دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳

اجساد در خیابان ها؛ حداقل ۲۰۰ کشته در محاصره شمال غزه توسط اسرائیل

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که طی هشت روز محاصره مناطق شمالی این منطقه توسط اسرائیل، دست‌کم ۲۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. به رغم حملات پی‌در‌پی اسرائیل، منابع نزدیک به حزب‌الله اعلام کرده‌اند این گروه در روزهای ابتدایی پس از ترور نصرالله دچار آشفتگی شد، اما در کمتر از ۷۲ ساعت توانست یک «اتاق عملیات» جدید ایجاد کند که فرماندهی این جنگ فرسایشی را بر عهده دارد. سخنگوی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان (یونیفیل) روز شنبه اعلام کرد اسرائیل از این نیروها خواسته است مواضع خود را در جنوب لبنان، جایی که درگیری‌های نظامی میان اسرائیل و گروه شبه‌نظامی حزب‌الله جریان دارد، ترک کنند. یونیفیل این درخواست را رد کرده است

آخرین خبر: وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که طی هشت روز محاصره مناطق شمالی این منطقه توسط اسرائیل، دست‌کم ۲۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. این خبر توسط مدیر وزارت بهداشت غزه به شبکه الجزیره اعلام شد. اسرائیل می گوید در این عملیات ده‌ها شبه نظامی را کشته و زیرساخت‌های نظامی آنها را نابود کرده است. صبح امروز هم ارتش اسرائیل دستور تخلیه جدیدی را برای مردم در منطقه‌ای در جنوب جبالیا صادر کرد و اعلام کرد این جا یک «منطقه جنگی خطرناک» است.

ارتش اسرائیل در روزهای اخیر عملیات زمینی تازه‌ای را در ناحیه شروع کرده است، و می‌گوید اعضای حماس را که در حال تجدید قوا در آنجا برای انجام حمله هستند را هدف می‌گیرد.

حملات اسرائیل و مجروح شدن نیروهای حافظ صلح یونیفل با محکومیت بین‌المللی مواجه شده است؛ کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و چندین کشور دیگر این حملات را “غیرقابل توجیه” توصیف کرده‌اند. در حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال غزه، حداقل ۲۲ نفر کشته شدند و شاهدان عینی این حمله را به “زلزله‌ای قوی” تشبیه کردند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، از اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون، حداقل ۴۲۱۷۵ نفر در غزه در نتیجه حملات اسرائیل کشته و ۹۸۳۳۶ نفر زخمی شده‌اند. در مقابل، در اسرائیل طی حملات انجام شده در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳، حداقل ۱۱۳۹ نفر کشته شدند و بیش از ۲۰۰ نفر نیز به اسارت درآمدند.

سخنگوی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان (یونیفیل) روز شنبه اعلام کرد اسرائیل از این نیروها خواسته است مواضع خود را در جنوب لبنان، جایی که درگیری‌های نظامی میان اسرائیل و گروه شبه‌نظامی حزب‌الله جریان دارد، ترک کنند. یونیفیل این درخواست را رد کرده است.

آندریا تننتی، سخنگوی یونیفیل، به خبرگزاری فرانسه (AFP) گفت: «اسرائیل از ما خواست از مواضع خود در امتداد خط آبی، یا تا فاصله پنج کیلومتری از این خط مرزی که بین لبنان و اسرائیل قرار دارد، عقب‌نشینی کنیم. با این حال، تصمیمی مشترک گرفته شد که نیروها در محل باقی بمانند.»

این تحولات در پی زخمی شدن دو تن از نیروهای سریلانکایی یونیفیل بر اثر تیراندازی سربازان اسرائیلی در روز جمعه رخ داده است. این حادثه در نزدیکی پایگاه نیروهای حافظ صلح در منطقه ناقوره روی داده است. ارتش اسرائیل اعلام کرده نیروهای این رژیم به دلیل مشاهده تهدیدی احتمالی در فاصله ۵۰ متری از پایگاه، اقدام به تیراندازی کرده‌اند و گفته که تحقیقات در مورد این حادثه همچنان ادامه دارد.

حضور نیروهای حافظ صلح سازمان ملل به منظور جلوگیری از درگیری‌ها و حفظ صلح در منطقه جنوب لبنان است، اما جنگ میان حزب‌الله و اسرائیل و همچنین حادثه تیراندازی اخیر، این ماموریت را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است.

از زمان آغاز درگیری‌ها در جنوب لبنان، نقش یونیفیل در تلاش برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها و حفظ ثبات در این منطقه بسیار مهم بوده است. با این حال، با ادامه یافتن درگیری‌ها، آینده این ماموریت با ابهامات بیشتری همراه شده است.

در همین حال نیروی موقت سازمان ملل متحد در لبنان (یونیفیل) روز شنبه اعلام کرد در پی تیراندازی افراد ناشناس، یکی دیگر از نیروهای حافظ صلح این سازمان در جنوب لبنان زخمی شده است. این حادثه در نزدیکی مرز اسرائیل رخ داده و پنجمین مجروح از میان نیروهای صلحبان در تنها دو روز گذشته محسوب می‌شود.

در بیانیه یونیفیل آمده است: «شب گذشته، یک نیروی حافظ صلح در مقر یونیفیل در منطقه ناقوره به دلیل درگیری‌های نظامی در حال انجام در نزدیکی این مقر، مورد اصابت گلوله قرار گرفت. ما هنوز از منشأ این تیراندازی اطلاعی نداریم.» همچنین در این بیانیه تأکید شده است که وضعیت صلحبان زخمی «باثبات» است.

اسرائیل از لبنانی های بیشتری می خواهد خانه های خود را ترک کنند

به گزارش رویترز، ارتش اسرائیل روز شنبه به ساکنان ۲۳ روستای جنوبی لبنان دستور داد به مناطق شمالی رودخانه اوالی که از دره بقاع غربی به سمت دریای مدیترانه جریان دارد، بروند. این دستور از طریق بیانیه‌ای نظامی به اطلاع مردم رسیده و شامل روستاهایی است که اخیراً هدف حملات اسرائیل بوده‌اند و بسیاری از آنها تقریباً خالی از سکنه هستند.

ارتش اسرائیل اعلام کرده است که این تخلیه‌ها به دلیل افزایش فعالیت‌های حزب‌الله ضروری است و مدعی شده که این گروه از این مناطق برای پنهان کردن سلاح‌ها و انجام حملات علیه اسرائیل استفاده می‌کند. حزب‌الله این اتهام را رد کرده و اعلام کرده که سلاح‌های خود را در میان غیرنظامیان پنهان نمی‌کند.

بر اساس اعلام دولت لبنان، از ۲۳ سپتامبر تاکنون حدود ۱.۲ میلیون نفر به دلیل شدت گرفتن حملات اسرائیل در جنوب لبنان، دره بقاع و حومه جنوبی بیروت مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل (OCHA) نیز روز شنبه اعلام کرد که تعداد آوارگان لبنانی در این درگیری‌ها از آمار آوارگان جنگ بزرگ سال ۲۰۰۶ میان اسرائیل و حزب‌الله، که حدود یک میلیون نفر از خانه‌های خود فرار کرده بودند، فراتر رفته است.

حزب‌الله پس از ضربات سنگین اسرائیل، فرماندهی جدید برای جنگ زمینی حیاتی ایجاد کرد

به گزارش رویترز، حزب‌الله لبنان در حال آماده‌سازی برای یک جنگ فرسایشی طولانی‌مدت در جنوب لبنان است. دو منبع آگاه از عملیات این گروه اعلام کرده‌اند یک فرماندهی نظامی جدید تشکیل شده که وظیفه هدایت عملیات موشکی و نبردهای زمینی را بر عهده دارد.

این فرماندهی جدید پس از کشته شدن سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، در یک حمله هوایی اسرائیل در تاریخ ۲۷ سپتامبر و دیگر رهبران این گروه ایجاد شد. اسرائیل با هدف جلوگیری از فعالیت‌های حزب‌الله در نزدیکی مرز خود، نیروهای خود را به جنوب لبنان فرستاده و به طور پیوسته این مناطق را هدف حملات هوایی و زمینی قرار داده است.

به رغم حملات پی‌در‌پی اسرائیل، منابع نزدیک به حزب‌الله اعلام کرده‌اند این گروه هنوز مقادیر زیادی از تسلیحات، از جمله موشک‌های دقیق خود را، حفظ کرده است. به گفته این منابع، حزب‌الله در روزهای ابتدایی پس از ترور نصرالله دچار آشفتگی شد، اما در کمتر از ۷۲ ساعت توانست یک «اتاق عملیات» جدید ایجاد کند که فرماندهی این جنگ فرسایشی را بر عهده دارد.

یکی از فرماندهان میدانی حزب‌الله در مصاحبه‌ای با رویترز اعلام کرد این فرماندهی جدید تحت شرایط کامل امنیتی فعالیت می‌کند و دستوراتی را به نیروهای میدانی در جنوب لبنان برای اجرای حملات موشکی و عملیات زمینی صادر می‌کند. این فرمانده همچنین تأیید کرد حزب‌الله هنوز از موشک‌های پیشرفته و دقیق خود برای جلوگیری از گسترش بیشتر حملات اسرائیل به زیرساخت‌های لبنان استفاده نکرده است.

یکی از مهم‌ترین عناصر استراتژی حزب‌الله در این جنگ، شبکه گسترده‌ای از تونل‌ها در جنوب لبنان است. فرمانده میدانی حزب‌الله اعلام کرده است این تونل‌ها «شالوده جنگ» هستند و حزب‌الله سال‌ها برای ساخت آنها تلاش کرده است. به گفته او، «اکنون زمان استفاده از آنها فرا رسیده است.»

نیروهای اسرائیلی نیز با تائید وجود این تونل‌ها، اعلام کرده‌اند که حزب‌الله از آنها برای انجام عملیات‌های ویژه و حملات غافلگیرانه استفاده می‌کند. اسرائیل همچنین تصاویری از این تونل‌ها منتشر کرده که نشان می‌دهد این تونل‌ها به‌طور حرفه‌ای مجهز شده‌اند.

تحلیل‌گران و منابع نزدیک به حزب‌الله بر این باورند که این گروه در حال آماده‌سازی برای یک جنگ طولانی‌مدت است. به گفته یکی از تحلیل‌گران اسرائیلی، حزب‌الله آماده مقابله با نیروهای اسرائیلی است و همچنان توانایی خود را در شلیک موشک به سمت نیروهای اسرائیلی حفظ کرده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرده در حملات خود به حزب‌الله، صدها نفر از اعضای این گروه را کشته است. همچنین برآورد شده است که حدود ۲۵ درصد از توان موشکی حزب‌الله در جریان این حملات از دست رفته است. با این حال، حزب‌الله همچنان قادر است روزانه صدها موشک به سمت اسرائیل شلیک کند، اگرچه تعداد این شلیک‌ها کمتر از میزان مورد انتظار بوده است.

کشتار مردم غزه ادامه دارد

منابع رسمی فلسطینی، شامگاه جمعه، ۲۰ مهر، اعلام کردند که در حملات هوایی اسرائیل به منطقه جبالیا در شمال نوار غزه، دست‌کم ۳۰ غیرنظامی کشته شدند.

محمود بصل، سخنگوی سازمان دفاع مدنی در غزه، وابسته به گروه حماس، گفت که در حمله شامگاه پنجشنبه اسرائیل به جبالیا، ۱۲ نفر از جمله چند زن و کودک، جان خود را از دست دادند.

پیش‌تر، احمد کهلوت، مدیر سازمان دفاع مدنی در شمال غزه، به «خبرگزاری فرانسه» اعلام کرده بود که در چندین حمله در شهر جبالیا و اردوگاه پناهجویان، ۱۸ نفر کشته شده‌اند.

کهلوت افزود که این حملات هشت مدرسه و مراکز اسکان آوارگان را هدف قرار داده است. او همچنین گفت که ۱۴ نفر دیگر همچنان مفقود هستند و احتمال دارد زیر آوار مانده باشند.

طبق گزارش محمود بصل و احمد کهلوت، این حملات در مجموع دست‌کم ۱۱۰ زخمی بر جای گذاشته است.

سازمان پزشکان بدون مرز در روز شنبه اعلام کرد هزاران نفر در میان بمباران نیروهای اسرائیلی در اردوگاه جبالیا گرفتار شده‌اند.

حملات جدید اسرائیل به شمال غزه با هدف جلوگیری از سازماندهی مجدد نیروهای حماس انجام می‌شود. جبالیا، که بزرگترین محل اسکان پناهندگان فلسطینی در شمال غزه است، در روزهای اخیر تحت حملات شدید قرار گرفته است.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253086 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x