دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳

مکرون: ۸۸ کشور فرانسوی‌زبان خواستار آتش‌بس فوری در لبنان هستند

طی نوزدهمین اجلاس فرانکوفونی که در پاریس در جریان است، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد ۸۸ کشور عمدتاً فرانسوی‌زبان خواستار آتش‌بس فوری در لبنان شده‌اند که در وضعیتی جنگی بین اسرائیل و حزب‌الله به سر می‌برد.

به گزارش «یورونیوز»، این کشورها که در چارچوب «سازمان بین‌المللی فرانکوفونی» متحد شده‌اند، همبستگی خود را با لبنان اعلام کرده و خواستار کاهش تنش‌ها در منطقه شدند. مکرون همچنین از برنامه‌هایی برای برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی به منظور حمایت از لبنان در اواخر این ماه خبر داد.

این درخواست آتش‌بس پس از عملیات زمینی اسرائیل در لبنان که در اواخر سپتامبر آغاز شد، مطرح می‌شود. این عملیات مواضع حزب‌الله را در نزدیکی مرز اسرائیل هدف قرار داد و موجب تشدید درگیری بین حزب‌الله و اسرائیل شد. این حملات تاکنون به کشته شدن حدود ۱۴۰۰ نفر، از جمله غیرنظامیان، نیروهای پزشکی و جنگجویان حزب‌الله، و آواره شدن بیش از ۱.۲ میلیون نفر منجر شده است.

زیاد مکاری، وزیر خارجه لبنان نیز درخواست آتش‌بس را تکرار کرد و از اقدامات اسرائیل به‌ویژه پس از ترور حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، انتقاد کرد. او خاطرنشان کرد که عملیات نظامی اسرائیل در لبنان با چالش‌های بیشتری نسبت به عملیات این کشور در نوار غزه مواجه است.

در مقابل، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اظهارات مکرون، به‌ویژه پیشنهاد تعلیق فروش سلاح‌های فرانسه به اسرائیل، را محکوم کرد. نتانیاهو تأکید کرد که اسرائیل در حال دفاع از خود در برابر نیروهای تحت حمایت ایران است، و مکرون و دیگر رهبران غربی را به برخورد ناعادلانه با اسرائیل متهم کرد، در حالی که ایران بدون تحریم، به تجهیز حزب‌الله و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی ادامه می‌دهد.

در پاریس هزاران نفر علیه فروش سلاح‌های فرانسوی به اسرائیل تظاهرات کردند و خواستار پایان حمایت نظامی از آن شده و دولت فرانسه را به همدستی در اقدامات خشونت‌آمیز اسرائیل در لبنان و غزه متهم کردند.

به گفته یورونیوز، با این حال فرانسه همچنان به سیاست دیرینه‌ خود در حمایت از حق اسرائیل برای دفاع از خود پای‌بند بوده و فروش سلاح‌های خود به اسرائیل به ارزش حدود بیست میلیون یورو در سال را ادامه داده است.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=252546 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x