پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳

پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳

خالد مشعل: بار دیگر مانند ققنوس از خاکستر برخواهیم خواست!

خالد مشعل، رهبر در تبعید حماس، در مصاحبه‌ای با رویترز اعلام کرد این گروه فلسطینی، علیرغم تلفات سنگینی که در یک سال گذشته در جنگ با اسرائیل متحمل شده، بار دیگر «مانند ققنوس از خاکستر برخواهد خاست». وی اظهار داشت حماس همچنان به جذب مبارزان جدید و تولید تسلیحات ادامه می‌دهد و تأکید کرد تاریخ فلسطین از چرخه‌های پی‌درپی تشکیل شده است، چرخه‌هایی که طی آن فلسطینی‌ها تلفات زیادی متحمل می‌شوند اما بار دیگر با روحیه‌ای مقاوم به میدان بازمی‌گردند.

مشعل که از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۷ رهبر حماس بود و از سوءقصدی توسط اسرائیل در سال ۱۹۹۷ جان سالم به در برد، در این مصاحبه عنوان کرد این گروه اسلامی هنوز قادر است علیه نیروهای اسرائیلی عملیات‌های کمین انجام دهد. به گفته وی، حماس بخش‌هایی از مهمات و تسلیحات خود را از دست داده، اما همچنان جوانان را جذب می‌کند و بخش بزرگی از تسلیحات و مهمات خود را تولید می‌کند.

این رهبر در تبعید حماس همچنین اشاره کرد که در تاریخ ۷ اکتبر، در سالگرد حمله این گروه به جنوب اسرائیل که موجب آغاز جنگ شد، چهار موشک از غزه به سوی اسرائیل شلیک شد که همگی توسط سامانه دفاع موشکی اسرائیل رهگیری شدند.

خالد مشعل که همچنان نقشی تاثیرگذار در حماس ایفا می‌کند، با تاکید بر اینکه روحیه فلسطینی‌ها پس از هر شکست بار دیگر قوی‌تر می‌شود، گفت: «ما شهدای خود را از دست می‌دهیم و بخشی از توانایی‌های نظامی‌مان را، اما روحیه فلسطینی‌ها دوباره مانند ققنوس اوج می‌گیرد». مشعل همچنین تأکید کرد که جنگ کنونی با اسرائیل تنها بخشی از یک روایت بزرگ‌تر است که به ۷۶ سال پیش، یعنی زمان “نکبت” فلسطینی‌ها در سال ۱۹۴۸ و تأسیس اسرائیل، بازمی‌گردد.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فقدان چشم‌انداز صلح تحت حکومت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اشاره کرد و گفت تا زمانی که اشغال اسرائیل ادامه دارد، منطقه خاورمیانه همچون یک «بمب ساعتی» باقی خواهد ماند. به گفته مشعل، اشغالگری اسرائیل ریشه اصلی عدم تحقق صلح در منطقه است و هیچ امیدی به صلح پایدار با دولت کنونی اسرائیل وجود ندارد.

کارشناسان منطقه‌ای اظهار داشتند سخنان مشعل حاوی این پیام است که حماس علیرغم تلفات و شکست‌ها، همچنان توانایی خود را حفظ کرده و آماده ادامه مقاومت است. به گفته برخی از تحلیلگران، اسرائیل هنوز برنامه مشخصی برای آینده غزه پس از پایان جنگ ارائه نکرده است و این موضوع می‌تواند فرصتی برای بازسازی مجدد حماس فراهم کند، هرچند که احتمال دارد این گروه دیگر به همان قدرت قبلی یا در همان شکل گذشته ظهور نکند.

جوست هیلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در گروه بحران بین‌المللی، در این رابطه گفت: «به طور کلی، حماس هنوز زنده است و فعالانه مقاومت می‌کند. احتمالاً در آینده نیز دوباره در غزه ظهور خواهد کرد.»

خالد مشعل در بخش دیگری از مصاحبه خود تأکید کرد که منطقه خاورمیانه تا زمانی که اشغالگری اسرائیل ادامه دارد، در وضعیت بحرانی باقی خواهد ماند و اسرائیل را عامل اصلی این بحران‌ها دانست. وی با اشاره به نابسامانی‌های جاری در غزه و تلفات گسترده مردم فلسطین، تأکید کرد که حتی در صورت تضعیف توانایی‌های نظامی حماس، روحیه مقاومت همچنان زنده است و این گروه به مبارزه برای حقوق فلسطینی‌ها ادامه خواهد داد.

مشعل همچنین نسبت به تلاش‌های بین‌المللی برای متوقف کردن درگیری‌ها ابراز تردید کرد و گفت تا زمانی که نتانیاهو و دولت راست‌گرای وی در قدرت هستند، هیچ امیدی به صلح در منطقه وجود ندارد.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=252699 لينک کوتاه

2.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رامان
رامان
22 ساعت قبل

(خالد مشعل از رهبران قطرنشین حماس گفته که بار دیگر مانند ققنوس از خاکستر برخواهیم خواست!)
دقیقاً همانند ملأ نصرالدین خودمان…..
روزی ملا نصرالدین با سطلش مشغول بیرون آوردن آب از چاه بود که سطل او به درون چاه افتاد.
ملا در کنار چاه نشست. شخصی که از آنجا عبور می کرد از او پرسید: ملا چرا اینجا نشسته ای؟! ملا نصرالدین گفت: سطلم درون چاه افتاده نشسته ام تا از چاه بیرون بیاید!

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x