برای بهترین بودن باید نهایت توان خود را در تمرینات و مسابقات نشان داد. یک روز مرخصی، یک روز ازدست‌رفته برای فلیک به حساب می‌آید. به همین دلیل او علاقه زیادی ندارد که به تیم زیادی استراحت بدهد و حداکثر هفته‌ای یک روز آن‌ها را مرخص می‌کند. البته این هم درست است که انجام دو بازی در هفته فرصت زیادی برای استراحت دادن به بازیکنان برای مربی باقی نمی‌گذارد.

۱۰. ارتباط حرفه‌ای با فوتبالیست‌ها

فلیک نمی‌خواهد پدر یا همکار بازیکنانش باشد، بلکه می‌خواهد مربی باشد. او رفتار حساب‌شده را با تمام بازیکنانش بر اساس احترام و تعهد حفظ می‌کند. او درهای دفتر خود را به روی هر کسی باز گذاشته اما این بدان معنا نیست که او علاقه زیادی به رابطه دوستانه و صمیمانه با همکاران یا بازیکنانش داشته باشد. فلیک مشخص کرده که مرز بسیار باریکی بین بازیکن و مربی وجود دارد. هیچکدام نباید از آن عبور کنند. او سعی می‌کند در تصمیم‌گیری‌هایش منصف باشد، اما تحمل دخالت را ندارد.

انگلیس در مصاف با فنلاند به برتری رسید.

چهارمین هفته از دور گروهی رقابت‌های لیگ ملت‌های اروپا در سطح دوم با برگزاری یک دیدار آغاز شد. انگلیس در برابر فنلاند با نتیجه ۳ بر یک به برتری رسید.انگلیس که در بازی قبلی خود در مصاف با یونان با نتیجه ۲ بر یک شکست خورده بود به دنبال جبران نتیجه می‌گشا و فنلاند به نخستین امتیاز خود در این مسابقات می‌اندیشید.در این مسابقه، کارسلی از دین هندرسون به عنوان دروازه‌بان اول استفاده کرد. گل جک گریلیش در نیمه اول برتری را برای این تیم به همراه آورد، در ادامه الکساندر آرنولد دومین گل را به ثمر رساند و دکلان رایس حکم برتری انگلیس را با زدن گل سوم امضا کرد. هوسکنن یکی از گل‌ها را جبران کرد، با این وجود در نهایت بازی با نتیجه ۳ بر یک به سود انگلیس به پایان رسید تا این تیم به رده اول جدول راه پیدا کند. فنلاند در ابتدای نیمه یک موقعیت گلزنی به دست آورد که ثمری برای آن‌ها نداشت. در ادامه انگلیس توپ و میدان را در اختیار گرفت و سعی داشت گل اول را به ثمر برساند، در نهایت در دقیقه ۱۸ حملات انگلیس نتیجه داد و گریلیش بر روی یک پاس دیدنی از آنجل گومز موفق شد به گل اول دست پیدا کند. حملات سه‌شیر ادامه داشت، با این وجود این تیم گل دیگری به ثمر نرساند و در نهایت نیمه اول با نتیجه یک بر صفر به سود انگلیس به پایان رسید.در نیمه دوم نیز همانند نیمه اول، انگلیس توپ و میدان را در اختیار داشت و فنلاند توانایی نزدیک شدن به دروازه حریف را نداشت. چند موقعیت نصفه و نیمه برای انگلیس به دست آمد و ثمری برای آن‌ها نداشت. انگلیس تیم برتر میدان بود، با این وجود موقعیت چندانی برای گلزنی به دست نیاورد. در ادامه چند تعویض در تیم انگلیس انجام شد و پالمر و کین از زمین مسابقه بیرون آمده و مادوئکه و واتکینز به میدان آمدند. در دقیقه ۷۴ یک ضربه آزاد برای انگلیس به دست آمد، آرنولد پشت توپ قرار گرفت و با یک ضربه دیدنی موفق شد دروازه را باز کند و این تیم به گل دوم دست پیدا کرد. انگلیس دست بردار نبود و در دقیقه ۸۳ رایس سومین گل را به ثمر رساند تا یک برد پر گل برای شاگردان کارسلی به دست بیاید. فنلاند در دقیقه ۸۷ توسط هوسکنن به گل اول دست پیدا کرد اما در نهایت بازی با نتیجه ۳ بر یک به سود انگلیس به پایان رسید. انگلیس با این برد با ۹ امتیاز به طور موقت به صدر جدول رسید و در بازی بعد این گروه، یونان برای پس گرفتن رده اول برابر ایرلند به میدان می‌رود.

کلاسیکوی شمال غرب اروپا در غیاب ابرستاره‌ها

بازی‌های تیم‌های ملی فرانسه و بلژیک ‏همیشه یکی از کلاسیک‌های فوتبال اروپا بوده است. دو قدرت فوتبال ‏اروپا فردا شب در حالی به مصاف هم می‌روند که چندین ستاره بزرگ ‏دو تیم غایب هستند: کیلیان امباپه، کوین دی‌بروینه و روملو لوکاکو. ‏شش سال پیش فرانسه و بلژیک یکی از جذاب‌ترین تقابل‌های خود را ‏در نیمه‌نهایی جام جهانی ۲۰۱۸ برگزار کردند. بازی‌ای که با پیروزی ‏فرانسه، فرانسه‌ای که در نهایت قهرمان جام جهانی شد، به پایان ‏رسید. آن بازی باعث شد بازی با فرانسه به گربه‌سیاه جدید بلژیک ‏تمام شود. از آن زمان دو تیم چهار بار به مصاف هم رفته و فرانسه ‏هر چهار بار پیروز شده است. ‏به همین خاطر است که بلژیکی‌ها مصمم هستند فردا شب با اینکه ‏دو ستاره بزرگ‌شان یعنی دی‌بروینه و لوکاکو را ندارند بتونند از فرانسه ‏انتقام گرفته و به روند باخت‌های پیاپی پایان بدهند. ‏آنچه باعث شده بلژیکی‌ها کمتر نگران در اختیار نداشتن این دو ستاره ‏بشوند غیبت کاپیتان فرانسه کیلیان امباپه است. دومینیک تدسکو، ‏سرمربی بلژیک، نمی‌خواهد بازیکنانش فکر کنند در غیاب امباپه بازی ‏راحتی در پیش دارند. او در آستانه مسابقه گفت: “اصلا مهم نیست ‏که امباپه بازی می‌کند یا نه. ما باید فرانسه را ببریم و در هر حال برای ‏شکست دادن آنها باید عالی بازی کنیم. من یک تیم شجاع ‏می‌خواهم. تیمی که می‌داند قرار است با نایب‌قهرمان دنیا بازی کند ‏ولی مطمئن باشد که با شجاعت می‌تواند پیروز شود”. ‏با اینکه سرمربی بلژیک، می‌گوید: بودن یا نبودن امباپه تاثیری در بازی ‏نخواهد داشت، ولی کاپیتان جدید فرانسه، اورلین شوامنی، نظر دیگری ‏درباره بلژیک دارد. او گفت: “شکی نیست که نبود دی‌بروینه تاثیر ‏زیادی دارد. او یکی از بهترین‌های تاریخ بلژیک است. نبود او در زمین ‏برای ما حتما تفاوت ایجاد می‌کند”. ‏

اطریش غول نروژ را زمین زد

لیگ ملت‌های اروپا یکشنبه‌شب گذشته، با برگزاری سه‌دیدار دیگر پیگیری شد. طی آن، تیم‌های اتریش و یونان مقابل حریفان خود به برتری دست یافتند و یک بازی با تساوی خاتمه یافت.از گروه B این مسابقات اتریش رو در روی نروژ قرار گرفت. این بازی با برتری ۵ بر یک اتریش به پایان رسید. مارکو آرناتوویچ (۸) و ( ۴۹ پنالتی)، فیلیپ لینهارت(۵۸)، استفان پوش(۶۳) و مایکل گرگوریش( ۷۱) برای اتریش و الکساندر سورلوث(۳۹) برای نروژ گلزنی کردند.با این نتیجه اتریش به صدر جدول گروه ۳ رفت و ۷ امتیازی شد، اسلوونی و نروژ نیز با همین امتیاز در رده‌های بعدی جای گرفتند و قزاقستان هم یک امتیازی است و در جایگاه چهارم جای دارد.

در دیگر بازی برگزار شده یونان و جمهوری ایرلند به مصاف هم رفتند که این بازی با گل‌های کاستاس (۴۸) و مانتالوس (۲+۹۰) به سود میزبان خاتمه یافت. با این نتیجه یونان ۱۲ امتیازی شد و جایگاه خود را در صدر جدول تثبیت کرد، انگلیس ۹ امتیازی است و جمهوری ایرلند با ۳ و فنلاند بدون امتیاز در رده‌های بعدی جای دارند.

از گروه C جزایر فارو پذیرای لتونی بود، سورنسن در دقیقه ۴۰ برای میزبان و سیت در دقیقه ۶۹ برای لتونی گلزنی کردند تا این دیدار با تساوی به کار خود پایان دهند. با این نتیجه مقدونیه با ۱۰ امتیاز همچنان صدرنشین است، ارمنستان و لتونی ۴ امتیازی بوده و جزایر فارو نیز با ۳ امتیاز در رده چهارم قرار دارد.

آلبانی ویزای کشتی گیران ایران را صادر نکرده ؛نخست وزیر آلبانی هم مطلع است؛

با وجود پیگیری‌های گسترده فدراسیون کشتی ایران، آلبانی در فاصله یک هفته تا آغاز رقابت‌های امیدهای جهان هنوز برای ملی‌پوشان کشتی ایران روادید صادر نکرده است. به گزارش ایسنا، رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی امیدهای جهان از ۳۰ مهر در تیرانا پایتخت آلبانی برگزار می‌شود.در شرایطی که تنها یک هفته به آغاز این رقابت‌ها باقیست، آلبانی روادید تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی ایران برای حضور در این رقابت‌ها را صادر نکرده و فدراسیون کشتی همچنان پیگیر صدور ویزا برای ملی پوشان کشتی ایران برای حضور در این رقابت‌هاست.

بر همین اساس علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی طی هفته‌های گذشته با وزیرخارجه ایران و نناد لالوویچ رییس اتحادیه جهانی کشتی در اینباره صحبت کرده و علاوه بر آن مذاکرات جدی نیز با کمیته بین‌المللی المپیک انجام شده است.دبیر با رییس فدراسیون کشتی آلبانی نیز به صورت مرتب در حال مذاکره و رایزنی است تا اینبار بر خلاف سال گذشته که آلبانی از صدور ویزا برای تیم‌های ایران خودداری کرد، روادید ملی‌پوشان کشتی ایران صادر شود.پیگیری‌ها در حدی بوده که رییس فدراسیون کشتی آلبانی با نخست وزیر این کشور نیز مذاکره کرده و خواستار صدور روادید برای تیم‌های ایران شده است.نگرانی درباره صادر نشدن روادید برای تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی امید ایران در حالیست که اتحادیه جهانی کشتی میزبانی رقابت‌های جهانی بزرگسالان در اوزان غیر المپیکی را نیز به آلبانی سپرده است. مسابقات جهانی بزرگسالان از ۷ تا ۱۰ آبان برگزار خواهد شد.

انصراف نیجریه از بازی با لیبی به دلیل “رفتار شرم‌آور” در فرودگاه

اعضای تیم ملی نیجریه به دلیل اتفاقات بی‌سابقه‌ای که در لیبی تجربه کرده‌اند، برابر این تیم به میدان نخواهند رفت. ویلیام تروست اکونگ کاپیتان نیجریه گفت که تیمش پس از ۱۲ ساعت معطلی در فرودگاهی در این کشور نمی‌تواند در دیدار روز سه‌شنبه مقابل لیبی به میدان برود. تروست اکونگ ۳۱ ساله گفت اعضای تیم بدون دسترسی به غذا، نوشیدنی یا ارتباط تلفنی شرایط بسیار سختی در فرودگاه داشتند.تروست اکونگ، همچنین مدعی شد که تیم از دسترسی به هتل محروم شده و از دولت نیجریه خواست تا آن‌ها را نجات دهد. او ،وضعیت رخ داده برای این تیم را “شرم آور” توصیف کرد.

به گزارش سایت اتلتیک، تروست اکونگ گفت: دوازده ساعت در یک فرودگاه متروکه در لیبی پس از اینکه هواپیمای ما هنگام فرود تغییر مسیر داد سرگردان شدیم. دولت لیبی فرود هواپیمای ما در بنغازی را بدون هیچ دلیلی لغو کرد. آن‌ها درهای فرودگاه را قفل کرده‌اند و ما را بدون ارتباط تلفنی، غذا و نوشیدنی رها کرده‌اند. این رفتار شرم‌آور است. حتی خلبان تونسی هرگز چنین چیزی را ندیده بود. او، در بخش بعدی گفت: ما، از دولت نیجریه خواسته‌ایم تا مداخله کند و ما را نجات دهد.  تصمیم گرفته‌ایم که این بازی را انجام ندهیم. کنفدراسیون فوتبال آفریقا باید به این قضیه ورود پیدا کند. ما با این شرایط بازی نمی‌کنیم. چطور می‌توانیم از مسیر جاده به ورزشگاه برویم؟ با این شرایط هتل یا غذایی که به ما داده می شود چگونه خواهد بود؟در کنار تروست اکونگ، ویکتور بونیفس از بایرلورکوزن، ویلفرد اندیدی از لسترسیتی، برایت ساموئل از فنرباغچه نیز شرایط رخ داده را بسیار بد توصیف کردند.نیجریه، جمعه گذشته به لطف گل دیرهنگام فیسایو، لیبی را شکست داد. ولی بعد از بازی فیصل البدری، کاپیتان لیبی از شرایط میزبانی نیجریه‌ای‌ها انتقاد کرده بود.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253242 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x