دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳

اعمال محرومیت های گسترده در پی اعتراض زنان زندان اوین به شیوه‌های بازرسی بدنی

در بند زنان زندان اوین، محدودیت‌ها و محرومیت‌های گروهی علیه برخی زندانیان اعمال شده است. این اقدامات شامل محرومیت از برقراری تماس تلفنی و محرومیت از ملاقات است که عمدتا در پی اعتراض اخیر شماری از زنان زندانی نسبت به “بازرسی‌های بدنی نامتعارف زندانیان” صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، سروناز احمدی، آنیشا اسداللهی، سمانه اصغری، ریحانه انصاری نژاد، گلرخ ایرایی، سکینه پروانه، ناهید خداجو، نسرین خضری جوادی، راحله راحمی پور، ویدا ربانی، نسرین روشن، نسیم غلامی سیمیاری، سعیده شفیعی، مهوش ثابت شهریاری، پخشان عزیزی، سعیده قربانعلی، نرگس محمدی، وریشه مرادی، پریوش مسلمی، معصومه نساجی، حورا نیکبخت و مریم یحیوی، با انتشار بیانیه ای در تاریخ ۱۵ مهرماه، خواستار پایان دادن به “بازرسی‌های بدنی نامتعارف و اذیت و آزارهای جنسی در حین بازرسی بدنی” شدند. آنها در اعتراض به این اقدام در مقابل درب افسر نگهبانی زندان به صورت مسالمت آمیز تجمع کردند. فرزادی، رئیس زندان با این افراد مذاکره کرد و برآورده شدن مطالبه مطروحه را به این زندانیان وعده داد.

چند روز پس از انتشار این بیانیه و وعده رئیس زندان، دستکم ۱۷ زندانی از جمع امضاکنندگان بیانیه، بدون طی روند اداری و ابلاغیه مشخص، به دستور رئیس زندان از ملاقات با خانواده محروم شدند.

یکی از اعضای خانواده زندانیان که برای ملاقات به زندان مراجعه کرده بود، ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “اخیرا به چند نفر از زندانیان گفته شده بود که محرومیت اعمالی شامل ملاقات های حضوری می شود و آنها کماکان از امکان ملاقات کابینی با خانواده‌های خود برخوردار هستند، در حالی که امروز پس از حضور خانواده ها در زندان، به این زندانیان و خانواده ها اجازه ملاقات داده نشد.”

از میان این افراد، مریم یحیویی از تاریخ ۱۶ مردادماه سال جاری تاکنون، از امکان برقراری تماس تلفنی با خانواده نیز محروم مانده‌ است.

در کنار اعمال محدودیتهای مشخص و تنبیهی، تعدادی از زنان زندانی با اعمال محدودیت مضاعف در خصوص حسابهای کاربری تلفن زندان خود روبرو هستند که باعث می شود تماس های آنها از منظر تعداد مخاطبانی که میتوانند ارتباط برقرار کنند به محدودترین شکل ممکن برسد. این اقدام محدودیت گسترده‌تری بر حقوق زندانیان اعمال می‌کند.

لازم به ذکر است، قانون آیین دادرسی کیفری و آیین‌نامه سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، به‌طور مشخص‌ به حقوق زندانیان اشاره می‌کنند که بر اساس این آیین‌نامه‌ها، زندانیان حق دارند که در طول دوران حبس خود با خانواده ملاقات داشته باشند و از امکان تماس تلفنی با آن‌ها بهره‌مند شوند.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253210 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x