پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳

پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳

ازبکستان – ایران : مسابقه ای برای سرگروهی؛ ادعای «رسوایی جنسی» داور زن و بازرس فیفا را مادام‌العمر محروم کرد؛ یورگن کلوپ؛ انگشت به لانه زنبورها کرد؛شکست زنان بارسلونا برابر منچستر سیتی

نازک بین-نشر ویدیوی ادعائی غیراخلاقی منتسب به یک داور زن ترکیه‌ای با بازرس فیفا در شبکه‌های اجتماعی جنجال بپا کرد .فدراسیون فوتبال ترکیه ،یک داور و بازرس «فیفا» را در پی پخش‌شدن ویدیوی غیراخلاقی منتسب به آنها به‌طور مادام‌العمر از هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال محروم کرد.این ویدیویی خصوصی از اورهان اردمیر، داور ۶۱ ساله و بازرس فیفا و الیف کارارسلان، داور ۲۴ ساله شاغل در لیگ سوم ترکیه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که جنجال به پا کرد.کارارسلان ،پیش از روی آوردن به داوری عضو تیم بشیکتاش ترکیه بود.  به دلیل مصدومیت مجبور به خداحافظی همیشگی از ‌فوتبال شد.نشریه بریتانیایی «سان» گزارش داد که محرومیت کارارسلان پس از انتشار ویدیویی رسوایی «جنسی» منتسب به او با اورهان اردمیر اعمال شده است.کارارسلان گفت: «از نظر قانونی راه طولانی در پیش خواهم داشت، اما، با روش‌های محکم و قانونی قوی‌ راه غلبه بر آن را می‌یابیم. منتظر حمایت و محبت‌های شما هستم.»از سویی وکیل این بازیکن سابق و داور فوتبال ترکیه‌ای در بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی مدعی شده است، این ویدیوی منتسب به موکل او با استفاده از هوش مصنوعی جعل شده است.

یورگن کلوپ؛ انگشت به لانه زنبورها کرد

یورگن کلوپ، پس از تقریبا ۹ سال حضور روی نیمکت لیورپول و کسب قهرمانی‌ها افتخارات متعدد با این تیم تصمیم گرفت که آنفیلد را در پایان فصل گذشته ترک کند و اعلام کرد که قصد دارد مدتی را دور از دنیای فوتبال بگذراند تا استراحت بیشتری داشته و زمان بیشتری را در کنار خانواده‌اش سپری کند.حالا به نظر می‌رسد که محبوب‌ترین مربی فوتبال آلمان قصد دارد بار دیگر به دنیای فوتبال برگردد .اما این بار به عنوان مربی در کنار زمین حضور نخواهد داشت! روزنامه بیلد ،خبر داده است که شرکت ردبول با کلوپ به توافق رسیده و قراردادی طولانی مدت را با او به امضا رسانده است. پست جدیدی که او قرار است از این پس در آن فعالیت کند «مدیر جهانی فوتبال» است.کلوپ ،در حالی لیورپول را ترک کرد که جایگاه ویژه‌ای در نزد این تیم داشت و از محبوبیت بسیاری برخوردار بود و به عنوان یک اسطوره از این تیم جدا شد. این اتفاقی بود که پیش از این در زمان حضورش در ماینتس (۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸) و دورتموند (۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵) هم رخ داده بود.

کلوپ ،در آن زمان درباره بازگشت اش به دنیای فوتبال گفت: «تا سال آینده به هیچ باشگاه و تیم ملی‌ای نخواهم رفت. این را قول می‌دهم. البته که بالاخره زمانی دوباره کاری در فوتبال انجام خواهم داد. هنوز برای این که مشغول بازی تنیس و نوه‌هایم شوم خیلی جوان هستم. شاید کار دیگری پیدا کنم» و حالا به نظر می‌رسد که او کار دیگری نه در عرصه باشگاهی و نه در عرصه ملی، بلکه برای چندین باشگاه در چندین کشور پیدا کرده است.باشگاه‌های شرکت ردبول، شامل باشگاههای لایپزیش، سالزبورگ، لیدز، نیویورک ردبول، براگانتینو (برزیل) و اومیا آردیجا (ژاپن) هستند . این احتمال وجود دارد که آنها با حضور کلوپ در کشورهای دیگری هم شروع به فعالیت کنند.

مدیری که پشت سر کلوپ در ردبول حضور خواهد داشت اولیور مینتسلاف است .وی در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ در لایپزیش حضور داشت و مسئولیت تمامی پروژه‌های ورزشی را در این گروه برعهده دارد و حالا یکی از قدرتمندترین افراد در زمینه اتخاذ تصمیمات مهم در این شرکت به حساب می‌آید.کلوپ ،قرار است اطلاعات و دانش تخصصی، تجربه و شبکه‌های کاری و البته کاریزمای خاصی که دارد را به عنوان مشاور در اختیار باشگاه‌های تحت حمایت ردبول قرار دهد. او حالا ترکیبی از یک استراتژیست، آنالیزور و مشاور در زمینه نقل و انتقالات، انتخاب مربی و پیشرفت باشگاه‌ها خواهد بود. به طور مثال اگر مارکو روزه، سرمربی لایپزیش، نیازمند مشاوره در زمینه خاصی باشد، می‌تواند درباره آن موضوع با کلوپ تبادل نظر کند.

با این حال، هواداران دورتموند به تصمیم یورگن کلوپ برای همکاری با کمپانی ردبول، تاخته اند و از اینکه با رقیب دورتموند تیم محبوب شان همکاری می کند، عصبانی و واکنش منفی و معترضانه ای نشان داده اند.

تساوی دختران خاتون بم

نماینده فوتبال زنان ایران در دومین دیدار خود از مرحله دوم لیگ قهرمانان آسیا مقابل کایااف‌سی فیلیپین به میدان رفت و در آخرین لحظات برد را از دست داد. به گزارش ایسنا، تیم فوتبال زنان خاتون بم در دومین دیدار خود از مرحله دوم لیگ قهرمانان آسیا ،به مصاف کایااف‌سی فیلیپین رفت و در حالی که تا دقایق پایانی یک بر صفر جلو بود، در دقیقه ۴+۹۰ گل خورد و بازی برده را با تساوی عوض کرد. نماینده فوتبال زنان ایران نیمه اول را با تک گل زهرا قنبری که از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید، با برد به رختکن رفت. این برتری تا پایان ۹۰ دقیقه هم ادامه داشت اما در وقت‌های اضافه کایااف سی گل زد تا بازی با تساوی یک بر یک به پایان برسد.خاتون بم ،در اولین مسابقه خود مقابل ملبورن سیتی به میدان رفت و با حساب ۲ بر یک تن به شکست داد و در این دیدار هم به تساوی رسید.خاتون بم در سومین مسابقه خود در این مرحله برابر کالج آسیایی تایلند به میدان می‌رود

ایران بدون باخت در ازبکستان

تیم ملی فوتبال ایران تاکنون ۱۴ بازی مقابل ازبکستان انجام داده که در هیچ کدام از دیداهایی که در تاشکند برگزار شده باختی نداشته و ۶ پیروزی و ۲ تساوی به دست آورده است. دو تیم وضعیت مشابهی در رقابت‌های مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ دارند؛ هر دو با ۶ امتیاز و تفاضل گل +۲، بالاتر از امارات، کره شمالی، قطر و قرقیزستان قرار گرفته‌اند. شاگردان قلعه نویی مقابل قرقیزستان و امارات، و ازبکستان مقابل کره شمالی و قرقیزستان توانستند به پیروزی دست پیدا کنند.

به گزارش ایسنا، تیم ملی فوتبال ایران پنج شنبه ۱۹ مهر باید از ساعت ۱۷:۳۰ به مصاف ازبکستان در تاشکند برود. ایران و ازبکستان ۶ بار در مقدماتی جام‌های جهانی به مصاف هم رفتند که ۳ برد برای ایران و یک برد برای ازبکستان بود و دو بار مصاف آن‌ها مساوی شده است. در ادامه ۵ بار در دیدار دوستانه رو در روی هم قرار گرفتند که ازبکستان موفق به برد نبوده و ۴ برد برای ایران و یک تساوی نتایج آن بازی‌ها بوده است.

فوتبال لیگ قهرمانان زنان اروپا


فصل گذشته زنان بارسلونا موفق شدند با غلبه بر لیون برای دومین بار متوالی جشن قهرمانی بگیرند و این فصل شاگردان پره رومئو، امیدوار به هت‌تریک قهرمانی خواهند بود. زنان بارسلونا در تاریخ مسابقات، ۳ بار جشن قهرمانی گرفته‌اند. اگر قهرمانی لیون در سال ۲۰۲۲ نبود، ۴ قهرمانی متوالی در سال‌های اخیر سهم زنان بلوگرانا می‌شد.
با این حال لیون، پرافتخارترین تیم تاریخ مسابقات، این فصل کارش را با کسب برتری مقابل گالاتاسرای در خانه آغاز کرد و امید دارد ضمن رسیدن به دوازدهمین فینال تاریخش، به نهمین قهرمانی دست یابد. دیدار نهایی این فصل مسابقات که هنوز با حضور ۱۶ تیم برگزار می‌شود، روز ۲۵ می ۲۰۲۵ انجام می‌شود  و در واقع تکلیف قهرمان بیست‌وچهارمین دوره برگزاری مسابقات، روز یکشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۴ به میزبانی لیسبون مشخص خواهد شد.

در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا، به‌دنبال لیون، اینتراخت فرانکفورت با ۶ حضور در دیدار فینال و ۴ قهرمانی، پرافتخارترین است و بارسلونا در صورت صعود به فینال این فصل مسابقات، پس از گذشت تنها ۷ سال به رکورد فرانکفورت می‌رسد. اینتراخت نخستین بار سال ۲۰۰۲ جشن قهرمانی گرفت و آخرین بار سال ۲۰۱۵ جام قهرمانی را بالای سر برد. بارسلونا سال ۲۰۱۹ برای نخستین بار حضور در فینال لیگ قهرمانان را تجربه کرد و در ۶ سال اخیر، ۵ بار به بازی نهایی لیگ قهرمانان رسیده و تنها ۲ بار طعم نایب قهرمانی را چشیده. این تیم تنها در سال ۲۰۲۰ موفق به صعود فینال نشد و هر ۲ نایب قهرمانی‌اش را هم لیون به زنان بارسلونا تحمیل کرده است.

با این وجود، تیم‌های آلمانی کماکان رکورددار قهرمانی در لیگ قهرمانان زنان فوتبال اروپا با ۹ تجربه فتح جام و ۸ نایب قهرمانی هستند. یک قهرمانی دیگر از جانب تیم‌های فرانسوی، حکم پایان سلطنت آلمانی‌ها در تاریخ این تورنمنت را امضا خواهد کرد. نکته جالب توجه اینجاست هر ۸ قهرمانی تیم‌های فرانسوی را لیون به ثبت رسانده و پاری‌سن‌ژرمن تنها سابقه ۲ نایب قهرمانی داشته است.
این فصل لیون تنها نماینده فوتبال فرانسه در مسابقات است (پاری‌سن‌ژرمن دور پلی‌آف را به یوونتوس واگذار کرد) اما از سمت مقابل، انگلیسی‌ها ۳ تیم چلسی، آرسنال و منچسترسیتی را به مسابقات اعزام کرده‌اند و درحالی که رم و یوونتوس، تیم‌های ایتالیایی هستند، ولفسبورگ و بایرن‌مونیخ در قامت تیم‌های آلمانی امید به پایان بخشیدن به حکومت ۱۰ ساله اسپانیایی و فرانسوی بر لیگ قهرمانان اروپا دارند.

اینتراخت فرانکفورت آخرین بار سال ۲۰۱۵ جام را بالای سر برد و  این افتخار به‌دنبال ۲ قهرمانی متوالی ولفسبورگ به ثبت رسید‌اما پس از آن، لیون حتی ۵ قهرمانی متوالی را هم جشن گرفت و آخرین تیم آلمانی که سابقه حضور در فینال مسابقات را داشته، ولفسبورگ در سال ۲۰۲۳ بود  و در نهایت مغلوب بارسلونا شد.برای حضور در مسابقات این فصل لیگ قهرمانان زنان اروپا، ۱۲ از ۱۶ تیم از مسیر مسابقات پلی‌آف به دور گروهی رسیدند و تنها حضور تیم‌های بارسلونا، لیون، بایرن‌مونیخ و چلسی به‌عنوان قهرمانان کشورهای اروپایی در دور گروهی این مسابقات تثبیت شده بود. نکته جالب توجه اینجاست ولفسبورگ با در هم کوبیدن زنان فیورنتینا با ۱۲ گل به دور گروهی رسید اما رم در مصاف با سروت سوئیس، تعداد گل‌هایش در ۲ دیدار رفت و برگشت را دو رقمی کرد.سلیتک اسکاتلند برای نخستین بار در تاریخش و به‌ عنوان سومین تیم اسکاتلندی تاریخ به لیگ قهرمانان زنان اروپا رسیده. تیم برای برای دست یافتن به این مهم، نماینده اوکراین را از سد راه کنار زده. برای سومین فصل متوالی، تیم‌های زنان رئال مادرید و چلسی با یکدیگر در دور گروهی مسابقات هم‌گروه شده‌اند. صدالبته سومین مصاف متوالی چلسی و رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا به میزبانی لندن با برتری چلسی در شب گذشته همراه بود.

این فصل امید چلسی برای تاریخ‌سازی و کسب نخستین قهرمانی تاریخ در لیگ قهرمانان اروپا به حضور سونیا بومپستور ۴۴ ساله روی نیمکت خواهد بود. آبی‌ها سال ۲۰۲۱ تحت هدایت اِیما هیز، برای اولین و آخرین بار به فینال رسیدند .اما در دیدار نهایی با ۴ گل تسلیمِ بارسلونا شدند .

سونیا بومپستور فرانسوی، که سابقه هدایت تیم لیون را هم داشته در ۲ از ۳ فصل گذشته موفق شد لیون را به فینال لیگ قهرمانان اروپا برساند. در تاریخ مسابقات، علاوه بر تجربه یک قهرمانی در مقام سرمربی، ۳ قهرمانی به‌‌عنوان بازیکن در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ با پیراهن لیون به دست آورده.از فصل ۲۲-۲۰۲۱  بومپستور ،درحالی به میزبانی لیگ قهرمان اروپا ۱+۲۱ پیروزی کسب کرده که در رتبه دوم بیشترین کسب پیروزی در تاریخ این مسابقات به‌ عنوان سرمربی ایستاده و امید به بهبود رکوردش در فصل جاری مسابقات دارد. در صورت صعود چلسی به فینال مسابقات، او، رکورد جوناتان خیرالدس، را با عبور از مرز ۲۷ پیروزی خواهد شکست. خیرالدس، ۲ قهرمانی برای زنان آبی‌واناری کسب کرده است. وی، ترجیح داده فعالیت اش را در ایالات متحده به‌ عنوان سرمربی ادامه دهد.

زنان منچستر سیتی ۲ زنان بارسلونا ۰

تیم زنان بارسلونا شروع خوبی در لیگ قهرمانان فصل جدید نداشت. شاگردان پر رومئو سرمربی جدید زنان بارسلونا در اولین آزمون خود در مقابل منچسترسیتی متحمل شکست شدند. در این بازی، بر خلاف انتظار تیم بارسلونا نمایش ضعیفی داشت. در حالیکه تیم زنان منچستر سیتی دور از انتظار ظاهر شد. دراین گروه تیم زنان باشگاه هاماربی شهر استکهلم سوئد، در صدر جدول قرار دارد.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=252847 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x