دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳

تانک های اسرائیلی به مقر نیروهای حافظ صلح سازمان ملل حمله کردند

دو تانک ارتش اسرائیل صبح روز یکشنبه به طور غيرقابل انتظاری وارد پایگاه یونیفیل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان) در منطقه رامیه، واقع در جنوب لبنان شدند. این حادثه که به گفته یونیفیل یکی از تخلفات متعدد از سوی ارتش اسرائیل است، واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشته است. پس از خروج تانک‌ها، انفجارهایی در فاصله حدود 100 متری پایگاه رخ داد مصدوم شدن 15 نفر از کارکنان یونیفیل شد. نیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در بیانیه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش، خواستار خروج فوری نیروهای یونیفیل از مناطق درگیری شد. پنتاگون اعلام کرده سیستم پیشرفته ضد موشکی "تاد" و نیروهای نظامی آمریکا را برای محافظت از اسرائیل در برابر حملات موشکی ایران به این کشور اعزام خواهد کرد

در بحبوحه درگیری‌های شدید میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان، دو تانک ارتش اسرائیل صبح روز یکشنبه به طور غیرقابل انتظاری وارد پایگاه یونیفیل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان) در منطقه رامیه، واقع در جنوب لبنان شدند. طبق بیانیه‌ای که از سوی یونیفیل منتشر شده است، این تانک‌ها در ابتدا دروازه پایگاه را تخریب کرده و سپس به صورت زور وارد پایگاه شدند.

این حادثه که به گفته یونیفیل یکی از تخلفات متعدد از سوی ارتش اسرائیل است، واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشته است. پس از خروج تانک‌ها، انفجارهایی در فاصله حدود ۱۰۰ متری پایگاه رخ داد مصدوم شدن ۱۵ نفر از کارکنان یونیفیل شد. این افراد علیرغم استفاده از ماسک‌های گاز با علائم غیرمعمولی مواجه شده و نیاز به درمان پزشکی پیدا کردند. یونیفیل همچنین اعلام کرده است نیروهای اسرائیلی یک کاروان لجستیکی یونیفیل را نیز توقیف کرده اند.

این وقایع در شرایطی رخ داد که عملیات زمینی اسرائیل علیه حزب‌الله به عمق بیشتری از خاک لبنان گسترش یافته است. بر اساس گزارش‌ها، از زمان آغاز این عملیات، پنج نیروی حافظ صلح زخمی شده‌اند.

واکنش ارتش اسرائیل

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای که اواخر یکشنبه منتشر شد، اعلام کرد ورود تانک‌های مرکاوا به پایگاه یونیفیل به دلیل تلاش برای تخلیه سربازان مجروح و تصادفی بوده است. با این حال، این توضیح باعث کاهش تنش‌ها نشده و یونیفیل به طور رسمی خواستار توضیحات بیشتری از سوی ارتش اسرائیل شده است. یونیفیل این اقدام را نقض شوکه‌کننده قوانین بین‌المللی خوانده و خواستار بررسی جدی آن از سوی مقامات سازمان ملل شده است.

افزایش تلفات انسانی در جنوب لبنان

همزمان با این حوادث، درگیری‌های نظامی میان اسرائیل و حزب‌الله شدت گرفته و تلفات انسانی در حال افزایش است. طبق گزارش‌ها، تاکنون بیش از ۱۴۰۰ نفر در لبنان جان خود را از دست داده‌اند. تنها در شب گذشته، بمباران‌های شدید اسرائیل در مرکز شهر نبطیه، منجر به کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان شد.

بمباران‌های هوایی اسرائیل علیه مواضع حزب‌الله همچنان ادامه دارد. بر اساس اعلام ارتش اسرائیل، در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۲۰۰ موضع حزب‌الله هدف حمله قرار گرفته است. این حملات با واکنش موشکی حزب‌الله مواجه شده که در نتیجه آن، بخش‌های شمالی و مرکزی اسرائیل زیر حملات سنگین قرار گرفته‌اند. سیستم‌های دفاعی هوایی اسرائیل اکثر این موشک‌ها را رهگیری کرده‌اند، اما در نتیجه یک حمله پهپادی در نزدیکی بنیامینا، سه نفر به شدت زخمی شدند.

نتانیاهو خواستار خروج یونیفیل از لبنان شد

با شدت گرفتن تنش‌ها در جنوب لبنان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در بیانیه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش، خواستار خروج فوری نیروهای یونیفیل از مناطق درگیری شد. او در اظهارات ویدئویی گفت: “زمان آن فرا رسیده که یونیفیل از مواضع حزب‌الله و مناطق جنگی خارج شود.” وی همچنین تاکید کرد درخواست‌های مکرر اسرائیل برای خروج یونیفیل با پاسخ منفی مواجه شده و این مسئله باعث می‌شود این نیروها به عنوان سپر انسانی برای تروریست‌های حزب‌الله عمل کنند.

نتانیاهو همچنین در پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: “اسرائیل تمام تلاش خود را خواهد کرد تا از تلفات یونیفیل جلوگیری کند و در عین حال هر آنچه برای پیروزی در جنگ لازم باشد، انجام خواهد داد.”

فروپاشی روابط اسرائیل و سازمان ملل

روابط اسرائیل و سازمان ملل که از دیرباز پرتنش بوده است، اکنون به نقطه‌ای بحرانی رسیده است. اسرائیل از مدتی پیش تلاش کرده تا سازمان “اونروا”، آژانس ویژه سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی را در سرزمین‌های تحت کنترل خود تعطیل کند. اسرائیل اونروا را متهم به استخدام اعضای حماس می‌کند و می‌گوید که این سازمان در عملیات‌های تروریستی نقش داشته است. این در حالی است که سازمان ملل تاکنون هیچ مدرکی در تایید این اتهامات از سوی اسرائیل دریافت نکرده است.

بنیامین نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیلی بارها سازمان ملل را به اتخاذ مواضع ضد اسرائیلی و ضد یهودی متهم کرده‌اند. در همین راستا، اسرائیل کماکان مانع ورود دبیرکل سازمان ملل به این کشور شده و او را به اتخاذ مواضع “یهودستیزانه” متهم کرده است.

گسترش جنگ به نواحی دیگر لبنان

با ادامه درگیری‌ها، اسرائیل دستور تخلیه ۲۳ روستای دیگر در جنوب لبنان را صادر کرده است. تاکنون بیش از ۱.۲ میلیون نفر، که معادل یک چهارم جمعیت لبنان است، از خانه‌های خود آواره شده‌اند. تخلیه‌ها پس از آن آغاز شد که اسرائیل با حملات هوایی موفق به کشتن تعدادی از رهبران حزب‌الله، از جمله حسن نصرالله، دبیرکل این گروه، شد.

نگرانی‌های جهانی از وقوع جنگ تمام‌عیار میان ایران و اسرائیل

در حالی که درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله به شدت ادامه دارد، منطقه همچنان در انتظار واکنش احتمالی ایران به حملات اسرائیل است. دو هفته پیش، ایران در حمایت از حزب‌الله حملات موشکی گسترده‌ای را علیه اسرائیل انجام داد که به گفته کارشناسان نظامی می‌تواند آغازی برای یک جنگ تمام‌عیار میان دو کشور باشد.

آمریکا، به عنوان متحد اصلی اسرائیل، تلاش کرده است تا از گسترش درگیری‌ها به سطح جهانی جلوگیری کند. با این حال، پنتاگون اعلام کرده سیستم پیشرفته ضد موشکی “تاد” و نیروهای نظامی آمریکا را برای محافظت از اسرائیل در برابر حملات موشکی ایران به این کشور اعزام خواهد کرد.

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: “خط قرمزی برای دفاع از خود نداریم” و به صورت غیرمستقیم به نیروهای آمریکایی هشدار داد که در اسرائیل فعالیت نکنند. او گفت: “آمریکا با ارسال حجم بی‌سابقه‌ای از تسلیحات به اسرائیل، اکنون جان نیروهای خود را نیز با استقرار در اسرائیل به خطر انداخته است.”

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253183 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x