پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳

پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳

انقلاب ژینا – مهسا امینی و نسل هشتادی ها یا نسل «زد» – شهلا عبقری

با آغاز انقلاب ژن، ژیان آزادی / زن، زندگی آزادی در سال ۱۴۰۱ بوسیله زنان و جوانان( “نسل زد و وای” )توجه بیشتر به این نسل‌ها جلب شد. این انقلاب ویژگی‌های نوینی دارد که مهمترین انها از بین بردن تبعیص جنسیتی و تبعیض در تمام اقشار جامعه و ایئولوژیک نبودن انقلاب است. تاکنون اکثر انقلاب ها ایدئولوژیک بوده‌اند و  اما این انقلاب فرا ایدئولوژیک و اجتماعی است، چرا؟

برای اینکه به چرایی ان دست یابیم بهتر است ابتدا  نگاهی داشته باشم  به خصیصه های نسل” زد و وای” و اشتراکاتی که با زنان دارند.  

نسل زد بر طبق طبقه بندی که دانشمندان آمریکایی انجام داده اند ، متولدین ۱۹۹۵ -۲۰۱۰ هستند . افراد این نسل از همان آغاز کودکی توانستند پیشرفت اینترنت و سایر ابزارهای هوشمند دنیا را ببینند و با اینترنت بزرگ شوند و به‌ دین دلیل  می توان آنها را نسل نت (اینترنت) یا بومی‌های دیجیتال نیز خواند . بیشتر افراد این نسل فرزندان و یا نوه های نسل وای و ایکس هستند.

 تحقیقات نشان داده است یکی از شاخص ترین ویژگی این نسل:

تمابل شدید به استفاده از اینترنت و بهره برداری از مزیت اینترنت و ابزارهای دیجیتال هوشمند است. برای آشنایی بیشتر دیگر ویژگی ها در زیر می‌آید.

خلاقیت ونو‌آوری: افراد این نسل دوست دارند دست به اختراع بزنند و محصولات نو و جدیدی اختراع کنند تا کار بشر را راحت‌تر کنند. این افراد تمایل  زیادی به بر هم زدن ساختارهای کهنه دارند و دوست دارند ابزار و ساختار جدید و منحصر به فرد ارائه دهند که بهتر از ساختارها و مدل‌های پیشین باشد.

 مردان جوان این نسل  به ارزش‌های نوی فمینیستی  باور دارند و  خود را فمینیست می‌دانند و از برابری جنسیتی حمایت می‌کنند(نمونه در ایران ،همراهی با مبارزات جنبش انقلابی  زن، زندگی،آزادی).

بیان احساسات  و تمایلات شخصی: به شدت به آزادی بیان باور دارند و علاقمندند احساسات و تمایلات خود را به صراحت بیان دارند . باور به اظهار نظر آزادانه و مطالبه‌گری، برای فراهم آوردن شرایط برای رشد و توسعه اقتصادی و سیاسی دارند

.اعتقاد راسخ به گفتگو و مذاکره برای بهبود جامعه

 این نسل باور دارد که بهترین راه، گفتگو برای حل مشکلات و پذیرش تفاوت‌هاست. و سعی می‌کند حقوق  همه انسان‌ها رعایت شود  و در این راه تلاش می‌کند.

تعهد به کار شبکه ای:به کار سازمانی کلاسیک باور ندارد و کار شبکه ای را می پسندند و این خود به دلیل نسل اینترنتی بودن است..

.

واقع بینی و پایبندی به اصول اخلاقی: افراد متعلق به این نسل به درک واقعیت و آنچه

 که به واقع وجود دارد، علاقمند است.

پایبند به اصول اخلاقی و انسانی است و واقعیت را بسیار راحت تر می‌پذیرد. افزون بر باورمندی بر حقوق انسان ها به حقوق حیوانات و محیط زیست نیز بسیار اهمیت می‌دهد و اعتقاد بسیار ضعیفی به دین، سنت و خرافات دارد..

به تغییر شرایط حاضر و تغییرات محیط زیست اهمیت بسیار میدهد، زیرا میداند که آینده متعلق به آن‌هاست و اگر حیات جهان به خطر بیافتد، آینده انها نیز در خطر خواهد بود

نیاز به اعتماد: احتیاج شدید به حمایت و اعتماد اطرافیان در خانواده ، مدرسه و جامعه دارد

در صورت باور کردن این نسل و آشنایی با  ویژگی ها ، توانایی‌ها و استعدادها، جامعه می تواند به شکوفایی برسد.

نسل وای یا هزاره ( میلینیوم):این نسل متولدین سالهای  1980 –تا ۱۹۹۵ می باشند و چون در زمان پیدایش اینترنت بوده‌‌اند با استفاده از وسایل هوشمند میانه خوبی دارند و به انها وابسته اند . آنها باور به جهانی‌سازی دارند،پرسشگر و منتقد می باشند و به نسل اکس که نسل پیش از آنان است هم برای استفاده از تکنولوژی و اینترنت کمک می کنند.

 با نگاه کردن به خصوصیات این دو نسل و به ویژه نسل ” زد” که به آنها در ایران نسل هشتادی می گویند  در می یابیم که این نسل در دنیای واپس گرای رژیم اسلامی که هدف به برگشت جامعه به ۱۵۰۰ سال پیش را دارد ، تحت فشار بسیاری قرار گرفته و مطالبه گر شده است و به نافرمانی مدنی روی آورده تا بتواند به خواسته‌های خود برسد.

 روی آوردن به مبارزات نافرمانی مدنی آنها را به زنان نزدیک می کند که سالیان درازی است در راه خواسته هایشان قدم در این راه گذاشته اند. نیمی از جامعه که خواسته ها و مطالبات‌شان در تضاد شدید با منافع حکومت تمامیت خواه اسلامی قرار دارد.

زنان برای رسیدن به حقوق خود پا از مبارزات مدنی فرا تر گذاشته اند و جنبشی انقلابی و غیر ایدئولوژیک را پایه گذاری کرده اند که برای زندگی عادی، رفاه ، آزادی و برابری مبارزه می کند که  همچنان ادامه دارد. در کنار زنان، جوانان که همان نسل زد یا دهه هشتادی ها هستند قرار می گیرند زیرا که اهداف مشترکی دارند و همانند زنان هیج آینده ای برای خود را در شرایط ساخته و پرداخته شده رژیم نمی بینند. زنان و جوانان اعتراضات خود را از سطح خانواده به کوچه و خیابان ، مدرسه و دانشگاه برده اند و نهایتا در مقابله با نظام مبارزه کرده اند و می کنند.

همانطور که گفته شد افراد نسل زد و وای به نوآوری و تغییر پایبندند و تلاش در ازبین بردن هنجار های پوسیده دارند .تحقیقات نشان می دهد که نسل زد در صف اول جنبش های مبارزه با نابرابری های جنسیتی و بطور کل تبعیض قرار دارد.و سنت های وا پس گرای جنسیتی را رد می کند و  به همین دلیل است که  همراه زنان در جنبش انقلابی و یا انقلاب ژینا قرار گرفته ‌است. نسل زد با شناسائی هویت‌های جنسیتی گوناگون راه بسوی جامعه‌ای برابر دارد که در آن همه انسان ها دور از جنس، نژاد ، باور ، هویت انتنیکی، سن و… با هم در رفاه زندگی کنند.

نسل زد با آشنایی بسیار با اینترنت و تکنولوژی هوشمند توانسته به اطلاعات گسترده ای  دسترسی پیدا کند و توانسته بیش از هر نسلی در مورد مشکلات و  مسائل تبعیض جنسیتی و تبعیض بطور کل خود را آموزش دهد و توانسته همراه با انقلاب مهسا- ژینا با تمامی جنبش های اجتماعی پیوند خورده و  همراه با قشر های اجتماعی تغییر ساختار سیاسی را مطالبه کند .

از دو سال پیش که  انقلاب ژینا که انقلابی نوین، فراگیر، برابری‌خواه، سکولار، لائیک و انسانی است آغاز گشته، زنان و جوانان( ده هشتادی / نسل زد) توانسته اند برای رفع تبعیض جنسیتی و تبعیض در تمام قشرهای جامعه  اقدام کنند و و دستاورد هایی  داشته باشند که نقطه عطفی است در مبارزات زنان-، رنگین کمانی ها و مردان برابری خواه.

 انقلاب ژینا یک انقلابی فمینیستی است که در مبارزه با  جامعه مردسالار و سنتی در حال مبارزه است و با وجود سرکوب ها، شگردها و ترفند های گوناگون رژیم، همچنان با استفاده از روش های ابتکاری، مبارزه را ادامه می‌دهد. در مقابل جامعه مردسالار و سنت های واپسگرا ایستاده و مبارزه با مردسالاری و بسیاری از سنت های کلیشەای و تابوهای زن ستیز و جامعه را سرلوحه اهداف خود قرار‌داده است .

 در این رابطه کمپین‌هایی به راه افتاده که در آن زنان، دگر جنس ها و مردان جوان تلاش می کنند ” مفاهیمی چون ” غیرت، ناموس و … را بی معنی کنند تا شاید بتوانند از یک طرف از قتل های ناموسی بکاهند و از طرف دیگر نشان دهند که مردان و پدران مالک تن زنان نیستند و زنان ناموس همسر، برادر، پدر و نرینه ‌های جامعه نمی باشند. این کمپین ها با آغاز انقلاب زن، زندگی، آزادی گسترش بیشتری یافته و در مقابله با هنجارهای پدز- مردسالارانه مبارزه می کند.

کمپین توقف قتل های ناموسی نیز بیش از پیش فعالیت می کند تا بار سنگین قتل های ناموسی را بر زنان و دگر جنس گرایان سبک کرده و آنان را در مبارزه با پدر- مردسالاری وکلیشه های جنسیتی یاری رساند.

انقلاب ژن، ژیان، آزادی – زن، زندگی، آزادی با مشارکت زنان ،ال-جی- بی تی کیو+ ، جوانان( نسل زد) و همیاری و همبستگی که  با پیوند تمام جنبش های اجتماعی برقرار کرده است پیروز است.

شهلا عبقری

۸ اکتبرانقلاب ژینا-مهسا  امینی و نسل هشتادی ها یا نسل زد”

با آغاز انقلاب ژن، ژیان آزادی / زن، زندگی آزادی در سال ۱۴۰۱ بوسیله نسل “زد و وای”توجه بیشتر  به  این نسل‌ها که جوانان هستند جلب شد . تاکنون اکثر انقلاب ها ایدئولوژیک بوده‌اند و  اما این انقلاب فرا ایدئولوژیک و اجتماعی است، چرا؟برای اینکه به چرایی ان دست یابیم بهتر است ابتدا  نگاهی داشته باشیم  به خصیصه های نسل” زد و وای”

نسل زد بر طبق طبقه بندی که دانشمندان امریکایی  انجام داده اند ، متولدین۱۹۹۵ -۲۰۱۰ هستند .  افراد این نسل از همان آغاز کودکی توانستند پیشرفت اینترنت و سایر ابزارهای هوشمند دنیا را ببینند و با اینترنت بزرگ شوند و بدین دلیل  می توان انها را نسل نت (اینترنت) یا بومی‌های دیجیتال نیز خواند . بیشتر افراد این  نسل ، فرزندان و یا نوه های  نسل وای و ایکس هستند.

 تحقیقات نشان داده است یکی از شاخص ترین ویژگی این نسل:

تمابل شدید به استفاده از اینترنت و بهره برداری از مزیت اینترنت و ابزارهای دیجیتال هوشمند است. برای آشنایی بیشتر دیگر ویژگی ها در زیر می‌آید.

خلاقیت ونوآوری: افراد این نسل دوست دارند دست به اختراع بزنند و محصولات نو و جدیدی اختراع کنند تا کار بشر را راحت‌تر کنند. این افراد تمایل  زیادی به بر هم زدن ساختارهای کهنه دارند و دوست دارند ابزار و ساختار جدید و منحصر به فرد ارائه دهند که بهتر از ساختارها و مدل‌های پیشین باشد.

 مردان جوان این نسل  به ارزش‌های نوی فمینیستی  باور دارند و  خود را فمینیست می‌دانند و از برابری جنسیتی حمایت می‌کنند(نمونه در ایران ،همراهی با مبارزات جنبش انقلابی  زن، زندگی،آزادی).

بیان احساسات  و تمایلات سخصی: به شدت به آزادی بیان باور دارند و علاقمندند احساسات و تمایلات خود را به صراحت بیان دارند .  باور به اظهار نظر آزادنه و مطالبه‌گری، برای فراهم آوردن شرایط برای رشد و توسعه اقتصادی و سیاسی دارند

.اعتقاد راسخ به گفتگو و مذاکره برای بهبود جامعه

 این نسل  باور دارد  که بهترین راه، گفتگو برای حل مشکلات و پذیرش تفاوت‌هاست. و سعی می‌کند حقوق  همه انسان‌ها رعایت شود  و درر این راه تلاش میکند

تعهد به کار شبکه ای:به کار سازمانی کلاسیک  باور ندارد و کار شبکه ای را می پسندند و این خود به دلیل نسل اینترنت بودن است..

.

   واقع بینی و پایبندی به اصول اخلاقی: افراد متعلق به این نسل به درک واقعیت وآنچه

 که  به واقع وحود دارد، علاقمند است.

پایبند به اصول اخلاقی و انسانی. است  و واقعیت را بسیار راحت  تر می‌پذیرد. افزون بر باورمندی بر حقوق انسان ها به حقوق حیوانات و محیط زیست نیز بسیار اهمیت می‌دهد. اعتقاد بسیار ضعیف به دین ، سنت و خرافات دارد..

به تغییر شرایط حاضر و تغییرات محیط زیست اهمیت بسیار میدهد، زیرا میداند که آینده  متعلق به آن‌هاست و اگر حیات جهان به خظر بیافتد ، آینده انها نیز در خظر خواهد بود

نیاز به اعتماد: احتیاج شدید به حمایت واعتماد اطرافیان در خانواده ، مدرسه و جامعه دارند

در صورت باور کردن این نسل و اشنایی با  ویژگی ها ، توانایی‌ها و استعدادها، جامعه می تواند به شکوفایی برسد.

نسل وای یا هزاره ( میلینیوم):این نسل  متولدین سالهای  1980 –تا ۱۹۹۵ می باشند و چون در زمان پیدایش اینترنت بوده‌‌اند با استفاده از  وسایل هوشمند میانه خوبی دارند و به انها وابسته اند . آنها باور به جهانی‌سازی دارند،پرسشگر و  منتقد می باشند و به نسل اکس که نسل پیش از انان است هم برای استفاده از تکنولوژی و اینتر نت کمک می کنند.

 با نگاه کردن به خصوصیات این دو نسل و به ویژه نسل ” زد” که به آنها  در ایران نسل هشتادی می گویند  در می یابیم که این نسل در دنیای واپس گرای  رژیم اسلامی که هدف به برگشت جامعه به ۱۵۰۰ سال پیش را دارد ، تحت فشار بسیاری قرار گرفته  و مطالبه گر شده است و به نافرمانی مدنی روی  آورد ه تا بتوانند به  خواسته‌های  خود برسد.

 روی آوردن به مبارزات نافرمانی مدنی انها را به زنان نزدیک می کند که سالیان درازی است در راه خواسته هایشان قدم در این راه گذاشته اند. نیمی از جامعه که  خواسته ها و مطالبات‌شان در تضاد شدید با منافع حکومت نمامیت خواه اسلامی قرار دارد.

زنان برای رسیدن به حقوق خود پا از مبارزات مدنی فرا تر گذاشته اند و جنبشی انقلابی و  غیر ایدئو لوزیک  را پایه گذاری کرده اند که برای زندگی عادی، رفاه و آزادی و برابری  مبارزه می کند که  همچنان ادامه دارد. در کنار زنان، جوانان که همان نسل زد یا دهه هشتادی ها هستند قرار  می گیرند  زیرا که اهداف مشترکی دارند و همانند زنان  هیج آینده ای برای خود را در شرایط ساخته و پرداخته شده رژیم نمی بینند. زنان و جوانان اعتراضات خود را از سطح خانواده به کوچه و خیابان ، مدرسه و دانشگاه  برده اند و نهایتا در مقابله  با نظام  مبارزه  کرده اند و می کنند.

همانطور که گفته شد افراد نسل زد و وای به نو آوری و تغییر  پایبندند و تلاش در ازبین بردن هنجار های پوسیده دارند .تحقیقات نشان می دهد که نسل زد در صف اول  جنبش های مبارزه با نابرابری های حنسیتی و بطور کل تبعیض قرار دارد.و سنت های وا پس گرای جنسیتی را رد می کند و  به همین دلیل است که  همراه زنان در جنبش انقلابی و یا انقلاب ژینا قرار گرفته‌است.  نسل زد  با شناسائی هویت‌های جنسیتی گوناگون راه بسوی جامعه‌ای برابر دارد که در آن همه انسان ها دور از جنس، نژاد ، باور ، هویت انتنیکی، سن و… با هم در رفاه زندگی کنند.

نسل زد با آشنایی بسیار با اینترنت و تکنولوزی هوشمند توانسته به اطلاعات گسترده ای  دسترسی پیدا کند  و توانسته  بیش از هر نسلی  درمورد مشکلات و  مسائل تبعیض جنسیتی و تبعیض بطور کل خود را آموزش دهد و  توانسته همراه با انقلاب مهسا- ژینا  با تمامی جنبش های اجتماعی پیوند خورده   و با  مطالبات فشر های اجتماعی تغییر ساختار سیاسی را مطالبه کند .

از دو سال پیش که  انقلاب ژینا که انقلابی نوین ، فراگیر، برابری‌خواه، سکولار ، لائیک و انسانی است آغاز گشته ، زنان و جوانان( ده هشتادی / نسل زد) توانسته اند برای رفع تبعیض جنسیتی و تبعیض در تمام قشرهای جامعه  اقدام کنند و و دستاورد هایی  داشته باشند که نقطه عطفی است در مبارزات زنان-، رنگین کمانی ها و مردان برابری خواه.

 انقلاب ژینا یک انقلابی  فمینیستی است که  در مبارزه با  جامعه مردسالار و سنتی در حال مبارزه است و با وجود سرکوب ها، شگردها و ترفند های جوراجور رژیم، همچنان بااستفاده از روش های گوناگون، مبارزه را ادامه میدهد . -در مقابل جامعه مردسالار و سنت های واپسگرا ایستاده و مبارزه با مردسالاری و بسیاری از سنت های کلیشەای و تابوهای زن ستیز جامعه را سرلوحه اهداف خود قرارداده است.

 در این رابطه کمپین‌هایی  به راه افتاده که  در آن زنان و مردان جوان  تلاش می کنند ” مفاهیمی چون ” غیرت، ناموس و … را بی معنی کنند تا شاید بتوانند از یک طرف از قتل های ناموسی  بکاهند و از طرف دیگر نشان دهند که مردان مالک تن زنان نیستند و زنان ناموس همسر، برادر،  پدر و نرینه ‌های جامعه نمی باشند. این کمپین ها با اعاز انقلاب زن، زندگی، آزادی گسترش بیشتری یافته و در مقابله با  هنجارهای پدز- مردسالار انه مبارزه می کند.

کمپین توقف قتل های ناموسی نیز بیش از پیش فعالیت می کند تا بار سنگین قتل های ناموسی را بر زنان و دگر جنس گرایان سبک کرده و انان را در مبارزه با پدر- مردسالاری وکلیشه های جنسیتی یاری رساند.

انقلاب ژن، ژیان، آزادی – زن، زندگی، آزادی بامشارکت زنان  ،ال-جی- بی تی کیو+ ، جوانان( نسل زد) و همیاری و همبستگی که با پیوند به تمام جنبش های اجتماعی برقرار کرده است، پیروز است.

شهلا عبقری

هشت اکتبر ۲۰۲۴  

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=252830 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x