دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳

 جمعی از زنان فعال داخل کشور: دست فاشیست ها و بنیادگرایان از ایران و خاورمیانه کوتاه!

بیش از یک سال است که شاهد جنایات هولناکی  هستیم، جنایاتی که از ۷۰ – ۸۰ سال پیش خاورمیانه را به آشوب کشیده و هدفی جز گرفتن اراضی مردم فلسطین و کشتار و اخراج آنان و تثبیت حضور و نفوذ اربابان سرمایه از جمله اسرائیل ندارد. جنایاتی که اکنون ابعاد دهشتناکی یافته و با کشتار مردم غیرنظامی، و تخریب کلیه نمادهای انسانی از جمله خانه و مدرسه‌، دانشگاه، بیمارستان و … همچنان ادامه دارد.

از همان روزهای آغازینِ جنگِ اخیر نیروهای مترقی و مردمی  در اقصا نقاط جهان با تظاهرات وسیع و مستمر خود جنگ و جنایات حاصل از آن را محکوم کرده‌اند و خواهان صلح و به رسمیت شناختن حقوق فسلطینیان شد‌ه‌اند. در این میان دولت‌های غربی که حامیان و سوخت‌رسانان به این جنایات هستند و ابتدا به صراحت از جنگ جاری به اشکال مختلف حمایت می‌کردند، درپی ناتوانی‌ و شکستشان در سرکوب این نیروهای مترقی، به‌ناچار تحت فشار افکار عمومی کشورهایشان با عوامفریبی درحالی که مدام شعار آتش‌بس می‌دهند و برای کشته‌شدنِ مردم عادی اشک تمساح می‌ریزند همچنان به کمک‌های تسلیحاتی و لجستیکی خود از جنایتکاران صهیونیستی اسرائیل ادامه می‌دهند و برخی با سکوت خود عملا از این جنایات حمایت می‌کنند. تلاش‌‌های نهادهای بین‌المللی در پایان دادن  به چنین نسل‌کشی نیز گاه به سکوت و در بهترین حالت به صدور «تاسف‌نامه» محدود شده‌ است.

از سوی دیگر خواست و مبارزات به‌حق مردم فلسطین برای داشتن کشوری مستقل و پایان دادن به جنایات هر روزه‌ی اشغالگران در چند دهه‌ی اخیر نیز توسط گروه‌های ارتجاعی و بنیادگرا به گروگان گرفته شده است. گروه‌هایی که در میانه‌ی این بحران و در دو سه دهه‌ی اخیر  به «حمایت» از مردم فلسطین در صحنه‌ی سیاسی بروز و ظهور پیدا کرده‌اند، خود در سرکوب مبارزات مردم و ترویج خشونت از نوع اسلامی کارنامه‌ی سیاهی دارند. این گروه‌ها موجب شکاف جدی در نیروهایی شدند که برای حقوق انسانی خود مبارزه می‌کردند، و به بحرانِ اشغال که پیش از آن جنبشی ملی و ضد استعماری بود رنگ و بوی شیعی و بنیادگرا دادند. از جمله جمهوری اسلامی و گروه‌های اسلام‌گرای رنگارنگ متاثر از اخوان‌المسلمین همچون حماس، حزب‌الله، حوثی‌ها و… که اغلب آن‌ها تحت حمایت‌های مالی، تسلیحاتی و لجستیکی ایران و برخی کشورهای منطقه هستند. چنین مداخلاتی بحران را هر روز پیچیده‌تر کرد تا آنجا که مانع حمایت بخش‌هایی از نیروهای مترقی و ضد ارتجاع از جنبش فلسطین شد.

همه می‌‌دانیم هدف اصلی حامیان این جنایات ایجاد پایگاهی مطمئن و دائمی برای کنترل منطقه در دستان سرمایه، فروش اسلحه و سلطه و کنترل بر چاه‌های نفت، و سرکوب جنبش‌های مترقی منطقه و مقاصد غیرانسانی از این دست، حتی به قیمت کشتار و آواره‌کردن میلیون‌ها شهروند غیرنظامی در چند منطقه، از غزه و کرانه‌ی باختری تا لبنان و سوریه و یمن و احتمالا ایران است.   اما به‌رغم سکوت و بی‌تفاوتی دولت‌های عرب و همدستی و همراهی جهان سرمایه، مردم ایران و منطقه اجازه نخواهند داد بمب‌‌افکن‌ها و موشک های مرتجعان بتیادگرا دستاوردهای  مبارزات چند دهه‌ی اخیرشان را نابود کنند، نه به آنانی که به‌دنبال قتل عام مردم فلسطین برای تصاحب زمین بیشتر هستند و نه به آنانی که به‌دنبال توسعه‌ی حوزه‌ی نفوذ اسلامی و شیعی خود هستند.

هر جنگی و در هر مقطعی از تاریخ فرصتی است برای حاکمان تا بخش‌هایی از  بحران‌های خود را حل کنند و به‌قیمت کشتار طبقات محروم قدرت را با هم تقسیم و تجدیدتقسیم کنند، و در کنار و همراه آن  باعث توقف و  یا وقفه‌ی جنبش‌های مترقیِ اجتماعی شوند و  زمان  بیشتری برای حیات خود بخرند. قطعا تنها با استمرار و پیگیری این جنبش‌ها است که مردم می‌توانند نه‌تنها جنگ‌طلبان را خلع سلاح کنند که به مطالبات خود نیز  دست‌یابند.

در میانه‌ی جنگ و بحران‌های این‌چنینی تاسف بارتر و ترسناک‌تر از وقفه در جنبش‌های اجتماعی، سربرآوردن و یا ظهور عناصری فرصت‌طلب در اپوزیسیون است که نه هیچ تعلقی به جنبش‌ها دارند و نه تجربه و درکی از دهشت «جنگ»،  و با بلاهت تمام به استقبال نئوفاشیستی می‌روند تا آن‌را با فاشیستی دیگر جایگزین کنند.

ما «جمعی از زنان فعال داخل کشور» در کشوری که هشت سال گرفتار جنگ و بمباران شهرها بوده، دهشت جنگ را دیده و پیامدهای ان را هنوز می‌بیند، همواره خود را متعلق به جنبشِ جهانیِ ضدجنگ … دانسته و می‌دانیم و با تمامی مردم ایران و منطقه که قربانی تنش‌ها هستند هم‌پیمان هستیم؛  جنگ و منازعاتی که تنها و تنها برای کسب پول،  قدرت و سلطه‌ی سرمایه و ارتجاع بر مردم تحمیل شده و می‌شود و یکی دیگر از نتایج دهشتناک آن مسابقه‌ی تسلیحاتی و نابودی کره‌ی زمین است.

  جمعی از زنان فعال داخل کشور – مهر ماه ١۴٠٣

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253117 لينک کوتاه

2 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برانگو
برانگو
14 ساعت قبل

چه فرقی دارد
که جنایات جنگی
زیر پرچم با نقش صلیب باشد
یا هلال ماه
و یا ستاره داود
همه همسانند با
پرچمی با صلیب شکسته
ولی زیر نام خدا، دین و مذهب
جنایت علیه بشریت
جنایت است و فاشیسم
به هر دلیل
با هر نام و زیر هر پرچم
برانگو بندری ٢٠ مهر ١۴٠٣

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x