دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳

حمله به صلح بانان سازمان ملل؛ صدای آلمانی ها هم در آمد!

حملات پهپادهای اسرائیلی در جنوب لبنان – ۱۳ اکتبر

در جریان جنگ اسرائیل علیه مردم غزه، دولت، رسانه ها و بخش عمده ای از جامعه ی آلمان به طور کامل پشت دولت اسرائیل ایستادند و تا آن جا پیش رفتند که برخلاف سنت های دموکراسی در اروپا، بارها تظاهرات به نفع فلسطینی ها را ممنوع کردند، فعالان فلسطینی را به زندان انداختند، هر اعتراض به کشتار مردم غزه را «یهودی ستیزی» و «دفاع از تروریسم» خواندند. دولت آلمان همچنین از این سیاست پیروی می کند. اما حالا جنایات دولت اسرائیل متوجه صلح بانان سازما ملل هم شده است و دفاع از آن در رسانه های آلمانی روز به روز دشوارتر می شود. تعدادی از رسانه های آلمانی نیز به جنبش اعتراضی جهانی علیه کشتارهای اسرائیل می پیوندند.

یادداشت زیر در روزنامه ی تاتس منتشر شده است که در ماه های شروع جنگ موضعی افراطی در دفاع از اسرائیل داشت. در این یادداشت این روزنامه ی آلمانی خواهان تحریم تسلیحاتی اسرائیل شده است.

بنیامین نتانیاهو بارها نشان داده که تا چه حد به سازمان ملل بی اعتناست. ارتش اسرائیل نیز توجه چندانی به سازمان ملل ندارد. در روزهای اخیر، چندین سرباز حافظ صلح سازمان ملل که در جنوب لبنان مستقر هستند، زیر آتش قرار گرفتند. اکنون نخست‌وزیر اسرائیل خواستار خروج آن‌ها از منطقه شده است. او تهدید کرد در غیراین صورت اسرائیل نمی تواند امنیت صلح بانان را تضمیم کند.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان (یونیفیل) وظیفه دارند بر اجرای آتش‌بس پس از جنگ ۲۰۰۶ لبنان نظارت کنند. حدود ۱۰ هزار سرباز سازمان ملل از بیش از ۴۰ کشور در این مأموریت حضور دارند، اما آن‌ها فاقد اختیارات کافی هستند و نتوانستند جلوی تنش های اخیر را بگیرند. یونیفیل بار دیگر میان جبهه‌ها گرفتار شده و ارتش اسرائیل را متهم به عمدی بودن حملات می‌کند.

آلمان به بیانیه‌ای پیوسته که ۴۰ کشور امضاکننده آن هستند و در مأموریت سازمان ملل در لبنان شرکت دارند. در این بیانیه، حملات به سربازان حافظ صلح محکوم شده و خواسته شده این حملات فوراً متوقف شوند. برخی کشورها واکنش شدیدتری نشان دادند: ایتالیا از «جنایت جنگی» سخن گفت و به دلیل مجروح شدن سربازان حافظ صلح، سفیر اسرائیل را احضار کرد. دولت فرانسه نیز همین کار را انجام داد.

پدرو سانچز، رئیس دولت اسپانیا و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، خواستار توقف ارسال تسلیحاتی به اسرائیل که می‌توانند در درگیری‌های لبنان و نوار غزه استفاده شود، شده اند. در حال حاضر، کشتی‌های حامل تسلیحات برای اسرائیل اجازه ورود به بنادر اسپانیا را ندارند.

از سوی دیگر، اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان، اخیراً در پارلمان آلمان تأکید کرد که دولت او همچنان قصد دارد به ارسال تسلیحات به اسرائیل ادامه دهد. با این حال، تحریم تسلیحاتی تنها زبانی است که نتانیاهو آن را درک می‌کند. هر کسی که از این ابزار فشار استفاده نمی‌کند، در حملات به سربازان سازمان ملل شریک است – و در نتیجه، نظم بین‌المللی که سازمان ملل نماینده آن است را زیر آتش قرار می‌دهد.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253191 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x