شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳
شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳

در حملات هوایی اسرائیل به مرکز بیروت ۲۲ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند

روز پنجشنبه در جریان حملات هوایی اسرائیل به مرکز بیروت، 22 نفر کشته و بیش از 100 نفر زخمی شدند. این حملات هوایی در یک محله پرجمعیت بیروت رخ داد که بسیاری از ساختمان‌های مسکونی و مغازه‌های کوچک در آن قرار داشتند. عده‌ای از ساکنان این محله از شدت انفجارها شوکه شد. بمباران اين محله مسکونی بدون هشدار قبلی صورت گرفت. وفیق صفا يک مقام ارشد حزب اله از تلاش اسرائيل برای ترور جان سالم به در برد

روز پنجشنبه در جریان حملات هوایی اسرائیل به مرکز بیروت، ۲۲ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند. این حملات در حالی صورت گرفت که یک مقام ارشد حزب‌الله، وفیق صفا، از تلاش اسرائیل برای ترور او جان سالم به در برد. بر اساس گزارش‌های امنیتی، صفا که مسئول واحد هماهنگی و ارتباطات حزب‌الله با نهادهای امنیتی لبنان است، مورد هدف اسرائیل قرار گرفته بود.

این حملات هوایی در یک محله پرجمعیت بیروت رخ داد که بسیاری از ساختمان‌های مسکونی و مغازه‌های کوچک در آن قرار داشتند. عده‌ای از ساکنان این محله از شدت انفجارها شوکه شدند.

این حملات بدون هشدار قبلی و در محله‌ای صورت گرفت که پیشتر هدف حملات اسرائیل قرار نگرفته بود. گزارش‌ها حاکی است وزارت بهداشت لبنان ۲۲ کشته و ۱۱۷ زخمی را تأیید کرده است. در میان کشته‌شدگان یک خانواده هشت نفره شامل سه کودک که از جنوب لبنان به این منطقه پناه آورده بودند نیز وجود داشت.

حزب‌الله و مقامات لبنانی از پایان این درگیری‌ها و اعلام آتش‌بس حمایت کرده‌اند، سفیر موقت لبنان در سازمان ملل، هادی هاشم، خواستار راه‌حل‌های دیپلماتیک و اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی شد و تأکید کرد تنها راه پایان دادن به این جنگ و تجاوز، پایبندی به قوانین بین‌المللی و حقوق بشر است.». اما به نظر می‌رسد دیپلماسی و تلاش‌های سیاسی تحت‌الشعاع عملیات نظامی اسرائیل که به دنبال هدف های حداکثری خود می باشد، قرار گرفته است.

حملات اسرائیل به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل

در جنوب لبنان نیز جنگ ادامه دارد. دو نیروی حافظ صلح سازمان ملل در نتیجه شلیک یک تانک اسرائیلی به یک برج دیده‌بانی در مقر اصلی این نیروها در ناقوره زخمی شدند. این نیروها که متعلق به کشور اندونزی بودند، تحت مداوا قرار گرفتند و حال عمومی آنها خوب گزارش شده است. در پی این حادثه، ژان-پیر لاکروا، رئیس نیروهای حافظ صلح سازمان ملل، هشدار داد عملیات این نیروها به دلیل تشدید درگیری‌ها تقریباً متوقف شده است و جان بیش از ۱۰ هزار نیروی حافظ صلح در لبنان در خطر است. سازمان ملل این حملات را نقض جدی حقوق بین‌الملل بشردوستانه دانست.

کاخ سفید نگرانی عمیق خود را از حمله نیروهای اسرائیلی به مواضع سازمان ملل اعلام کرد و خواستار ارائه توضیحات از سوی اسرائیل شد. ارتش اسرائیل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهایش در منطقه ناقوره، در نزدیکی یک پایگاه سازمان ملل، عملیاتی انجام داده‌اند و به نیروهای سازمان ملل دستور داده شد تا در فضاهای محافظت‌شده بمانند. ارتش اسرائیل تأکید کرد با نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در ارتباط بوده است.

افزایش تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله

درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله که از یک سال پیش و در جریان جنگ غزه آغاز شده بود، در هفته‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

تاکنون حملات هوایی اسرائیل منجر به کشته شدن بیش از ۲,۱۶۹ نفر در لبنان شده است که بیشتر این تلفات پس از ۲۳ سپتامبر و همزمان با گسترش عملیات نظامی اسرائیل رخ داده است. بر اساس گزارش‌های دولتی لبنان، این تلفات شامل غیرنظامیان و نیروهای جنگجوی حزب‌الله می‌شود.

هدف قرار دادن وفیق صفا، نشانگر تغییر تمرکز اسرائیل از فرماندهان نظامی حزب‌الله به مقامات سیاسی و امنیتی این گروه است. اسرائیل تا پیش از این بیشتر فرماندهان نظامی و رهبران حزب‌الله را هدف قرار داده بود. با این حال، هنوز هیچ واکنش رسمی از سوی اسرائیل یا حزب‌الله به این ترور گزارش نشده است.

فراخوان برای آتش‌بس و واکنش‌های بین‌المللی

با وجود افزایش خشونت‌ها، تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به این درگیری‌ها ادامه دارد. کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، خواستار کاهش تنش‌ها در لبنان و غزه شد. وی تأکید کرد که «ما باید به یک آتش‌بس دست یابیم و باید تنش‌ها کاهش یابد.» هریس همچنین از نقش دیپلمات‌ها برای حل این بحران حمایت کرد.

در نیویورک، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، دنی دنون، پیشنهاد کرد که نیروهای سازمان ملل به دلیل شدت درگیری‌ها پنج کیلومتر به سمت شمال عقب‌نشینی کنند. دنون تأکید کرد که حملات به حزب‌الله برای بازگرداندن ۷۰,۰۰۰ آواره اسرائیلی به خانه‌های خود در شمال اسرائیل ضروری است.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=252949 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x