پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳

پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳

سازمان پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای: زمین لرزه سمنان آزمایش هسته‌ای نبود

ایستگاه‌های رصد سازمان پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای اعلام کردند که دو لرزش زمین در استان سمنان در تاریخ شنبه ۵ اکتبر ۲۰۲۴ / ۱۴ مهر ۱۴۰۳، زلزله بوده و آزمایش هسته‌ای نبوده‌اند.

در این تاریخ، در ساعت ۲۲:۴۵، از جمله زلزله‌ای به بزرگی ۴.۴ ریشتر در عمق ۱۲ کیلومتری استان سمنان، حوالی آرادان را لرزاند. مرکز لرزه‌نگاری کشوری در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، داده‌های این لرزش زمین را ثبت کرد. ایستگاه‌های رصد سازمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای در این تاریخ دو رویداد لرزش زمین را در ایران به بزرگی به ترتیب ۴.۱ و ۴.۲ ریشتر نشان دادند.

این سازمان در بیانیه‌ای نوشت: «داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بیش از ۲۵ ایستگاه در شبکه جهانی نظارت ما، معروف به سیستم نظارت بین‌المللی، توسط تیم ما در وین تجزیه و تحلیل شد. رابرت فلوید، دبیر اجرایی سازمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای گفت تحلیل‌ها نشان داد که این دو رویداد با زمین‌لرزه‌های قبلی در این منطقه در ایران مطابقت دارند.»

سازمان پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای، سازمانی نظارتی است که پس از تصویب پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای سازمان ملل متحد تأسیس شد. این سازمان ناظر، مسئول است که تمامی انفجارهای آزمایش هسته‌ای را به ۱۸۷ کشور امضاءکننده و ۱۷۸ کشور تصویب‌کننده این معاهده اطلاع دهد.

پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای در سال ۱۹۹۶ تحت نظارت سازمان ملل متحد برای امضا باز شد و هدف آن کمک به خلع سلاح هسته‌ای در جهان و تلاش‌ برای منع گسترش این سلاح‌هاست. در میان کشورهایی که این معاهده را امضاء کرده‌اند، ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و ایران هستند.

با این حال، چندین کشور مانند هند، پاکستان، کره شمالی و اسرائیل این معاهده را امضا نکرده‌اند. ایالات متحده آمریکا معاهده را امضاء کرده اما تصویب آن در مجلس سنای این کشور دچار مشکل شد و این به این معنی است که این پیمان هنوز برای این کشور لازم‌الاجرا نیست.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=252864 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x