پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳

پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳

هان کانگ، نویسنده کره‌ای برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۴ شد

هان کانگ، نویسنده برجسته اهل کره جنوبی، برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۴ شد. این نویسنده ۵۳ ساله به دلیل “نثر شاعرانه و عمیق خود که با به چالش کشیدن تروماهای تاریخی، شکنندگی زندگی انسان را آشکار می‌کند” مورد تحسین قرار گرفت. از جمله آثار معروف او می‌توان به کتاب‌های “گیاه‌خوار”، “کتاب سفید”، “اعمال انسانی” و “درس‌های یونانی” اشاره کرد.

ماتس مالم، دبیر دائمی آکادمی سوئد، پس از اعلام برنده شدن هان کانگ، بیان کرد: “توانستم با هان کانگ تلفنی صحبت کنم. به نظر می‌رسید روز عادی‌ای داشت – او تازه شام خود را با پسرش تمام کرده بود. برای این اتفاق آماده نبود، اما اکنون در حال برنامه‌ریزی برای مراسم در دسامبر هستیم.” هان کانگ در ماه دسامبر جایزه نوبل ادبیات خود را دریافت خواهد کرد.

هان کانگ در آثار خود به بررسی موضوعاتی همچون مردسالاری، خشونت، اندوه و انسانیت پرداخته است. رمان “گیاه‌خوار” که در سال ۲۰۰۷ به زبان کره‌ای منتشر و در سال ۲۰۱۵ توسط دبرا اسمیت به انگلیسی ترجمه شد، در سال ۲۰۱۶ برنده جایزه بوکر بین‌المللی شد.

آندرس اولسون، رئیس کمیته نوبل، با اشاره به سبک خاص هان کانگ گفت: “همدلی او با زندگی‌های آسیب‌پذیر، به‌ویژه زنان، در نثر استعاری و پرمعنای او ملموس است. او دارای آگاهی ویژه‌ای از ارتباط میان جسم و روح، زنده‌ها و مرده‌ها است و با سبک شاعرانه و تجربی خود، به نوآور برجسته‌ای در نثر معاصر تبدیل شده است.”

هان کانگ در سال ۱۹۷۰ در شهر گوانگجو در جنوب غربی کره جنوبی به دنیا آمد و در سن ۱۰ سالگی به همراه خانواده به محله سویودونگ سئول نقل مکان کرد. او در دانشگاه یونسئی در رشته ادبیات کره‌ای تحصیل کرد.

هان کانگ در سال ۱۹۹۳ با انتشار مجموعه‌ای از پنج شعر در مجله “ادبیات و جامعه” اولین حضور ادبی خود را تجربه کرد. سال بعد، او با داستان “لنگر سرخ” در مسابقه ادبی بهار روزنامه “سئول شینمون” برنده شد.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=252884 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x