جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳

جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳

خبرگزاری تسنیم: تکذیب بازداشت و بازجویی قآنی فرمانده سپاه قدس به اتهام جاسوسی

خبرگزاری تسنیم ارگان نزدیک به سپاه پاسداران در مطلبی با عنوان « واکنش ۲۰ منبع مطلع به اکاذیب میدل ایست آی درباره سردار قاآنی» به گزارش منتشر شده در “میدل ایست آی”درباره اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس پاسخ داد.

تسنیم نوشت: «یک سایت درجه چندم در خبری ساختگی مدعی شده که ۱۰ منبع مطلع بی نام و نشان به او گفته‌اند که اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه در تهران بازجویی شده و حین بازجویی هم دچار ایست قلبی شده است!

همزمان بسیاری از رسانه‌های عربی و غربی این ادعای خنده دار را پوشش داده‌اند؛ و البته به جهت ماهیت مضحک خبر، ترجیح داده‌اند در این حد خود را رسوا نکرده و این بار خبر دروغ را نه به نقل از خود، بلکه به نقل از این منبع درجه چندم نقل کنند تا وقتی به سادگی مشخص شد که خبر از اساس کذب است، در ظاهرا اعتبارشان دچار مشکل نشود.

البته همین رسانه درجه چندم هم در سبک دروغ نویسی از رویترز و نیویورک تایمز الگوبرداری کرده؛ به این نحو که جدیدا به جای یک منبع مطلع،اینطور مینویسند که چندین منبع آگاه به آنها، و البته فقط هم به آنها، چنین مطلبی را منتقل کرده است.»

در این متنی که به نقل از تسنیم، در سایر رسانه های حکومتی نیز بازتاب یافته به جزئیات گزارش میدل ایست آی اشاره نشده است.

میدل ایست آی نوشته است: «منابع متعدد به میدل ایست آی گفته اند که اسماعیل قاآنی، رهبر نیروی نخبه قدس سپاه پاسداران، زنده است و آسیبی ندیده است، اما تحت مراقبت است و تحت بازجویی قرار گرفته است.

این نشریه در ادامه نوشت: «قاآنی از زمان کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله در بیروت در ۲۷ سپتامبر، در انظار عمومی دیده نشده است، رویدادی که ائتلاف ضد اسرائیلی محور مقاومت را تکان داد.

دو روز بعد از کشته شدن حسن نصرالله، فرمانده سپاه قدس همراه عده ای از پاسداران برای تهیه گزارش میدانی وارد بیروت شدند. هنگامی که هاشم صفی الدین جانشین احتمالی نصرالله در بمیاران اسرائیل کشته شد گمانه زنی های آنلاین و رسانه ها مبنی بر زخمی شدن یا کشته شدن قاآنی در بمباران بالا گرفت. اما یک منبع در سپاه و مقامات ارشد عراقی به MEE گفتند که رهبر سپاه قدس مجروح نشده و در جلسه مجلس شورا همراه صفی الدین نبوده است.

از آن زمان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تحقیقاتی را در مورد چگونگی نفوذ اسرائیل به عالی‌ترین رهبری جنبش لبنان و شناسایی محل و زمان پیدا شدن نصرالله آغاز کرده است.

ده منبع در تهران، بیروت و بغداد، از جمله شخصیت‌های ارشد شیعه و منابع نزدیک به حزب‌الله و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به “میدل ایست آی” MEE گفتند که حتی قاآنی، یکی از ژنرال‌های ارشد ایران، و تیمش در قرنطینه هستند، تحقیقات ادامه دارد و بازجویان به دنبال پاسخ هستند.

جمهوری اسلامی از زمانی که مفقود شدن قآنی موضوع اول رسانه ها شده به اشکال مختلف تلاش کرده اساس آن را فاقد اهمیت قلمداد کند با این همه غیبت فرمانده سپاه قدس همچنان مورد سوال است. حتی پیامی که به نام وی و به قصد فرونشاندن ماجرای مفقودی و یا مخفی شدن فرمانده سپاه قدس انتشار یافت کلاف را پیچیده تر کرد. تازه ترین تلاش حکومت این بوده که رسانه ها از زبان مشاور فرمانده سپاه نوشتند که «تا چند روز آینده خامنه‌ای به «سردار قاآنی» نشان فتح اهدا خواهند کرد.» زمان اعطای این نشان هنوز اعلام نشده ولی به نظر می آید تا زمانی که جمهوری اسلامی قاآنی را به انظار عمومی نفرستاده قادر نخواهد شد آنچه را که “جنگ روانی دشمن توصیف” می کند مهار سازد.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=252916 لينک کوتاه

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x